سه طرح زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری آماده بهره‌برداری شد


سه طرح زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری آماده بهره‌برداری شد

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سه طرح زیست‌محیطی در این استان آماده بهره‌برداری است، گفت: نخستین برج پرنده‌نگری در تالاب گندمان به عنوان یکی از طرح‌های مهم استانی همزمان با هفته محیط‌زیست به روی طبیعت گردان و علاقه‌مندان به حیات‌وحش گشوده می‌شود.

شهرام احمدی روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته محیط‌زیست در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری، افزود: نخستین مرکز بازیافت زباله‌های شهری شهرکرد و مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره سه مرکز استان از دیگر طرح‌هایی است که این هفته به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بخشی از مرکز بازیافت زباله‌های شهری شهرکرد سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، تصریح کرد: در این مدت، تجهیزات جدیدی در این مجموعه نصب و راه‌اندازی شده است تا مراحل تفکیک پسماند در این مرکز به شکلی اصولی‌تر و منطبق با آخرین یافته‌های مدیریتی در این حوزه به پیش برود.

احمدی درباره راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره سه شهرکرد نیز یادآور شد: بهره‌برداری از این خط تصفیه می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ورود آلاینده‌های صنعتی به محیط‌زیست به بازچرخش آب مصرفی و کاهش فشار بر منابع آبی کمک می‌کند..

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همچنین درباره دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در استان همزمان با هفته محیط‌زیست گفت: پاک‌سازی حاشیه مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست، برگزاری نشست ملی تشکل‌های فعال در حوزه محیط‌زیست به میزبانی استان‌ها، جمع‌آوری نخاله‌ها در اطراف شهرها با همکاری دستگاه‌های اجرایی و همیاری جوامع محلی، تشدید نظارت‌ها بر واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی در همراهی با گشت‌های شبانه و پیگیری برای بهره‌مندی مردم از تخفیف مراکز معاینه فنی از جمله این برنامه‌ها است.

احمدی به برپایی کارگاه‌های آموزشی تخصصی در این هفته نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، برپایی کارگاهی با عنوان «نقش فناوری‌های نوین در مدیریت پسماندهای صنعتی و تاثیر آن در حفاظت پایدار محیط‌زیست» در هجدهم خرداد در استان پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه از زنان و به ویژه مادران به عنوان یکی از موثرترین افراد در توسعه فعالیت‌های آموزشی مرتبط با محیط‌زیست و تربیت فرزندان دوستدار طبیعت یاد کرد و اظهار داشت: به همین منظور در هفته محیط‌زیست، برنامه‌های ترویجی ویژه بانوان کارمند استان با محوریت افزایش مشارکت زنان در حفظ محیط‌زیست شهری اجرا خواهد شد.

احمدی یادآور شد: برای ارتقای سطح علمی و عملی نیروی انسانی متخصص و فعال در حوزه محیط‌زیست نیز برپایی کارگاه آشنایی با پرندگان شکاری در پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد برگزار می‌شود و دانشجویان رشته دامپزشکی دانشگاه شهرکرد نیز با حضور در کارگاه آشنایی با حیات‌وحش، آخرین یافته‌های علمی این موضوع را بررسی می‌کنند، همچنین دوره‌ آموزش به کارگیری سلاح و قوانین مرتبط با آن نیز ویژه محیط‌بانان در این هفته برپا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری درباره ضرورت گسترش فعالیت‌های آموزشی حوزه محیط زیست در فضای مجازی و تولید محتوا در این فضا نیز گفت: امسال ۲ پویانمایی با موضوع آشنایی با خرس قهوه‌ای و چگونگی رفع تعارضات با این گونه جانوری تهیه شده است که در هفته محیط‌زیست رونمایی می‌شود، همچنین آماده‌سازی اینفوگرافیک‌های معرفی لاله واژگون به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی در استان و مناطق تحت مدیریت این اداره کل نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، هفته محیط‌زیست امسال با شعار «محیط‌زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» از ۱۶ تا ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

در چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان یکی از مناطق واقع شده در زاگرس میانی، هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرد. پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری از جمله مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند.

همچنین تاکنون در این استان بیش از یک هزار و۴۰۰ گونه گیاهی و ۴۲۰ گونه جانوری به ثبت رسیده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مسابقات قهرمانی بدمینتون در چهارمحال و بختیاری برگزار شد