591 پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی کشور ساماندهی می‌شود


591 پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی کشور ساماندهی می‌شود

کرمان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار گفت: 5٩١ پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی شهری در کشور وجود دارد که ابتدا آنها را ساماندهی می‌کنیم و سپس به دنبال تعریف پروژه جدید می‌رویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد آیینی روز سه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان کرمان در محل استانداری کرمان افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران مدرسه، پارک و درمانگاه می سازد اما در همه آنها مانده ایم؛ علت نیمه تمام ماندن پروژه ها این است که بخشی از اعتبارات مصوب سال ٩٧ پرداخت نشده و تا اینها تمام نشده پروژه جدیدی تعریف نمی کنیم.

وی اظهار داشت: از محل بند ز تبصره ٨ میزان ۴٢ میلیارد تومان اخیرا به یزد کمک شد، در جنوب استان کرمان چهار و در شمال ۶ پروژه نیمه تمام داریم لذا باید از این ظرفیت برای تکمیل آنها استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مقاوم سازی و نوسازی مسکن کمتر مورد توجه عموم قرار گرفته که این اقدام با همکاری دفاتر تسهیل گری انجام می گیرد و در این بخش حمایت از سازنده و توسعه گر را در برنامه داریم که شهرداری ها می توانند تخفیف هایی در این حوزه لحاظ کنند و اعتبارات آنها توسط دولت جبران می شود.

وی ادامه داد: صدور پروانه های شهرداری در محلات هدف بازآفرینی شهری به هشت ماه رسیده اما براساس قانون باید تا ٢ هفته انجام گیرد و سازندگان و نوسازان حداقل باید تا یک ماه پروانه را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: دستگاه های خدمات رسان طبق قانون حمایت حق دارند انشعابات را برقرار کنند و این فرایند نیز نباید مشمول زمان شود تا سرمایه گذار معطل نماند.

وی تصریح کرد: سازندگان حوزه نوسازی بافت فرسوده از تسهیلات نوسازی طرح نهضت ملی مسکن بدون محدودیت های خاص آن با بازپرداخت ٢٠ ساله می توانند استفاده کنند که در کرمان ٣۵٠ و سایر شهرها ٣٠٠ میلیون تومان پرداخت می شود.

آیینی افزود: ١۵٠ میلیون از این تسهیلات بدون بهره است که پس از ساخت واحدها باید برگشت داده شود؛ در مجموع متناسب با شرایط هر شهری می توان تسهیلات و عوارض فرسودگی پرداخت کرد.

وی با اشاره به فعالیت ها در محلات بازآفرینی شهری گفت: این اعتبارات از ظرفیت های قانونی قابل تخصیص است و سنددار کردن سکونتگاه های غیر رسمی محدودیت های خاصی دارد لذا لایحه ای در دولت مطرح کردیم که تمامی تصرف ها در آن بررسی می شود.

591 پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی کشور ساماندهی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بحث جابه جایی در محله شهرک صنعتی کرمان با همکاری بنیاد مسکن و حضور و مشارکت مردم انجام می‌گیرد.

پایان عمر کوچه های خاکی تا سه سال آینده

وی اضافه کرد: برنامه داریم تمامی محلات مصوب و هدف بازآفرینی شهری که تاکنون خاکی مانده‌اند را طی سه سال آینده آسفالت کنیم تا دیگر محله خاکی در کشور نداشته باشیم.

آیینی گفت: امسال سهم خوب ۶٠ میلیارد تومانی از ۴٠٠ میلیارد تومان کشور به شمال و جنوب استان کرمان اختصاص یافته است زیرا این مشکل در کرمان جدی تر از سایر مناطق کشور است.

وی ابراز داشت: از سفیران بازآفرینی شهری حمایت می کنیم آنان این پیام را می رسانند که با نوسازی می توان جان مردم را نجات داد.

تقدیر از شهرداری های راور و جیرفت

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار کشور گفت: طی ارزیابی به عمل آمده شهرداری های راور و جیرفت در تحقق برنامه اقدام مشترک خوبی داشتند که از آنها قدردانی می شود.

وی افزود: نظام ارزیابی عملکرد ستاد استانی و شهرستانی را طراحی کردیم و در این بخش رتبه بندی صورت می‌گیرد ضمن آنکه فعال سازی ستاد استانی و شهرستانی در دستور کار استان کرمان قرار گیرد.

آیینی تصریح کرد: دستگاه ها موظف هستند ٣٠ درصد اعتبارات طرح تملک دارایی سرمایه ای خود را به محلات ناکارآمد اختصاص دهند زیرا وجه مشترک این محلات محرومیت در حوزه های روبنایی و زیربنایی است و باید به کاهش فاصله این مناطق با سایر نقاط شهری کمک کنیم.

وی یادآور شد: ۶۴٣ شهر با محدوده مصوب در کشور داریم که در مواقعی به آنها کمک می شود و با توجه به گستردگی استان کرمان ستاد بازآفرینی شمال و جنوب تفکیک شود تا رسیدگی بهبود یابد.

آیینی ادامه داد: اصل موضوع در پیگیری های ستاد بازآفرینی، توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محلات با حمایت دستگاه های حمایتی است که در این زمینه دستگاه ها پای کار آمده اند.

تشکیل ۵۷ خانه برای محلات ناکارآمد شهری کرمان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح ٢٠٢٠ تشکیل خانه‌ها مورد توجه است و خانه هلال، خانه احسان و خانه شهر در محلات مستقر می شوند گفت: دستگاه ها که در معیشت و اشتغال منابعی دارند، کنار این خانه ها قرار می گیرند و پیشنهاد می شود برای ۵٧ محله ناکارآمد شهری استان کرمان ۵٧ خانه احداث شود.

وی یادآور شد: توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی محلات از تهیه بسته های معیشتی گرفته تا بهداشت، دندانپزشکی و پزشکی و پوشش بیمه ای در محلات کرمان پیگیری شود.

آیینی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و دیگر دستگاه هایی که برنامه اشتغال دارند، مشکل اشتغال در سکونتگاه های رسمی را پیگیری کنند زیرا اگر این چالش رفع شود، بسیاری از مشکلات این محلات بین می رود و ما نیز به تامین اعتبار آن کمک می کنیم.

وی ابراز داشت: تامین زیرساخت ها، اصلاح شبکه برق، آب، احداث درمانگاه و آتش نشانی نیاز محلات ناکارآمد شهری است که نیازهای آنها باید احصا شود و اهرم ما نیز در کمک به دستگاه ها خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی