هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است


هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است، گفت: تاکنون هیچ مورد ابتلا انسانی به تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.

محمد اسدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به عامل این بیماری ،اقدامات پیشگیرانه از سوی دامپزشکی استان از جمله تهیه سم و محلول ضد عفونی و همچنین ارائه آموزش به افراد مختلف انجام شده است.

به گفته وی، تاکنون سم مورد نیاز برای سمپاشی هفت میلیون مترمربع از مکانهای نگهداری دام در استان تهیه شده است و قسمتی از این سم به صورت رایگان بین دامداران توزیع شده تا محل نگهداری واحدهای دامی خود را سمپاشی کنند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال وبختیاری از ارائه آموزش پیشگیرانه و اطلاع رسانی و هشدار به گروه‌های هدف از جمله قصابان، کارکنان شاغل در کشتارگاه‌ها و پرسنل دامپزشکی خبر داد و گفت: خرید و فروش فراورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز و سامانه‌های شده دارای مجوز انجام شود.

وی به مبارزه با انگل‌های دامی خبر داد و افزود: محموله داروی وسیع طیف ضد انگل، کنه و شپش تهیه شده تا به صورت تزریق زیرپوستی دامها انجام شود که برای انجام و اکسیناسیون دام‌ها از ظرفیت گروه‌های جهادی و همچنین کارکنان دامپزشکی استفاده می‌شود.

اسدی به مردم استان توصیه کرد، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تهیه کنند و از خام خوری گوشت و جگر خودداری کنند و در صورتی که دام رادر منزل ذبح کردند گوشت دام ذبح شده را تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار دهند تا عامل بیماری در گوشت از بین برود و با ترشحات دامی تماس نداشته باشند.

وی اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری در بین دام‌ها اداره کل دامپزشکی استان از جابه‌جایی دام و ورود دام به استان که گواهی حمل و بارنامه نداشته باشند، جلوگیری می‌کند و دام‌های فاقد بارنامه و گواهی حمل توقیف و یا به مقصد بازگردانده می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی به دلیل رعایت اصول سمپاشی و محلول پاشی و اصول بهداشتی کمتر درگیر این بیماری می‌شوند، افزود: دامداران باید نسبت به سم پاشی و محلول پاشی اماکن دامی توجه و دقت بیشتر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دام عشایر وارد استان شده است ،اظهار داشت: عشایر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک دارند که این میزان نیمی از جمعیت دام سبک استان را تشکیل می‌دهد و مانند سال‌های گذشته انجام واکسیناسیون دامی برای پیشگیری از بیماری‌های دامی که باعث تلفات و وارد شدن خسارت اقتصادی به عشایر می‌شود از جمله شاربن، آبله، تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حال اجراست.

به گفته وی، در صورت شناسایی کانون تب برفکی در مناطقی از استان تا شعاع پنج کیلومتری کانون بیماری واکسیناسیون به صورت رایگان توسط بخش خصوصی و کارکنان دامپزشکی استان انجام می‌شود.

اسدی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نظیر مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان در میان گذاشته یا از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در سراسر استان موارد تخلف را به اطلاع بازرسان دامپزشکی استان برسانند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون هشت کشتارگاه سنتی و ۲ کشتارگاه صنعتی در استان فعال است .

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک و سنگین عشایری ، سنتی و صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

بیماری تب کریمه کنگو(CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مستند بلند سینمایی «ترور سرچشمه» در شهرکرد اکران شد