بررسی زنجیره دی‌ان‌ای برای تحقیق درباره جمعیت پرندگان قدیمی


بررسی زنجیره دی‌ان‌ای برای تحقیق درباره جمعیت پرندگان قدیمی

پژوهشگران دانشگاهی در نیوزیلند با تحقیق درباره زنجیره دی‌ان‌ای یک پرنده منقرض شده زوایایی جدید از تاثیر تغییرات آب و هوایی بر گونه‌های جانوری را آشکار کردند.

تغییرات آب و هوایی به دگرگونی‌های طولانی مدت دمای زمین و الگوهای آب و هوا اطلاق می‌شود. این تغییرات ممکن است طبیعی باشند؛ هر چند اعتقاد رایج بر این است که فعالیت‌های انسانی علت اصلی تغییرات آب و هوایی هستند.

تغییرات آب و هوایی علاوه بر زندگی انسان بر بسیاری مسائل دیگر هم تاثیر می‌گذارند. حیات وحش و اکوسیستم‌ها در سراسر سیاره زمین ممکن است تغییرات بزرگ و اغلب فاجعه‌باری را تجربه کنند.

بنا بر یک کار تحقیقی در دانشگاه اوتاگو نیوزیلند،‌ بررسی دی‌ان‌ای پرندگان قدیمی موسوم به «موا» نگرش تازه‌ای به چگونگی پاسخگویی گونه‌ها به تغییرات آب و هوایی فراهم کرده است. این پرندگان در اوج آخرین دوره یخبندان حدود ۲۵ هزار سال پیش در منطقه «ساوت آیلند» نیوزیلند زندگی می کردند.

دکتر «الکس وِری» از تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقاتی می‌گوید پاسخ این پرندگان نسبت به تغییرات آب و هوایی تبعاتی برای اندازه جمعیت و تنوع ژنتیکی آن ها داشته است.

این اولین باری است که از بررسی زنجیره دی‌ان‌ای برای تحقیق درباره جمعیت این پرندگان قدیمی استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش مشخص می‌ کند که چگونه تغییرات آب و هوایی در گذشته از راه‌های گوناگون بر گونه‌های جانوری تاثیر داشته اند و این تاثیرات از یک الگوی خاص و واحد پیروی نمی‌کند.

دکتر وِری گفت: این سوال مطرح است که امروزه وقتی گونه‌های جانوری برای تطبیق با تغییرات آب و هوایی تلاش می‌کنند، چه روی خواهد داد؟ آیا آن ها نیز به منظور بقا برای نقل مکان به جاهای دیگر تلاش خواهند کرد؟ مسلما برای برخی گونه‌ها این کار عملی نخواهد بود. مثلا گونه‌هایی که در کوه‌های آلپ زیست می‌کنند باید به نقاط بالاتر بروند اما از یک جایی دیگر محل بالاتر وجود نخواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک