استان همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی می‌درخشد


استان همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی می‌درخشد

همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی با افتخار می‌درخشد و این به لطف قهرمانی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد و قلم‌های مستحکم نویسندگان ادبیات پایداری این دیار است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، «عاطفه زارعی» در نشست معرفی کتاب «دوماشال» که با عنوان رایت و روایت با حضور استاندار همدان، جمعی از مسئولان و نویسنده و راوی این کتاب برگزار شد، افزود: کتاب دوماشال روایت زندگی "ماشالله حرمتی" جانباز جنگ تحمیلی و برگ زرینی از دلاوری های رزمندگان و قهرمانان بی شمار استان همدان است.

استان همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی می‌درخشد

وی اظهار داشت: همدان سرزمینی قهرمان پرور است که بسیاری از آنها بی نام و نشان در خیابان‌ها و کوچه‌ها گام برمی‌دارند و به چشم همه ما به ظاهر انسان‌هایی معمولی به نظر می‌رسند اما سینه آنها پر از داستان‌های حماسی است که معنی متفاوتی از زندگی به خواننده می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: امروز روایت یک جانباز را در پیش روی خود داریم تا با تورق آن سفر به دنیای معنویت را تجربه کنیم و روایت مردان خدا را که از زمین دست شستند تا در پروردگار خویش غرق شوند، بخوانیم و بشنویم.

زارعی خاطرنشان کرد: ماشاالله حرمتی قهرمانی است که مانند او در هشت سال دفاع مقدس کم نبودند و ما امروز به لطف خداوند و نگاه شهیدان و به مدد کتاب و قلم او این حماسه را به جامعه معرفی می‌کنیم.

وی گفت: ماشالله در عین حال که خود نقطه مرکزی این روایت است، بهانه‌ای است تا از شهدا بگوید، شهدایی که چون پروانه در شمع ذوب شدند و ما تنها امروز به روایت حماسه‌هایی که آنها خلق کردند، بسنده می‌کنیم.

استان همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی می‌درخشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: بی شک ماشالله حرمتی و همه افرادی چون او ماندند تا پیام و سخن شهدا را به ما برسانند و رسالت زینبی خود را به جا آورند.

زارعی اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی استان همدان همواره تمام تلاش خود را به کار بستند تا با معرفی هرچه بهتر این آثار فاخر در تبیین فرهنگ جهاد و شهادت گام برداشته و نقش خود را در جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری به خوبی ایفا کنند.

نویسنده کتاب دوماشال نیز در این نشست اظهار داشت: نوشتن خاطره به مراتب دشوارتر از داستان است، چرا که در خاطره دست ما باز است و بر اساس تخیل خود هر کاری بخواهیم با شخصیت‌های داستان انجام می‌دهیم و پاسخگوی کسی هم نیستیم و کار برای نویسنده صاحب تخیل راحت‌تر است.

«مهین سماواتی» با بیان اینکه نوشتن کتاب «دوماشال» ماجراهای عجیبی با خود به همراه داشت، افزود: پیش از دوماشال و در جریان نوشتن‌ها احساس کردم به تکرار رسیدیم و این مسأله باعث شد جذب مخاطب کاهش یابد.

وی افزود: در این حال و هوا بودم که پیشنهادات بسیاری برای خاطره نگاری به من شد که پس از بررسی به نتیجه نمی‌رسیدم، تا بالاخره با آقای حرمتی آشنا شدم. پس از گفت و گو متوجه صداقت و رو راستی روای شدم و دیدم که در درون خودش کشمکش دارد و به دنبال بازسازی و خودشناسی است و مدام خود را با دوران جبهه مقایسه می‌کند؛ این موضوع برای من خیلی مهم بود.

نویسنده کتاب دوماشال با بیان اینکه نقطه بارز این کتاب حضور و زنده بودن راوی است، تصریح کرد: می‌توان نویسنده را به لحاظ روانشناختی بررسی و اثر بهتری را خلق کرد به ویژه اینکه راوی همیشه به دنبال رشد خود بوده است.

استان همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی می‌درخشد

وی با اشاره به اینکه در تدوین کتاب دوماشال به خاطر اینکه از تکرار پرهیز کنم، از تکنیک تداعی استفاده کردم ادامه داد: وقتی خاطره نویسی به دست داستان نویسی سپرده شود بهتر کار انجام می‌شود.

سماواتی با بیان اینکه نقطه قوت دیگر این کتاب حضور راوی با حافظه بسیار خوب است خاطرنشان کرد: نگارش دو ماشال را به صورت خطی شروع نکردم. از زمانی شروع شد که روای به اردوی راهیان نور می‌رود و به بازبینی خاطراتش می‌پردازد و داستان هم از همین جا شروع می‌شود.

در پایان این نشست از نویسنده و راوی کتاب دوماشال قدردانی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!