همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو


همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو با هدف ایجاد شفافیت در عرضه خودرو تشکیل شده و تاثیرات مثبتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. با ما همراه باشید تا بیشتر با ساز و کار این سامانه آشنا شوید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، چند سالی است که خودروسازان محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌کنند. در واقع روند خرید خودرو به این گونه بود که به عنوان مثال متقاضیان ثبت نام ایران خودرو به سایت مربوط به همین شرکت مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کردند. متقاضیان ثبت نام سایپا نیز باید به سایت رسمی سایپا مراجعه می‌کردند. با وجود اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، رفته رفته بر تعداد متقاضیان خرید خودرو افزوده شد؛ به طوری که برخی افراد بارها ثبت نام کردند و با پیگیری ثبت‌ نام سایپا و ایران‌ خودرو، هیچ‌گاه برنده نشدند. چنین شرایطی ایجاب کرد تا وزارت صمت مستقیماً بر فروش خودروسازان نظارت کند. بنابراین «سامانه یکپارچه فروش خودرو» شکل گرفت و روند عرضه خودرو را تغییر داد.

هدف سامانه یکپارچه فروش خودرو

این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در عرضه خودرو تشکیل شده و تأثیرات مثبتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. اکنون تمامی خودروسازان، چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، موظف‌اند تا محصولات خود را تنها از طریق سامانه جامع فروش خودرو عرضه کنند. برای مثال افراد چه برای ثبت نام سایپا تیبا ۲ و چه برای تیگو ۸ پرو مدیران‌ خودرو، باید به سامانه یکپارچه مراجعه کنند. این سامانه اخیراً فعالیت خود را آغاز کرده و یک دوره فروش ویژه نیز در آن اجرا شده است.

همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

نحوه فروش خودرو در این سامانه چگونه است؟

روند فعالیت سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو به این شرح است که ابتدا تمامی خودروسازان در تاریخ مشخصی محصولات خود را ارائه می‌دهند. متقاضیان تا دو هفته فرصت دارند تا به سامانه مراجعه کرده و با مطالعه مشخصات و قیمت محصولات، خودرو مورد نظر خود را انتخاب و ثبت نام کنند. بنابراین ثبت‌ نام سایپا ۱۴۰۱، ایران‌ خودرو و … تنها در این سامانه انجام می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سامانه ثبت‌ نام خودرو وزارت صمت، ارائه تمامی خودروهاست که افراد می‌توانند محصولات خودروسازان را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند. پس از انتخاب خودرو و ثبت‌نام، متقاضیان باید همانند قبل منتظر اعلام نتایج و برندگان باشند. اما این بار تمامی نتایج از طریق همین سامانه یکپارچه اعلام خواهد شد و باز هم زیر نظر وزارت صمت است.

سامانه یکپارچه فروش خودرو، بخشی از ظرفیت فروش محصولات خودروسازان را نیز به مادران دارای دو فرزند و یا بیش‌تر اختصاص داده است. این اقدام مربوط به طرح جوانی جمعیت است و مادران می‌توانند با داشتن شرایطی مشخص، خودروهای ارائه شده را ثبت‌نام کنند. بخش دیگری از ظرفیت نیز برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

وزارت صمت برای هر دوره فروش فوق‌العاده، بازه زمانی دو هفته‌ای را مشخص می‌کند تا از حجم مراجعات به سایت کاسته شود. مزیت این کار آن است که افراد با آرامش بیش‌تری مراحل ثبت نام را می‌گذرانند و می‌توانند به راحتی و با صرف زمان مورد نیاز، خودرو مناسب خود را انتخاب کنند. قبلاً بازه زمانی‌های اعلام شده از سوی خودروسازان دو یا سه روزه بودند که سبب اضطراب و هجوم مردم به سایت‌ها می‌شد. حتی برخی افراد از ثبت‌نام جا می‌ماندند. لازم به ذکر است که تقدم و تاخر در ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر نتایج قرعه‌کشی ندارد.

همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

چالش‌های قرعه‌کشی و ایجاد سامانه فروش

وزیر صمت وعده داده که با افزایش تولید و تنوع محصولات، روند قرعه کشی خودرو رفته رفته حذف خواهد شد و به تمامی متقاضیان خودروی مورد نظرشان تعلق می‌گیرد. ابتدا قرار بود که قرعه‌ کشی به طور کلی از آغاز سال ۱۴۰۱ حذف شود؛ اما با وجود خودروهای ناقص، تحریم‌ها و … این وعده عملی نشد. اکنون وزارت صمت می‌گوید که تا پایان سال جاری تعدادی از خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه خواهند شد و کم کم این روند به سایر مدل‌های پرفروش نیز می‌رسد. ثبت‌ نام سایپا امروز تنها از طریق قرعه‌ کشی و سامانه یکپارچه امکان‌پذیر است و با توجه به حجم بالای متقاضیان برای خرید محصولات این خودروساز، بعید است که به زودی قرعه‌کشی آن حذف شود.

وزارت صمت همچنین ادعا می‌کند که با وجود سامانه یکپارچه فروش خودرو، تمامی ظرفیت فروش خودروسازان ارائه می‌شود و دیگر خودرویی احتکار نخواهد شد. اما در این میان، افرادی نیز وجود دارند که با عرضه خودروها در سامانه یکپارچه کاملاً مخالف هستند؛ مدیرعامل شرکت بهمن‌موتور یکی از مخالفان بوده که معتقد است خودروسازان بخش خصوصی باید راه و روش و اختیار خود را داشته باشند. علاوه بر آن، وی می‌گوید که قرعه‌کشی خودرو هرچه زودتر باید حذف گردد.

ایجاد سامانه یکپارچه برای عرضه و فروش خودرو، یکی از اقدامات وزارت صمت برای کنترل و نظارت بر بازار خودرو است. اما این نهاد برنامه‌ها و روش‌های دیگری را نیز برای بهبود شرایط بازار دارد که رفته رفته و مرحله به مرحله انجام خواهند شد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، چند سالی است که خودروسازان محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌کنند. در واقع روند خرید خودرو به این گونه بود که به عنوان مثال متقاضیان ثبت نام ایران خودرو به سایت مربوط به همین شرکت مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کردند. متقاضیان ثبت نام سایپا نیز باید به سایت رسمی سایپا مراجعه می‌کردند. با وجود اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، رفته رفته بر تعداد متقاضیان خرید خودرو افزوده شد؛ به طوری که برخی افراد بارها ثبت نام کردند و با پیگیری ثبت‌ نام سایپا و ایران‌ خودرو، هیچ‌گاه برنده نشدند. چنین شرایطی ایجاب کرد تا وزارت صمت مستقیماً بر فروش خودروسازان نظارت کند. بنابراین «سامانه یکپارچه فروش خودرو» شکل گرفت و روند عرضه خودرو را تغییر داد.

هدف سامانه یکپارچه فروش خودرو

این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در عرضه خودرو تشکیل شده و تأثیرات مثبتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. اکنون تمامی خودروسازان، چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، موظف‌اند تا محصولات خود را تنها از طریق سامانه جامع فروش خودرو عرضه کنند. برای مثال افراد چه برای ثبت نام سایپا تیبا ۲ و چه برای تیگو ۸ پرو مدیران‌ خودرو، باید به سامانه یکپارچه مراجعه کنند. این سامانه اخیراً فعالیت خود را آغاز کرده و یک دوره فروش ویژه نیز در آن اجرا شده است.

همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

نحوه فروش خودرو در این سامانه چگونه است؟

روند فعالیت سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو به این شرح است که ابتدا تمامی خودروسازان در تاریخ مشخصی محصولات خود را ارائه می‌دهند. متقاضیان تا دو هفته فرصت دارند تا به سامانه مراجعه کرده و با مطالعه مشخصات و قیمت محصولات، خودرو مورد نظر خود را انتخاب و ثبت نام کنند. بنابراین ثبت‌ نام سایپا ۱۴۰۱، ایران‌ خودرو و … تنها در این سامانه انجام می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سامانه ثبت‌ نام خودرو وزارت صمت، ارائه تمامی خودروهاست که افراد می‌توانند محصولات خودروسازان را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند. پس از انتخاب خودرو و ثبت‌نام، متقاضیان باید همانند قبل منتظر اعلام نتایج و برندگان باشند. اما این بار تمامی نتایج از طریق همین سامانه یکپارچه اعلام خواهد شد و باز هم زیر نظر وزارت صمت است.

سامانه یکپارچه فروش خودرو، بخشی از ظرفیت فروش محصولات خودروسازان را نیز به مادران دارای دو فرزند و یا بیش‌تر اختصاص داده است. این اقدام مربوط به طرح جوانی جمعیت است و مادران می‌توانند با داشتن شرایطی مشخص، خودروهای ارائه شده را ثبت‌نام کنند. بخش دیگری از ظرفیت نیز برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

وزارت صمت برای هر دوره فروش فوق‌العاده، بازه زمانی دو هفته‌ای را مشخص می‌کند تا از حجم مراجعات به سایت کاسته شود. مزیت این کار آن است که افراد با آرامش بیش‌تری مراحل ثبت نام را می‌گذرانند و می‌توانند به راحتی و با صرف زمان مورد نیاز، خودرو مناسب خود را انتخاب کنند. قبلاً بازه زمانی‌های اعلام شده از سوی خودروسازان دو یا سه روزه بودند که سبب اضطراب و هجوم مردم به سایت‌ها می‌شد. حتی برخی افراد از ثبت‌نام جا می‌ماندند. لازم به ذکر است که تقدم و تاخر در ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر نتایج قرعه‌کشی ندارد.

همه چیز درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

چالش‌های قرعه‌کشی و ایجاد سامانه فروش

وزیر صمت وعده داده که با افزایش تولید و تنوع محصولات، روند قرعه کشی خودرو رفته رفته حذف خواهد شد و به تمامی متقاضیان خودروی مورد نظرشان تعلق می‌گیرد. ابتدا قرار بود که قرعه‌ کشی به طور کلی از آغاز سال ۱۴۰۱ حذف شود؛ اما با وجود خودروهای ناقص، تحریم‌ها و … این وعده عملی نشد. اکنون وزارت صمت می‌گوید که تا پایان سال جاری تعدادی از خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه خواهند شد و کم کم این روند به سایر مدل‌های پرفروش نیز می‌رسد. ثبت‌ نام سایپا امروز تنها از طریق قرعه‌ کشی و سامانه یکپارچه امکان‌پذیر است و با توجه به حجم بالای متقاضیان برای خرید محصولات این خودروساز، بعید است که به زودی قرعه‌کشی آن حذف شود.

وزارت صمت همچنین ادعا می‌کند که با وجود سامانه یکپارچه فروش خودرو، تمامی ظرفیت فروش خودروسازان ارائه می‌شود و دیگر خودرویی احتکار نخواهد شد. اما در این میان، افرادی نیز وجود دارند که با عرضه خودروها در سامانه یکپارچه کاملاً مخالف هستند؛ مدیرعامل شرکت بهمن‌موتور یکی از مخالفان بوده که معتقد است خودروسازان بخش خصوصی باید راه و روش و اختیار خود را داشته باشند. علاوه بر آن، وی می‌گوید که قرعه‌کشی خودرو هرچه زودتر باید حذف گردد.

ایجاد سامانه یکپارچه برای عرضه و فروش خودرو، یکی از اقدامات وزارت صمت برای کنترل و نظارت بر بازار خودرو است. اما این نهاد برنامه‌ها و روش‌های دیگری را نیز برای بهبود شرایط بازار دارد که رفته رفته و مرحله به مرحله انجام خواهند شد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5509200

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...