صرفه جویی 5 میلیارد دلاری با تولید تجهیزات پزشکی در کشور


رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی به سوالات خبرنگاران درباره تجهیزات پزشکی و نمایشگاه ایران هلث پاسخ داد. به گزارش تابناک، مجید روحی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرات کنندگان تجهیزات و ملزمات پزشکی در نشست...

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی به سوالات خبرنگاران درباره تجهیزات پزشکی و نمایشگاه ایران هلث پاسخ داد.

به گزارش تابناک، مجید روحی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرات کنندگان تجهیزات و ملزمات پزشکی در نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ایران هلث با اشاره به اینکه این نمایشگاه بزرگترین رویداد در حوزه تجهیزات پزشکی است، گفت: به دلیل بحران کرونا در کشور این نمایشگاه در دوسال گذشته برگزار نشده است .

صرفه جویی 5 میلیارد دلاری با تولید تجهیزات پزشکی در کشور

وی افزود: در دوسال گذشته در تامین نیاز کشور به خصوص در زمینه تامین نیاز مراکز درمانی در مبارزه با بحران کرونا شرکت های تولید کننده ، وارد کننده، توزیع کننده و زنجیره تامین نقش بسیار مهمی داشتند و با بسیج همگانی توانستند نیاز های کل کشور را تامین و کمترین چالش را در منطقه داشتیم.

رونمایی از 10 محصول جدید پزشکی در نمایشگاه ایران هلث

روحی با تاکید براینکه با توجه به پتانسیل بالای ما در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی یکی از اهداف این نمایشگاه توسعه صادرات است، گفت: در این نمایشگاه از 10 محصول جدید حوزه پزشکی رونمایی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرات کنندگان تجهیزات و ملزمات پزشکی با اشاره به فعالیت 300 شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی ، اظهار داشت: امیدوارم شرکت های دانش بنیان در راه توسعه صادرات و تامین نیاز کشور بخصوص در تکنولوژی های روز دنیا دستاوردهای مهمی را داشته باشند.

وی گفت: حوزه سلامت قابلیت اشتغالزایی در رشته های مختلف دانشگاهی را دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرات کنندگان تجهیزات و ملزمات پزشکی در ادامه با بیان اینکه این نمایشگاه از 3 تا 6 خردادماه در نمایشگاه بین المللی برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به مشکلات تحریم امسال شرکت های از کشورهای روسیه، چین، کره، امارات و ایتالیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

برای تامین نیاز داخلی نیازمند تبادل و انتقال تکنولوزی حوزه سلامت هستیم

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زنجیره تامین برای ایجاد رقابت و ارتباط و انتقال تکنولوزی،حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه را غنیمت می دانیم و این نمایشگاه بعد از نمایشگاه عرب هلث دبی بزرگترین نمایشگاه است که باید عنوان یک رویداد ملی آن را توسعه دهیم، گفت: توسعه تنها توسعه داخلی نیست بنابراین یکی از اهداف ما همکاری بین تولیدکنندگان و تامین کنندگان داخلی با شرکت های خارجی است تا نیاز کشور را تامین کنیم .

درباره برگزاری نمایشگاه ایران هلث و تعداد تولیدکنندگان توضیح دهید.

روحی افزود: در دوران شیوع کرونا تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیاز‌های کشور را تامین کردند و هیچ بحرانی نداشتیم. نمایشگاه ایران هلث در فضای ۴٧ هزار متر مربعی برگزار می‌شود و علی رغم تحریم‌ها نمایندگانی از روسیه، ایتالیا، چین، هند و کره در این نمایشگاه حضور دارند و این نمایشگاه با هدف صادرات برگزار می‌شود.

تمام تولیدکنندگان ملزم به رعایت استاندارد‌های بین المللی هستند و باید با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم.

بازار تجهیزات پزشکی ایران چقدر بوده و سهم تولید چقدر است؟

روحی افزود: بازار تجهیزات پزشکی ٧.٢ میلیارد دلار است که بخشی با واردات تامین می‌شود. اگر تولیدکنندگان نبودند، دولت باید ۵ میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز کشور تخصیص می‌داد.

بدهی مراکز درمانی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی چقدر است؟

روحی بیان کرد: ٣ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی است و مراکز درمانی به شکل نسیه تجهیزات پزشکی را خریداری می‌کنند. این قبیل اقدامات به تولید ضربه می‌زنند.

دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستوری ضربه به تولید داخل می‌زند. تولیدکنندگان نیاز کشور را تامین می‌کنند و اداره کل تجهیزات پزشکی اخیرا ابلاغ کرده است که نباید شرکت‌ها پیش پرداخت بگیرند. چرا باید ما محصول را تحویل مراکز درمانی بدهیم و بعد از ٢ تا ٣ سال پولمان را تحویل بگیریم؟!

چند درصد ارز تجهیزات پزشکی به تولید داده شده است؟

روحی اظهار داشت: ۵ درصد ارز تجهیزات پزشکی به تولید داده شده و مابقی به واردات داده شده است. متاسفانه تامین کنندگان این مشکل را دارند که تجهیزات پزشکی تا ۶ ماه در گمرک در صف ترخیص می‌مانند.

جنگ اوکراین و روسیه چه تاثیری بر تامین تجهیزات پزشکی در دنیا گذاشته است؟

روحی افزود: ٧٠ درصد تیتانیوم در روسیه تولید می‌شود و با جنگ روسیه و اوکراین تامین این ماده در دنیا دچار چالش شده است.
در ادامه فلاح، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در نشست خبری ایران هلث به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
گفته می‌شود ۵٠ درصد ارز دولتی را ٢٠ شرکت دریافت کرده اند، آیا این خبر صحت دارد؟

فلاح بیان کرد: این ماجرا که ارز بدون نظارت و کنترل و تاپ برند‌ها ارز را برده اند؛ درست نیست؛ زیرا تاپ برند در حوزه تجهیزات پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد. اما این فضاسازی‌ها درست نیست و اکنون بسیاری از واردات از کشور هند انجام می‌شود و این فضاسازی‌ها به تولید هم ضربه می‌زند؛ زیرا وقتی در به روی تولیدات ارزان و بی کیفیت باز شود تولید هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این‌ها جوسازی هستند.

زمانی که تخصیص ارز دولتی آغاز شد؛ برخی شرکت تاسیس کردند و ارز گرفتند و بعد تعطیل شدند. در نتیجه دولت تصمیم گرفت به شرکت‌های با سابقه ارز بدهد؛ البته اجرا هم اشکالاتی داشت و حتی آمار‌های نادرستی منتشر شد و درست نیست که ٢٠ شرکت ۵٠ درصد ارز ترجیحی را گرفته اند.

بستن مرز‌ها برای واردات تجهیزات پزشکی از شرکت‌های مشهور و دارای محصولات با کیفیت سیاست غلطی است. انجمن تولیدکنندگان هم مخالف ممنوعیت کالا‌های با کیفیت است.

در ادامه قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر کار خواستار پرداخت به موقع حقوق کارگران شد؛ در این زمینه شرکت‌ها و کارخانه‌های تجهیزات پزشکی چه اقدامی انجام دادند؟

قاسمی بیان کرد: خواست ما هم این است که مطابق دستور رئیس جمهور پرداختی حقوق کارگران به تعویق نیفتد؛ ما مکاتباتی را با رئیس جمهور انجام دادیم تا مشکلات صنف تجهیزات پزشکی را مطرح کنیم تا تولید آسیب نبیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج