عشایر سواحل مکُران 25 درصد شیر، گوشت و لبنیات منطقه خود را تامین می‌کنند


چابهار - ایرنا - رئیس اداره امور عشایری شهرستان‌های چابهار، زرآباد،...
چابهار - ایرنا - رئیس اداره امور عشایری شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک گفت: عشایر سوحاحل مکران هفت هزار و 769 نفر جمعیت 25 درصد شیر، گوشت قرمز و لبنیات را تامین و نقش مهمی در تنظیم بازار و توسعه اشتفال این منطقه ایفا می‌کنند.

محمد جمشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخصیص علوفه، کنسانتره یارانه ای، مرمت و بهسازی چاه‌ها وچشمه‌ها، بازگشایی و آسفالت راه‌های روستایی، بهره‌مندی از تلفن و اینترنت، حل مشکلات فضای آموزشی، بهداشتی و رفاهی، اجرای طرح هادی و بهسازی معابر و برقرسانی به مناطق عشایری، خرید آبشخور، فنس و حصارکشی جایگاه دامها از نیازها و ضرورت‌های مهم عشایر چابهار است

وی افزود: در شهرستان چابهار ۳۵۴ خانوار با جمعیت هزار و ۶۷۴ خانوار عشایر، در دشتیاری ۱۹۰ خانوار با ۸۳۳ نفر جمعیت، در کنارک ۴۵۵ خانوار با ۲ هزار و ۳۹۳ نفر جمعیت و در زرآباد ۶۲۴ خانوار با جمعیت ۲ هزار و ۸۶۹ نفر عشایر سکونت دارند.

جمشیدی گفت: عشایر بخش‌های مرکزی و پُلان و پیرسهراب چابهار با دارا بودن ۱۰ هزار و ۷۵۲ راس دام سبک و سنگین، نقش مهمی در تولید گوشت و لبنیات دارند.

وی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی و پیرسهراب چابهار ۱۵۴ خانوار بالغ بر ۷۳۶ نفر جمعیت عشایر وجود دارد که در ۱۵ سامانه عشایری سکونت دارند، خاطرنشان کرد: این عشایر سه هزار و ۴۹۰ دام سبک (گوسفند)، چهار هزار و ۲۴۰ راس بز، ۱۴۳ راس دام سنگین(گاو) و ۹۲ نفر شتر دارند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک ادامه داد: در بخش پلان نیز ۲۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۹۳۸ نفر عشایر در یازده بخش عشایری سکونت دارند که دارای ۵۷۷ راس گوسفند، ۲ هزار و ۹۹۸ راس بز، ۶۷ راس گاو و ۱۴۵ نفر شتر هستند.

وی گفت: ۱۹۰ خانوار با ۸۳۳ نفر عشایر در محدوده شهرستان دشتیاری در یازده منطقه عشایری ساکن بوده و دارای سه هزار و ۲۱۵ راس دام سبک و سنگین ( یک هزار و ۲۶۰ راس گوسفند، یکهزار و ۷۱۰ راس بز، ۱۴۵ راس گاو و ۱۰۰ نفر شتر) هستند.

جمشیدی با اشاره به اینکه ۴۵۵ خانوار با ۲ هزار و ۳۹۳ نفر در ۲۰ سامانه عشایری در کنارک ساکن هستند، افزود: این عشایر مجموعا ۶ هزار و ۸۷۴ راس دام سبک و سنگین (یک هزار و ۴۱ راس گوسفند، پنج هزار و ۱۵۰ راس بز، ۱۵۷ راس گاو و ۵۲۶ نفر شتر) دارند.

وی اجرای شبکه آبرسانی و تامین آب آشامیدنی عشایر و دام‌هایشان را از مشکلات عمده عنوان کرد و افزود: تامین تانکر آب یک تا پنج هزار لیتری از نیازهای مهم جامعه عشایری این منطقه است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک گفت: همچنین در شهرستان زرآباد ۶۲۶ خانوار بالغ بر ۲ هزار و ۸۶۹ نفر عشایر در ۲۳ منطقه عشایری ساکن هستند و دارای ۱۲ هزار و ۶۰۲ دام سبک و سنگین(۲ هزار راس گوسفند، ۱۰ هزار و ۲۶۹ راس بز، ۱۷۱ راس گاو و ۱۶۲ نفر شتر) هستند.

جمشیدی با اشاره به اینکه برخی از عشایر در مناطق مختلف حوزه سواحل مکران ییلاق و قشلاق می‌کنند، خاطرنشان کرد: تامین تانکر برای آبرسانی سیار و تامین برق خورشیدی از نیازمندی‌های مهم آن‌ها است.

وی گفت: بعضا سرقت احشام و از بین رفتن دام های عشایر در حوادث رانندگی از دیگر خسارت‌های وارده بر این قشر زحمت کش است که نیاز است در این زمینه هم چاره اندیشی شود.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته