شیرازه فوتبال کانادا از هم گسیخته است/ آنها صلاحیت میزبانی جام‌جهانی 2026 را ندارند


شیرازه فوتبال کانادا از هم گسیخته است/ آنها صلاحیت میزبانی جام‌جهانی 2026 را ندارند

مدیرکل بین الملل وزارت ورزش و جوانان گفت: در این شرایط چگونه فیفا میزبانی جام جهانی را به چنین کشوری سپرده که حتی توانایی مدیریت بازی‌های دوستانه را هم ندارد؟

به گزارش مشرق، محمدحسن تقی‌زاده در گفت‌وگویی درباره لغو بازی دوستانه کانادا برابر ایران و پاناما در کمتر از ۱۰ روز اظهار داشت: دلیلی که توسط رسانه‌های کانادایی درباره لغو بازی برابر پاناما مطرح شده «تمرد بازیکنان فوتبال کانادا» از بازی دوستانه با پاناما است، آن هم دو ساعت مانده به شروع بازی در حالی که تماشاگران در استادیوم حضور داشتند. به فرض صحت این فرضیه، باید گفت آنقدر شیرازه فوتبال کانادا از هم گسیخته است که به‌رغم امضای رسمی توسط فدراسیون فوتبال کانادا، بازیکنان این کشور به راحتی تمرد کرده و از حضور در استادیوم خودداری می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده عدم صلاحیت هیات حاکمه فدراسیون فوتبال این کشور است.

وی افزود: در این صورت باید از فیفا پرسید که چگونه میزبانی مهمترین رویداد فوتبالی دنیا را به چنین کشوری داده است؟ از سوی دیگر فرضیه دیگری نیز در برخی محافل مطرح شده که فدراسیون فوتبال کانادا به منظور فرار از تبعات حقوقی لغو بازی با ایران چنین نمایشی را به روی پرده برده است. اگر فرض را بر صحت فرضیه دوم بگذاریم باید گفت که لغو بازی دوستانه با پاناما سناریویی از پیش طراحی شده برای سرپوش گذاشتن به لغو بازی دوستانه ایران و کانادا و تحت تاثیر قراردادن جامعه جهانی ورزش در راستای پیگیری حقوق فدراسیون فوتبال ایران است و از آنجا که در بیانیه رسمی این فدراسیون دلیل لغو بازی با ایران «مسائل ژئوپولیتیک» عنوان شده بنابراین انگیزه‌های سیاسی در لغو این بازی به شدت خودنمایی می‌کند.

مدیرکل بین الملل وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: از همین منظر هم می‌توان به فیفا خرده گرفت که چرا میزبانی رویداد جام جهانی ۲۰۲۶ را به کشوری سپرده است که در کوچکترین شئون ورزشی خود ( بازی دوستانه) تا این حد بازیچه دست سیاسیون کشور خود است بنابراین چنانچه از هر دو دیدگاه به این مساله نگاه کنیم کانادا صلاحیت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ را دارا نیست.

تقی‌زاده ادامه داد: چنانچه فیفا هرچه سریع‌تر به موضوع رفتارهای خلاف عرف ورزشی کانادا ورود نکند و حقوق پایمال شده بازیکنان و تماشاگران، مخصوصا دو بازی دوستانه اخیر که یک طرفه از سوی کانادا لغو شده را استیفا نکند بار دیگر ادعای «ورزش بدون سیاست» به شدت زیر سوال خواهد رفت. از سویی دیگر بحث برخورد گزینشی با فدراسیون‌ها مطرح می‌شود چرا که در برخی مواقع فیفا از کوچکترین خطای فدراسیون یک کشور نمی‌گذرد و تا سر حد امکان اقدامات تنبیهی را علیه آن کشور اعمال می‌کند و از سوی دیگر مانند مورد اخیر در مورد کانادا علیرغم اینکه این کشور قرارداد رسمی‌اش را یکجانبه به دلیل مشکلات ژئوپلوتیکی نقض می‌کند خم به ابرو نمی‌آورد، حتی از کوچکترین موضع‌گیری هم اجتناب می‌کند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج