مدت زمان شیر خوردن نوزاد چه اثری بر هوش او دارد؟


مدت زمان شیر خوردن نوزاد چه اثری بر هوش او دارد؟

محققان انگلیسی ارتباط مدت زمان شیردهی با بهبود نمرات شناختی در سنین 5 تا 14 سالگی را بررسی کرده و به نتایج جالب توجهی رسیده اند.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، در یک مطالعه جالب نشان داده اند ارتباطی که بین مدت زمان شیردهی و نمرات آزمون های شناختی در اواخر دوران کودکی وجود دارد حتی پس از تعدیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی و هوش مادر ادامه می یابد.

مطالعات قبلی ارتباطی بین شیردهی و نمرات استاندارد شده تست هوش پیدا کرده بودند. با این حال، یک رابطه علی همواره مورد بحث بوده است. چراکه نتایج شناختی بهبود یافته به طور بالقوه می ‌توانند با ویژگی ‌های دیگر زنانی که به نوزادان خود شیر می ‌دهند، مانند وضعیت اقتصادی اجتماعی و هوش مادر توضیح داده شوند.

اکنون در مطالعه جدید، محققان داده های 7855 نوزاد متولد شده در سال های 2000-2002 را تجزیه و تحلیل کرده و تا سن 14 سالگی به عنوان بخشی از یک مطالعه هم گروهی بزرگ، دنبال کردند.

این گروه به طور خاص برای پرداختن به ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و شناخت طراحی نشده بود، اما شامل مجموعه ای از اطلاعات در مورد مدت زمان شیردهی، نمرات شناختی کلامی در سنین 5، 7، 11 و 14، نمرات شناختی فضایی در سنین 5، 7 و 11، و همچنین عوامل مخدوش کننده بالقوه از جمله ویژگی های اجتماعی-اقتصادی و شناختی مادر بود.

تیم تحقیقاتی دریافت که طول مدت شیردهی طولانی ‌تر با نمرات شناختی کلامی و فضایی بالاتر به ترتیب تا 14 سالگی و 11 سالگی مرتبط است. پس از در نظر گرفتن تفاوت ‌ها در موقعیت اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادر، کودکانی که به مدت طولانی ‌تری از شیر مادر تغذیه می ‌کردند، در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی ‌شدند، امتیاز بیشتری در معیارهای شناختی تا سن 14 سالگی کسب کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که یک ارتباط متوسط بین مدت شیردهی و نمرات شناختی کودکان حتی پس از تعدیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی و هوش مادر وجود دارد.

آن ها اظهار داشته اند: بحث هایی در مورد این که آیا شیر دادن به نوزاد برای مدت طولانی تر رشد شناختی او را بهبود می بخشد یا خیر وجود دارد. در بریتانیا، زنانی که مدارک تحصیلی بالاتری دارند و از نظر اقتصادی از مزیت بیشتری برخوردارند، تمایل بیشتری به شیر دادن نوزادشان دارند. این تفاوت ها می توانند توضیح دهد که چرا نوزادانی که به مدت طولانی تری از شیر مادر تغذیه می کنند، در ارزیابی های شناختی بهتر عمل می کنند.

آن ها افزوده اند: با این حال، ما در این مطالعه متوجه شدیم که حتی پس از در نظر گرفتن این تفاوت ‌ها، آن دسته از کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شدند، در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کردند، تا سن 14 سالگی امتیاز بیشتری در معیارهای شناختی کسب کردند.

مجریان این تحقیق معتقدند: این تفاوت مشاهده شده، ممکن است برای یک کودک کوچک به نظر برسد، اما می تواند در سطح جمعیتی، بسیار مهم و تعیین کننده باشد.این یافته های پژوهشی در نشریه جهانی PLOS منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی