تکمیل سدهای معیشتی استان اردبیل به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد


تکمیل سدهای معیشتی استان اردبیل به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از سدهای کشاورزی و معیشتی نیمه‌کاره این استان اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال نیاز است.

نادر تقی‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ عملیات احداث ۲۰ سد معیشتی، تامین آب زرارعی و کشاورزی در مناطق مختلف استان آغاز شد ولی این طرحها به علت نداشتن اعتبار برای ادامه کار نیمه‌کاره رها شده‌اند.

وی افزود: در حالی که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده است ، تنها ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سدهای معیشتی استان در سال گذشته از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به اردبیل تخصیص یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه اعتبار یاد شده برای تکمیل و بهره‌برداری از سدهای معیشتی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد اختصاص یافته،گفت: تکمیل هفت پروژه سد معیشتی در مناطق مختلف این استان از سال قبل آغاز شده که دو سد معیشتی بلیل و طولش شهرستان خلخال نیز در جمع این هفت سد قرار دارد.

تقی زاده ادامه داد: طی ۱۲ سال گذشته ۲۹ پروژه سدسازی احداث سدهای معیشتی و کشاورزی در مناطق مختلف این استان آغاز و در همان ابتدای کار این پروژه ها متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در همان ابتدای کار اجرای هر یک از این پروژه‌ها اعتبارات میلیاردی نیاز داشت ، همه این طرح‌ها پس از گذشت چند روز از آغاز عملیات احداث و بدلیل تخصیص مبالغ ناچیز اعتباری به عنوان پروژه‌های زخمی شده، کشاورزی برای همیشه تعطیل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر مشکل تامین مالی و اعتباری پروژه‌های سدسازی کشاورزی آغاز شده در سال‌های گذشته ، بیشتر این پروژه‌ها فاقد طرح مطالعاتی بودند به طوری‌که از مجموع ۹ پروژه سد معیشتی و کشاوزی آغاز شده در سال‌های گذشته در خلخال پنج پروژه فاقد مطالعات قبل از اجرای پروژه است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ۹ سد معیشتی و کشاورزی در بین سال‌های ۸۸ و ۸۹ در خلخال آغاز و بسیاری از این سدها با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد نیمه‌کاره رها شده است، دلیل نیمه‌کاره رها شدن این طرح‌ها را اجرای سلیقه‌ای و بدون مطالعه این پروژه‌ها در گذشته دانست.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش مشکل کم‌آبی در استان که ناشی از کاهش نزولات آسمانی و افت آب‌های سطحی و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی است، گفت: بدلیل کمبود آب کشاورزی و کاهش میزان آبیاری محصولات زراعی راندمان برداشت محصولات کشاورزی نیز کاهش می‌یابد.

تکمیل سدهای معیشتی استان اردبیل به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به اجرای طرح مطالعات سدهای شروع شده بدون مطالعه گذشته و تعیین تکلیف آنها کرده که چند سد کشاورزی شهرستان خلخال از جمله سدهای بلیل ، طولش و ورگوان شامل این سدها هستند.

تقی‌زاده بهترین راهکار نجات کشاورزی استان از کم‌آبی موجود را اجرای طرح‌های آبیاری نوین کم‌فشار و پرفشار قطره‌ای و بارانی و همچنین ترویج فرهنگ کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی در بین کشاورزان منطقه در ابعاد کوچک و بزرگ ذکر کرد.

وی بیان کرد: در حالی که هر سال اعتباری برای احداث و یا تکمیل سدهای معیشتی کشاورزی از محل اعتبارات ملی منظور نمی‌شود ، اعتبارات استانی کم و محدود نیز جوابگوی نیاز چهار هزار میلیارد ریالی برای ادامه عملیات اجرایی سدهای معیشتی نیمه‌کاره این استان نیست و تنها در صورت تامین اعتبارات ملی و افزایش سطح اعتبارات استانی بخش ساخت سدهای معیشتی این سازمان قادر به تکمیل همه ۲۰ سد معیشتی نیمه‌کاره در مناطق مختلف این استان خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات