پیشنهاد مکرون به پوتین برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین


پیشنهاد مکرون به پوتین برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین

امانوئل مکرون به ولادیمیر پوتین پیشنهاد داد تا برای از سرگیری صادرات غلات از بندر اودسا در اوکراین، قطعنامه ای را به سازمان ملل ارائه کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که هیچ چیز در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه در هفته‌های آینده پس از اعمال بسته ششم این تحریم‌ها، بعید نیست.

مکرون پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم در روز‌ها و هفته‌های آینده با روسیه در مورد صادرات مواد غذایی اوکراین و رفع محاصره بندر اودسا به توافق برسیم.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: آخرین مذاکرات در این زمینه بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه "مثبت" ارزیابی شد؛ امیدوارم روز‌ها یا چند هفته آینده امکان حل این موضوع فراهم شود.

او همچنین گفت: باید به اوکراینی‌ها تضمین‌های امنیتی داده شود که کشتی‌های آن‌ها مورد حمله قرار نخواهد گرفت. ما اکنون منتظر پاسخ روسیه در این زمینه هستیم و با دبیرکل سازمان ملل متحد در تماسیم.

رئیس جمهور فرانسه با درخواست از روسیه برای رفع محاصره بندر اودسا در اوکراین، برای پایان دادن به محاصره این بندر به پوتین پیشنهاد کرد قطعنامه ای را در این زمینه به سازمان ملل ارائه کند.

مکرون در جریان گفتگوی اخیر خود با رئیس جمهور روسیه و نیز در گفتگو با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد که به پوتین پیشنهاد داده است تا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کند که چارچوبی برای آزادسازی غلات از بنادر دریایی اوکراین فراهم می‌کند.

کی یف بحران جهانی غذا را ناشی از توقیف ۲۲ میلیون تن مواد غذایی این کشور از جانب روسیه در بنادر اوکراین می‌داند، در حالی که مسکو بار‌ها این موضوع را رد کرده و مسئولیت ایجاد این بحران را متوجه تحریم‌های ظالمانه غرب دانسته است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک همسایه غربی، در ۲۴ فوریه، چندین دور گفتگو چه به صورت مستقیم و چه از طریق اینترنت بین طرف‌های روسی و اوکراینی انجام شده است، اما به تفاهم در مورد برقراری آتش بس منجر نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان