جاهای دیدنی دماوند


جاهای دیدنی دماوند را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . دماوند شهری خوش آب و هوا ، باصفا ، دارای چشمه های فراوان و در کل محیطی مناسب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و فرار از ترافیک و دود پایتخت است . یکی از مناطق نمونه گردشگری می باشد که بدر 74 کیلومتری […]

جاهای دیدنی دماوند را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . دماوند شهری خوش آب و هوا ، باصفا ، دارای چشمه های فراوان و در کل محیطی مناسب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و فرار از ترافیک و دود پایتخت است . یکی از مناطق نمونه گردشگری می باشد که بدر ۷۴ کیلومتری شرق تهران واقع شده است و بلند ترین قله ایران را در خود جای داده است .ارتفاع شهر دماوند ۱۹۶۰ متر بالاتر از سطح دریاست و کوهستانی بودن آن سبب زمستانهایی سرد و تابستانهایی خنک و مطبوع شده است . علاوه برطبیعت زیبا و سرسبز دارای تاریخچه ای غنی می باشد .آثار به دست آمده نشان می‌دهد که دماوند از زمان ساسانیان مورد توجه بوده و به عنوان سکونتگاه از آن استفاده می‌شده است.

اما مزیت اصلی منطقه دماوند حداقل برای پایتخت‌نشینان این است که با یک ساعت و نیم رانندگی می‌توانند به این بهشت زیبا قدم گذاشته و از آب‌و‌هوای فوق‌العاده و مناظر زیبای آن لذت ببرند. با سیری در ایران همراه باشید تا با جاهای دیدنی دماوند بیشتر آشنا شوید .

جاهای دیدنی دماوند

در این مطلب می خوانید :

جاهای دیدنی دماوندقله دماونددشت لار و آبشار برف تنگه لارآبشار جنگلکپیست آبعلیدشت مُشاچشمه سیاه سنگچشمه اعلاچشمه تیز آبدریاچه تاردریاچه هویرچشمه دیو آسیابغار رود افشانروستای خسروانغار بورنیکآبشار گروبارمزرعه خورشید دماوندحمام تاریخی محله درویشبرج شیخ شبلیمسجد جامع دماوندجاهای دیدنی آبسرد دماوندجاهای دیدنی کیلان دماوندامامزاده عبدالله و خلیل اللهجاهای دیدنی پلور چشمه قلعه دختردژ گل خندان دماوندکوه شاه نشیندرخت چنار جیلاردروستای زیارتدریاچه ساهونرودخانه دماوند

جاهای دیدنی دماوند

قله دماوند

در ابتدا باید از قله دماوند نام ببریم . قله ای که ردپای نام و آوازه قله دماوند را می‌توان در ادبیات پارسی ایران‌زمین دید. این قله در میان ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و داستان‌ها و افسانه‌های مختلفی درباره آن گفته شده است. در یکی از این افسانه‌ها آمده که فریدون، ضحاک ماردوش را درون یکی از غارهای دماوند به بند کشیده تا در آخرالزمان به دست گرشاسپ کشته شود. این افسانه‌ها تا جایی در باور و اتعقاد مردم رسوخ کرده که عده‌ای مدعی هستند صدای ناله‌های ضحاک از درون غارها و کوه‌ها به گوش می‌رسد. عده‌ای دیگر داستان‌هایی از کیومرث؛ نخستین انسان روی زمین و آرش کمانگیر به زبان می‌آورند. دماوند چنان ارزش و اعتباری در میان ما ایرانیان دارد که روز ۱۳ تیرماه را به عنوان روز ملی دماوند نامگزاری کرده‌اند.

در کنار این افسانه‌ها باید گفت قله دماوند مقصد بسیاری از کوهنوردان در فصل‌های مختلف است. بسیاری از گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای که قصد صعود به بلندترین قله‌ی جهان یعنی اورست را دارند، قبل از آن صعود به دماوند را تجربه می‌کنند؛ اما سخاوت دماوند شامل حال همه شده و دامنه‌های سرسبز و زیبای آن در میان خانواده‌های ایرانی محبوبیت زیادی دارد. برای سفر به این منطقه کافی است بعد از عبور از آبعلی وارد مسیر پلور شده و بعد از دشت لار با چشم‌انداز زیبای قله دماوند و دامنه‌های وسیع آن روبه‌رو شوید.

جاهای دیدنی دماوند

دشت لار و آبشار برف تنگه لار

دشت لار در ۷۰ کیلومتری تهران قرار دارد. در فصل بهار که شقایق‌های وحشی سرتاسر دشت لار را رنگین می‌کنند بهترین زمان برای رفتن به این منطقه است. با حضور در این دشت بی‌نظیر که از بهترین جاهای دیدنی دماوند است، می‌توانید از منظره آبشار تنگه لار، کوه دماوند و سد لار لذت ببرید.این دشت که جز مناطقی است که شکار در آن ممنوع است، سه سال قبل از انقلاب یعنی در سال ۵۴ به ثبت ملی رسید و به نام پارک ملی لار نامگذاری شد.انواع و اقسام گیاهان دارویی را می‌توان در پوشش گیاهی زیبای این منطقه پیدا کرد. گیاهانی که از آن‌ها می‌توان به عنوان دمنوش و مصارف درمانی استفاده کرد. پوشش حیوانی آن نیز از نظر تنوع دست کمی از پوشش گیاهی ندارد و از ماهی تا حیوانات وحشی‌تری همچون خرس را در این منطقه می‌توان دید.

قرار گرفتن دشت لار در کنار کوه دماوند هوایی کوهستانی را به این منطقه بخشیده است و در فصول گرم سال برای فرار از گرمای کشنده شهر می‌توان در کنار مناظر زیبای این دشت سپری کرد. البته به یاد داشته باشید شقایق‌های پرآوزه این دشت، عمرشان به اندازه بهار بوده و برای دیدنشان باید در بهار راه این جاده را در پیش گرفت.

جاهای دیدنی دماوند

آبشار برف تنگه لار یکی از آبشارهای زیبای شهر دماوند است که در شرق منطقه لار دماوند قرار دارد. در دو کیلومتری شرق لار آبشار زیبایی به نام برف تنگه لار واقع شده است که یکی از مکان‌های بکر منطقه برای وقت‌گذرانی است. دشت لار در کوهپایه قله دماوند قرار دارد و در تقسیمات کشوری در بخش لواسانات قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی دماوند

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک در هفت کیلومتری شرق شهرستان دماوند در محله روح‌افزا در دره گروبار واقع شده است. ارتفاع آبشار جنگلک برابر با ۳۵ متر است که در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. برای دسترسی به آبشار جنگلک می‌توانید از شرق دماوند به تنگ رودبار برسید و سپس به آبشار جنگلک دسترسی داشته باشید. وجود درختان ارس، گردو در منطقه باعث شده تا آب و هوای دل‌انگیزی در منطقه وجود داشته باشد.دره گروبار خود یکی از مناطق زیبای دماوند است که به‌جز آبشار جنگلک دو آبشار دیگر بهنام‌های «آبشار آینه رود فرح‌افزا» و «آبشار گروبار» را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی دماوند

پیست آبعلی

یکی از پیست های اسکی تهران، پیست آبعلی است. این پیست نزدیک شهر آبعلی از توابع شهرستان دماوند واقع شده است. این پیست از اوایل دی ماه تا اواسط اسفندماه برای علاقه‌مندان به اسکی و برف‌بازی قابل‌استفاده است. مجموعه دارای یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی و ۳۳ تله اسکی چکشی است. از پارکینگ این مجموعه می‌توانید برای پارک خودرو استفاده کنید، اما آخر هفته‌ها معمولا ظرفیت پارکینگ تکمیل می‌شود و باید در حاشیه خیابان پارک کنید.از ویژگی‌های مثبت این پیست اسکی وجود کلاس‌های آموزشی برای رده‌های مختلف سنی است. علاوه بر این تجهیزات اسکی، مخصوص افراد مبتدی و حرفه‌ای اجاره داده می‌شود. پیست اسکی آبعلی دارای شش رستوران و یک هتل است.

جاهای دیدنی دماوند

دشت مُشا

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین جاهای دیدنی دماوند همین دشت مُشا است. این دشت با طبیعت بکر و آب‌و‌هوای دلچسب خود می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای مسافران باشد. روستا و دشت مُشا در ۶ کیلومتری شمال غرب دماوند و نزدیک جاده هراز واقع شده و فاصله آن تا تهران ۵۸ کیلومتر است. ناگفته نماند چشمه اعلاء و پیست اسکی آبعلی در نزدیکی این دشت قرار دارند .این دشت در دره‌ای با نام مٌشا در ارتفاع ۲۲۵۰ متری قرار دارد.

آدرس: شش کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در مجاورت جاده هراز

جاهای دیدنی دماوند

چشمه سیاه سنگ

چشمه سیاه سنگ چشمه‌ای زیبا در روستای مٌشا است که در اطراف این چشمه گیاهان صنعتی و دارویی زیادی مثل زرشک، نسترن، شقایق، بومادران و گل‌گاوزبان و بسیاری از گیاهان دیگر یافت می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل احداث تونل مٌشا و تغییر مسیر آب‌های جاری، آب این چشمه کِدر شده و از زیبایی منطقه کاسته شده است.

جاهای دیدنی دماوند

چشمه اعلا

چشمه اعلا در ارتفاعات شمال غربی دماوند در بین دره‌های آبریزی که در امتداد غرب به شرق قرار دارند، واقع شده است که به‌عنوان یکی از چشمه‌های مهم و حیاتی دماوند شناخته می‌شود. این چشمه از چشمه‌های پرآب منطقه است که آب بسیار گوارایی دارد و صفای خاصی را به منطقه بخشیده است.

جاهای دیدنی دماوند

چشمه تیز آب

چشمه و آبشار تیز آب، چشمه‌ای پرآب در پنج کیلومتری شمال دماوند است که در محله‌ای بانام دشت مزار واقع شده است. آب این چشمه تند و گس است و خواص درمانی زیادی دارد. بسیاری از افراد محلی برای درمان بیماری‌های پوستی و گوارشی از آب این منطقه استفاده می‌کنند. دلیل اصلی نام‌گذاری این چشمه به نام «تیز آب» تند وترش بودن مزه آب این چشمه است. برای دسترسی به این چشمه باید از وسایل مخصوص کوهنوردی استفاده کنید و رفتن بدون تجهیزات به این منطقه خطرناک است.

جاهای دیدنی دماوند

دریاچه تار

دریاچه تار در ۳۰ کیلومتری شرق دماوند قرار دارد و ازجمله دریاچه‌های آب شیرین منطقه به شمار می‌رود. موقعیت دریاچه تار به‌گونه‌ای است که در هر سمت آن جاذبه طبیعی واقع شده است و اگر برای گذراندن اوقات فراغت به این منطقه رفتید می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی نزدیک دریاچه هم دیدن کنید. این دریاچه زیبا در ارتفاع ۲۹۰۰ کیلومتری از سطح دریا قرار دارد و بیشترین طول آن‌هم برابر با ۳.۱ کیلومتری است. میانگین عرض دریاچه برابر با ۴۰۰ متر است و سطح آب دریاچه در فصل‌های مختلف متفاوت است.

در اطراف منطقه پوشش گیاهی خاصی وجود ندارد و دلیل این مسئله هم مشکلات آب و هوایی است که در سال‌های اخیر منطقه را درگیر کرده است. درگذشته این منطقه پوشیده از آویشن بود. دریاچه تار برای شنا، قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

دریاچه هویر

دریاچه هویر در ۵۰۰ متری دریاچه تار در میان رشته‌کوه قره داغ واقع شده است. طول دریاچه هویر برابر با ۹۰۰ متر و عرض آن حدود ۱۵۰ متر است که در فصول مختلف تغییر می‌کند. آب‌هایی که به دریاچه هویر و تار می‌ریزد از چشمه‌های کوه‌های قره داغ، سیاه چال و شاه‌نشین در شمال منشأ می‌گیرد.

جاهای دیدنی دماوند

چشمه دیو آسیاب

چشمه دیو آسیاب در جاده دماوند به هراز، در جاده فرعی پلور به سمت دریاچه سد لار قرار دارد. این چشمه زیبا در ارتفاعات شمالی دشت لار واقع شده است و ۲۰ متر قطر و دو متر عمق دارد. در آب این دریاچه مقدار زیادی گوگرد وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا آب دریاچه شور شود و بوی نامطبوعی هم داشته باشد. طبیعت زیبای این منطقه هر گردشگری را جذب می‌کند و اگر قصد دارید آخر هفته را در منطقه‌ای خاص و زیبا بگذرانید چشمه دیو آسیاب همان منطقه است.

جاهای دیدنی دماوند

غار رود افشان

غار رود افشان یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهر دماوند است که در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد. دهانه این غار ۲۰ متر و طول آن برابر با ۲۹ متر است، ستون‌های استالاکتیت و استالاگمیت در طول راهروهای این غار خودنمایی می‌کنند. غار رود افشان در روستای رود افشان در شهرستان دماوند واقع شده است و فاصله کمی با شهر دماوند دارد. غار رود افشان در اثر در دوره زمین‌شناسی کرتاسه تشکیل شده است و یکی از مناطق مهم از دید زمین شناسان است. مسیر راهپیمایی این غار سخت و صعب‌العبور است و برای رسیدن به دهانه غار باید از وسایل مخصوص کوهنوردی استفاده کرد. طول مسیر برابر با ۸۰۰ متر است و برای رفتن به داخل غار باید حتماً وسایل روشنایی همراه داشت. اگر اهل کوهنوردی و رفتن به تعطیلات با سختی و هیجان هستید، غار رود افشان پیشنهاد بسیار خوبی است.

جاهای دیدنی دماوند

روستای خسروان

روستای خسروان یکی از روستاهای خوش آب و هوای شهرستان دماوند است که در دهستان ابر شیوه قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه باعث شده تا این محدوده در گرمترین روزهای تابستان هم آب و هوای مناسبی داشته باشد. اگر قصد دارید تا در یک روستای زیبا اقامت کنید و از این اقامت دو روزه لذت ببرید، روستای خسروان یکی از بهترین پیشنهادها است.

غار بورنیک

غار بورنیک یکی از غارهای خاص شهر دماوند است که در جاده دماوند به فیروزکوه در روستای هرانده واقع شده است. برای رسیدن به غار بوریک باید دو ساعت از روستای هرانده به سمت غار پیاده‌روی کنید. داخل غار بوریک هوایی بسیار مطبوع و خنک دارد و بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای غار بوریک را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود در فصل تابستان انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی دماوند

آبشار گروبار

آبشار گروبار در محله روح‌افزا دماوند واقع شده است و ارتفاعی برابر با ۲۰ متر دارد. پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است و همین مسئله باعث شده آب و هوای این منطقه بسیار مطبوع و خنک باشد. درختان این محدوده معمولاً سن زیادی دارند و قطر چنارهای این منطقه به ۱۴ متر هم می‌رسد.

جاهای دیدنی دماوند

مزرعه خورشید دماوند

یکی از اولین مزارع گردشگری در کشور محسوب می‌شود. این مزرعه، بهترین جا برای پیک نیک اطراف تهران در پاییز محسوب می‌شود. در این مزرعه فوق‌العاده می‌توانید تجربیات هیجان‌انگیزی داشته باشید. پیاده‌روی روی یک پل کابلی مهیج، دیدار با پرندگان و گاومیش‌های شناگر، فعالیت‌هایی است که در این مزرعه قابل انجام است. همچنین می‌توانید از زمین ماسه‌ای مجموعه استفاده کنید و لحظه‌های شادی را با دوستانتان بگذرانید. ولی همه این تجربیات به پای تماشای گله‌های گاو و گوسفند و بز نمی‌رسد. اگر تا به حال از نزدیک این موجودات اهلی بامزه را ندیده‌اید، مزرعه گردشگری دماوند، بهترین انتخاب است. می‌توانید به آن‌ها غذا بدهید و حتی یک الاغ‌سواری با حال را هم تجربه کنید. مطمئنا در هیچ جای دیگری چنین تجربیاتی نخواهید داشت. تراکتورسواری و شیردوشی را هم به سایر فعالیت‌های خنده‌دار و متفاوت این مزرعه اضافه کنید. رستوران، الاکلنگ خانوادگی، دلیجان‌سواری، اسب‌سواری، استخر کودک و … امکانات دیگر این مجموعه بی‌نظیر هستند. پس با تور مزرعه خورشید همراه شوید و از امکانات بی‌نظیر و استثنایی آن بهره‌مند شوید. ساعت کار مزرعه خورشید هر روز از ساعت ۹ الی ۱۷ و ۵ شنبه و جمعه‌ها از ۹ الی ۲۱ می‌باشد. هتل نمکی مزرعه خورشید نیز مکانی لوکس و راحت برای اقامت گردشگران عزیز است.

جاهای دیدنی دماوند

حمام تاریخی محله درویش

حمام تاریخی محله درویش در دوران حکومت صفویه ساخته شده‌است. این حمام قدیمی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. حمام دو ورودی دارد که در قسمت‌های شمالی و جنوبی آن قرار دارند. قسمت شمالی این بنا کاملا سالم باقی مانده‌است. در این بخش، یک گنبد بزرگ قرار دارد که توسط چهار گنبد دیگر احاطه شده‌است. در اطراف حمام، سه سکو قرار دارد که با کاشی پوشیده شده‌اند. در فضای داخل حمام، سکوهای متعددی برای نشستن تعبیه شده‌است. این سکوها نیز با کاشی‌های سفیدرنگ پوشیده شده‌اند. قرار است این حمام قدیمی به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شود.

جاهای دیدنی دماوند

برج شیخ شبلی

برج شیخ شبلی، شاهکار معماری برج بلند و قدیمی شبلی در دل دماوند قرار دارد. این برج که ۱۰ متر ارتفاع دارد، در قدیم به پاگنبد معروف بوده‌است. برج شبلی روی تپه‌ای معروف به نیل بنا شده‌است. معماری زیبای برج و نقوش آجری آن، یادگاری از دوره سلجوقیان است. این بنا در واقع یادبودی برای شیخ ابوبکر شبلی می‌باشد. وی یکی از حاکمان عادل و منصف روزگاران قدیم بوده‌است. شیخ شبلی در سال ۳۲۵ هجری خورشیدی از دنیا رفت و این بنا به عنوان یک یادبود برای وی ساخته شد. جالب است بدانید که این بنا در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. ساختمان برج شبلی به صورت ۲ لایه می‌باشد. لایه درونی استوانه‌ای شکل است و در واقع حالتی گرد دارد. اما قسمت خارجی که بعدا به آن افزوده شده‌است، به شکل هشت ضلعی می‌باشد. این برج تاریخی بین دو محله قاضی و فرامه و در مرکز شهستان دماوند واقع شده‌است. برج شبلی در مرکز شهرستان دماوند قرار دارد و فاصله آن تا تهران تقریبا ۸۰ کیلومتر است.

جاهای دیدنی دماوند

مسجد جامع دماوند

مسجد جامع دماوند، تاریخ طولانی اثری باستانی این مسجد جامع در شرق شهر دماوند قرار دارد. مسجد جامع فعلی در واقع روی مسجد قدیمی این منطقه ساخته شده‌است. مسجد باستانی دماوند در دوران سلجوقیان ساخته شده بود. متاسفانه به علت زلزله‌های پی در پی که در این منطقه رخ داده‌است، این مسجد نتوانست دوام چندانی بیاورد و در طول سال‌ها چندین بار مرمت شده‌است. مورخان احتمال می‌دهند که محل ساخت مسجد، در ابتدا یک آتشکده قدیمی بوده‌است. هم‌اکنون تنها قسمت‌های تاریخی و باستانی مسجد، مناره، یکی از ستون‌ها و در شرقی آن است. این بخش‌های اندک، به سبب ارزش معماری و هنری که دارند، حفظ شده‌اند. روی درب شرقی و مناره مسجد، آثاری از خطوط کوفی قدیمی دیده می‌شود. چندین کتیبه با ارزش قدیمی هنوز هم در مسجد نگه‌داری می‌شوند. فاصله مسجد جامع دماوند تا تهران حدودا ۷۴ – ۸۰ کیلومتر است.

جاهای دیدنی دماوند

جاهای دیدنی آبسرد دماوند

آبسرد، شهری کوچک در دل دماوند این شهر کوچک نیز در شهر دماوند واقع شده‌است و با تهران ۴۵ – ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. این فاصله از شرق و غرب تهران متفاوت می‌باشد. شهر آبسرد بهترین جا برای پیک نیک اطراف تهران در پاییز است. آب و هوای این شهر بسیار عالی است و اکثر گردشگران تهرانی در این منطقه ویلا دارند. یکی از بهترین جاهای دیدنی آبسرد دماوند، آبشار آینه ورزان است. این آبشار زیبا در دامنه قله زرینه کوه واقع شده‌است. اگر به دنبال یکی از بهترین جاهای دیدنی دماوند هستید، این آبشار دیدنی را از دست ندهید. برای رفتن به شهر آبسرد و دیدن آبشار زیبای آن، ابتدا خود را به رودهن برسانید. سپس از آن‌جا به سمت آبسرد حرکت کنید. تابلوهای جاده شما را به راحتی راهنمایی می‌کنند. پس از آن خود را به روستای عین ورزان (آینه ورزان) برسانید. با ۲ ساعت پیاده‌روی مفرح و دلچسب، آبشار زیبای آیینه ورزان را پیش روی خود خواهید دید.

جاهای دیدنی دماوند

جاهای دیدنی کیلان دماوند

شهر کوچک کیلان در شرق استان تهران و در مرکز شهرستان دماوند قرار دارد. این شهر در در دامنه کوه قره‌آقاج واقع شده‌است. شهر کیلان مکان‌های دیدنی و گردشگری زیادی دارد. مسجد جامع کیلان، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر، در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده‌است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات و جسجوهایی که انجام گرفته‌است، آثاری از تمدن ۱۸ هزارسال پیش در این منطقه دیده شده‌است. چند غار مختلف و قلعه‌های حصارک و عسگر در این منطقه وجود دارد. دژهای بسیار قدیمی قلعه سپید، قلعه دیو و قلعه مزدک نیز در این منطقه قرار دارند.این شهر در ۸۶ کیلومتری شرق تهران واقع شده‌است. کافی است ۱۲ کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهر دماوند حرکت کنید تا به شهر کوچک و خوش آب و هوای کیلان برسید.

جاهای دیدنی دماوند

امامزاده عبدالله و خلیل الله

امامزادگان عبدالله و خلیل الله، یکی دیگر از جاهای دیدنی دماوند هستند. این دو بقعه که در مرکز شهر دماوند قرار دارند، با زیباترین منبت‌کاری‌ها تزیین شده‌اند. قدمت آثار هنری و معماری فوق‌العاده این امامزادگان، به دوران صفویه و قاجاریه برمی‌گردد. این بقعه در مرکز دماوند قرار دارد و فاصله آن تا تهران، ۷۴-۸۰ کیلومتر است.

جاهای دیدنی دماوند

جاهای دیدنی پلور

این منطقه کوهستانی، یکی از جاهای دیدنی دماوند است. روستای پلور ۲۳۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن بسیار خنک و دلپذیر است. اگر در ماه‌های بهار و تابستان، هوس یک مکان گردشی عالی کردید، پلور می‌تواند گزینه‌ای عالی و منحصربه‌فرد باشد. کوهنوردانی که به قله دماوند عزیمت می‌کنند، میتوانند در روستای پلور اقامت کوتاهی داشته باشند. آبشار شاهاندشت با ۵ متر ارتفاع، یکی از جاهای دیدنی پلور محسوب می‌شود. قلعه ملکه قلاع (ملک بهمن یا قلعه فرشته) نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و گردشگری پلور است. دریاچه امامزاده علی (ع) نیز گردش شما در این منطقه زیبا و خوش آب و هوا را تکمیل خواهد کرد. چطور به روستای پلور برویم؟ برای رفتن به پلور می‌توانید از جاده هراز استفاده کنید. در راه از شهرهای بومهن، رودهن و آبعلی رد می‌شوید. بعد از امامزاده هاشم، می‌توانید پلور را به راحتی بیابید. قله زیبای دماوند در این نقطه با افتخار تمام خودمایی می‌کند. فاصله پلور تا تهران، ۸۰ کیلومتر (بیش از ۱.۵ ساعت) است.

جاهای دیدنی دماوند
چشمه قلعه دختر

چشمه قلعه دختر، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دماوند این چشمه که یکی از جاهای دیدنی دماوند محسوب می‌شود، در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. در قدیم یک کارخانه دوغ و شربت‌ در این منطقه قرار داشت. از آب این چشمه برای تولید این محصولات استفاده می‌شد. متاسفانه این کارخانه در حال حاضر بسته می‌باشد. آب چشمه به مصارف محلی می‌رسد و در نهایت به رودخانه‌ای در همان حوالی می‌ریزد. آب این چشمه حاوی عناصری مانند منیزیم، آهن و سولفات است. بنبراین خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند به دفع مواد زاید بدن کمک کند. این آب بدون هیچ میکروبی، روی عملکرد کبد و مجرای صفراوی تاثیر مثبت می‌گذارد. همچنین برای افراد دچار کم‌خونی مفید است. این همه خاصیت در یک آب معدنی واقعا عالی است. این چشمه بین گردنه پلور و امامزاده هاشم در ۵۰ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته‌است.

جاهای دیدنی دماوند

دژ گل خندان دماوند

یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی دماوند دژ گل خندان یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی دماوند محسوب می‌شود. این دژ یک بنای قدیمی است که در قسمت مرتفع روستای گل خندان واقع شده‌است. این دژ روی تپه‌ بزرگی قرار دارد که در واقع محل تلاقی رودخانه‌های بومهن و رودهن می‌باشد. قدمت این دژ باستانی به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گردد. در این دژ، چندین اتاق، تالار، آب‌انبار و سفالینه‌های با ارزش وجود دارد. روستای دژ گل خندان در ۵۲ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. ۱۸- آبشار آینه رود فرح افزا | یکی از بهترین جاهای دیدنی دماوند این آبشار دیدنی و فرح‌بخش در میان درختان بیدی قرار دارد که هر کدام قدمت بسیار زیادی دارند. آبشار آینه رود فرح افزا تنها ۱ کیلومتر با دماوند فاصله دارد. اگر هوس یک مکان آرامش‌بخش و دلنشین کرده‌اید، این آبشار انتخابی عالی است. حتما در یک روز تعطیل به این آبشار رویایی بروید و ساعتی را در هوای خنک و روح‌بخش آن بگذرانید. چطور به آبشار آینه رود فرح افزا برویم؟ این آبشار در نزدیکی آبشار جنگلک و در دره گربار قرار دارد. می‌توانید از آدرس آبشار جنگلک استفاده کنید. فاصله این آبشار تا تهران تقریبا ۹۰ کیلومتر (۱.۵ ساعت) است.

جاهای دیدنی دماوند

کوه شاه نشین

قله‌ای مرتفع در بین جاهای دیدنی دماوند کوه یا قله شاه نشین یکی از قله‌های رشته کوه البرز است. این کوه از اطراف به شهرستانک، توچال و امامزاده داوود متصل می‌شود. برای صعود به این قله مرتفع ۳۴۹۶ متری، می‌توانید از مسیرهای کوه‌پیمایی پلنگ‌چال، توچال، درکه، امامزاده داوود و شهرستانک استفاده کنید.چندین مسیر برای صعود به این قله وجود دارد. ساده‌ترین مسیری که ممکن است برای این مسیر وجود داشته باشد تله کابین ولنجک است. مسیر امام زاده داوود گرچه طولانی‌تر بوده اما مسیر بهتری به نظر می‌رسد. فصول گرم سال بهترین زمان برای صعود به این قله است، چرا که این قله اغلب اوقات پوشیده از برف خواهد بود.

جاهای دیدنی دماوند

درخت چنار جیلارد

کهن‌ترین درخت دماوند درخت چنار جیلارد با بیش از ۶۰۰ سال سن و ۳ متر قطر، یکی از عجایب و جاهای دیدنی دماوند به شمار می‌رود. متاسفانه این درخت کهنسال در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به دلیل عدم جای مناسب و یک آتش‌سوزی در مغازه نزدیک آن، برخی از انشعابات خود را از دست داده‌است. بعضی از قسمت‌های درخت خشک شده‌اند و توجه خاصی به آن نمی‌شود. حتی تعداد عکس‌های این درخت قدیمی، بسیار محدود و کمیاب است. شاید وجود همیشگی این درخت و عادی شدن آن برای افراد محلی، دلیل بی‌توجهی به وضعیت ناراحت‌کننده آن باشد. البته این دلایل به هیج عنوان قانع‌کننده نیستند. امیدواریم هر چه سریع‌تر به وضعیت این پیر کهنسال رسیدگی شود. حداقل کاری که می‌توان انجام داد، برداشتن آجرهایی است که روی سر این درخت قدیمی آوار شده‌اند.

جاهای دیدنی دماوند

روستای زیارت

اگر قصد دارید در سفر به منطقه دماوند از روستای زیارت بازدید کنید خوب است بدانید این روستا نزدیک به ۱۳ کیلومتر از روستای آبسرد فاصله دارد و می بایست پس از گیلاوند، در مسیر آبسرد به فیروزکوه نزدیک به ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا روستای زیارت را ببینید.روستای زیارت یکی از قدیمی ترین روستاهای اطراف تهران به شمار می رود که نزدیک به روستاهای لومان، دزدآباد و زان قرار دارد. روستای زیارت در گذشته منطقه ای شلوغ بوده و استقبال قابل توجهی از روستا میشده است اما امروزه گردشگران کمتری از روستا بازدید می کنند. در روستای زیارت جاهای تاریخی مختلفی مشاهده می شود که معروف ترین آن ها حمام های قدیمی و آرامگاه امامزاده عیسی هستند.

آرامگاه امامزاده عیسی بنایی بزرگ است که دو سالن داشته و آخرین مرمرت و بازسازی امامزاده نیز به ۵۰ سال پیش برمیگردد. حمام تاریخی روستای زیارت هم در نزدیکی امامزاده قرار دارد که به لطف بازسازی های صورت گرفته، دیگر ظاهر و حال و هوای قدیمی بودنش را از دست داده است.

جاهای دیدنی دماوند

دریاچه ساهون

دریاچه ساهون از جمله بکر ترین جاهای دیدنی دماوند است که در دامنه های جنوبی غله دماوند قرار دارد. برای بازدید از دریاه ساهون ابتدا باید از کنار روستای نوا عبور کنید که این روستا در منطقه لاریجان شهرستان آمل واقع شده است.

هنگام بازدید از دریاچه ساهون پیشنهاد می کنید نگاهی هم به مناطق اطراف از جمله کوه خرتاب در شمال دریاچه، زمین های زیبای آزاب که معروف به زمین آزو هستند در شرق دریاچه و همچنین روستاهای دوبرار و ایرا در غرب دریاچه هم بیاندازید.

دریاچه ساهون در ارتفاع ۳هزار متری از سطح دریا واقع شده که ۱۰۰۰ هکتار از زمین های سرسبز دماوند را تصرف کرده است هرچند امروزه به لطف فعالیت های انسانی در اطراف دریاچه، از عمق و حجم آب دریاچه کاسته شده و همچنین نه تنها جذابیت گذشته را ندارد بلکه به صورت مردابی درآمده و اطرافش هم مرغزارهای مختلف مشاهده می شود. امروزه اما، در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را می بینیم که به نزدیکی دریاچه مراجعه کرده و بساط کمپ خود را پهن می کنند تا چند روزی مهمان دریاچه و هوای دل انگیز منطقه باشند.

جاهای دیدنی دماوند

رودخانه دماوند

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی دماوند همین رودخانه دماوند است. رودخانه تار به همراه رودخانه رودبار به هم پیوسته و رودخانه دماوند را به وجود می‌آورند. رودخانه دماوند در طول شهر تا جاجرود امتداد پیدا می‌کند . این رودخانه در نهایت به دشت ورامین ختم می‌شود.

جاهای دیدنی دماوند

دشت مشا کجاست ؟

دشت مشا در نزدیکی روستای مشا قرار دارد و تنها ۶ کیلومتر با دماوند و ۴ کیلومتر با امام زاده هاشم فاصله دارد.

پیست اسکی آبعلی کجاست ؟

پیست اسکی آبعلی در جاده هراز و در ۲۰ کیلومتری دماوند قرار دارد. برای رسیدن به این پیست اسکی اگر از طرف تهران حرکت کنید باید به طرف جاده هراز برانید؛ قبل از رسیدن به دماوند به این پیست خواهید رسید.

بهترین مراکز خرید دماوند کدامند ؟

از مراکز خرید دماوند می‌توان به مجتمع تجاری اداری رویال، مجتمع تجاری عقیق، مجتمع تجاری اداری گلستان و مرکز خرید مهر اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها