اعلام نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه‌های علمیه خواهران


اعلام نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه‌های علمیه خواهران

مدیرکل پژوهش های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با اعلام نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه های علمیه خواهران از سوی معاونت پژوهش این نهاد حوزی، جهت آشنایی بیشتر با سابقه و کم و کیف فراخوان‌های پژوهشی رشد و هم چنین شاخصه‌های دوره هشتم، گفت و گویی با خانم سکینه منظری مجید، مدیر کل پژوهش های عمومی حوزه های علمیه خواهران داشتیم که متن گفت‌وگو تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ مهم‌ترین شاخصه‌های مسابقه علمی رشد که آن را از سایر مسابقات و جشنواره‌های حوزه متمایز می‌سازد بیان کنید؟

با تشکر از شما بزرگواران که زمینه اطلاع‌رسانی فراگیر و تکمیلی فعالیت‌های متنوع پژوهشی را فراهم نمودید. لازم است متذکر شوم معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، در راستای افزایش ضریب حضور خواهران در پژوهش‌های حرفه‌ای، حمایت از تشکل‌های پژوهشی و ترویج فرهنگ پژوهش گروهی، مسابقه پژوهشی رشد را طراحی و تاکنون 8 دوره آن را برگزار نموده است.

از وجوه متمایز این رقابت علمی، می‌توان به بخش پژوهش های پیمایشی یا همان میدانی اشاره کرد که پژوهشگران، بیشتر به تحقیق و ارائه خروجی در خصوص موضوعات کاربردی سطح شهر و استان خویش می‌پردازند.

البته در ادوار ابتدایی با عنایت به این‌که طلاب گرامی، تجربه ای از فعالیت های گروهی نداشتند و هم چنین سابقه‌ای از انجام پژوهش پیمایشی در کارنامه فعالیت های پژوهشی آنان وجود نداشت، با اشتیاق و زحمت فراوان وارد این عرصه شدند؛ اما رفته رفته با استقبال و درخواست طلاب و پژوهشگران، کارگاه‌های پژوهش‌های پیمایشی در استان‌های مختلف برگزار شد و رونق این مسابقه، سال به سال فزونی یافته است؛ به طوری که طی 8 دوره سپری شده، حدود 46 هزار طلبه در قالب گروه‌های پژوهشی، موفق به ثبت بیش از 9300 طرح پژوهشی شدند.

این مسابقه علمی بحمدالله توانسته زمینة رشد و شکوفایی استعدادهای پژوهشی طلاب و شناخت ظرفیت های علمی آنان را از طریق تشکیل گروه های پژوهشی بیش از پیش فراهم آورد.

ـ یکی از محورهای فراخوان‌های سالانه رشد «موضوعات بخش ویژه» است، لطفا در ارتباط با این بخش توضیحات تکمیلی را ارائه بفرمایید.

در دوره های مختلف تلاش شده موضوعات و مسائل علمی و کاربردی در بخش ویژه فراخوان گنجانده شود. «اثربخشی حوزه های علمیه خواهران به ویژه در نهاد خانواده» و «راهکارهای ترویج الگوهای معنوی در جامعه» 2 موضوع بخش ویژه در هشتمین دوره بود که مورد استقبال قرار گرفت، به طوری که 375 موضوع در این بخش به ثبت رسیده است؛ علاوه بر اینکه 528 اثر هم در موضوعات مرتبط با زن و خانواده به نگارش درآمده است.

البته این موضوعات، علاوه بر مسائلی است که در هر استان به عنوان آسیب های بومی استانی مورد پژوهش و مداقه قرار می‌گیرند.

ـ مشارکت و نتایج این دوره از مسابقه رشد به چه شکل بوده، لطفا آمار و اطلاعاتی ارائه نمایید.

به لطف خداوند سبحان، در هشتمین دوره فراخوان «مسابقه پژوهش گروهی رشد»، آثار مقبول و مؤثری از سوی گروه‌های فعال پژوهشی سراسر کشور به «اداره فعالیت‌ها، مجامع و همایش‌های پژوهشی» واصل شد که آمار کمّی و سطح کیفی آثار، نشان از دغدغه‌مندی و انگیزه قوی طلاب برای شناسایی و رصد آسیب‌ها و ارائه راهکار جهت حل مسائل پژوهشی با اولویت مسائل بومی و منطقه‌ای است.

علی‌رغم آن که به علت مصادف شدن زمان اعلام فراخوان این دوره، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده کشور در بازه زمان‌بندی، موفق به اجرای مراحل مختلف مسابقه نشدیم؛ اما خوشبختانه شاهد ثبت 1420 طرح پژوهشی توسط 6619 نفر از اعضای گروه‌های رشد بودیم که در نهایت 1232 اثر نگارش و ثبت گردید. هیئت داوران در پایان 102 نفر از طلاب و اساتید را در قالب 20 گروه به عنوان منتخبین این دوره معرفی کرد.

لازم است به این نکته اشاره نمایم؛ بی‌تردید طلاب خواهر توانایی تولید و عرضه پژوهش های علمی را به اثبات رسانده و می‌توانند در پرتو حمایت‌های مرکز، مدیریت های استانی و مسئولین مدارس علمیه پژوهش‌های کاربردی و نوپدید را عرضه و به مراکز و نهادهای گوناگون جامعه ارائه کنند.

این مهم در برخی استان‌ها به وقوع پیوسته و نتایج پژوهش‌ها به مراکز و وزارتخانه‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت ارشاد، مراکز حوزوی مستقر در استان و ... ارائه شده است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا