صنعت طلا و جواهر کشور نیازمند دانش و فناوری نوین است


صنعت طلا و جواهر کشور نیازمند دانش و فناوری نوین است

مشهد-ایرنا- رییس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران گفت: صنعت طلا و جواهر برای ترقی بیشتر باید با علم، دانش و فناوری نوین در کشور همراه شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، محمدجواد پیش‌بین در مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر، مشهد را به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها دانست و بیان کرد: هنر- صنعت طلا و جواهر در سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای پیدا کرده که این امر نیاز به حرکت‌هایی علمی برای رشد و ارتقای این صنعت است.

وی با اشاره به ایجاد یک شبکه‌ فراگیر تحت عنوان «کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازارِ جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران» ، افزود: این کانون‌ها شبیه به یک سازمان مردم نهاد هستند که فعالیت‌شان در حوزه صنعت، دانش و بازار می‌باشد که شبیه شرکت‌های دانش‌بنیان عمل می‌کنند و زیر مجموعه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

رییس کمیسیون‌های عالی جواهرات کشور اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در حوزه جواهرات و گوهرسنگ‌ها با کمک اعضای کانون جواهرات با رشد کمی و کیفی فراوانی در طراحی و ساخت این حوزه در کشور روبرو هستیم.

وی افزود: هم اکنون تولید طلا و جواهر در مشهد با همه جای دنیا قابل رقابت است زیرا با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های تولید همراه است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰ کانون در معاونت علمی فناوری ریاست‌ جمهوری مصوب شده، افزود: کانون طلا و جواهر از فعال‌ترین کانون‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.

پیش‌بین ادامه داد: هنر- صنعت طلا، جواهر و نقره در مشهد در ۱۳ مورد برای اولین‌بار در کشور فعالیت‌هایی را انجام داده است، به عنوان مثال اولین پژهشکده گوهرسنگ‌ها در مشهد ایجاد کرده است؛ همچنین طراحی جواهرات و ایجاد آکادمی طراحی که حدود ۸۰۰ نفر در آن آموزش دیده‌اند از دیگر فعالیت‌های این حوزه است.

مدیر مرکز نوآوری، جواهرات و گوهرسنگ‌های کشور در خصوص نقایص این کار در تفکر سیستم دولتی گفت: در تفکر سیستم دولتی به طلا و جواهر به عنوان یک صنف نگاه می‌شود، در صورتی که یک صنعت است.

پیش‌بین افزود: در تلاش هستیم که دید مسوولان را به این حرفه صنعتی کنیم تا مسوولان اجزای توسعه آن را هم مثل یک صنعت در نظر گیرند.

رییس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران با تاکید بر گستره‌ کارآفرینی در این حرفه گفت: ۹۰ درصد طراحی‌ها منطبق بر ایده‌پردازی‌ است و هیچکدام کپی شده نیست.

وی افزود: بر اساس تحقیقات موسسه‌ جی.آی.اِی از ابتدای شناسایی یک سنگ تا زمانی که به فروش می‌رسد تعداد ۲۸۰ حرفه ایجاد می‌شود.

صنعت طلا و جواهر کشور نیازمند دانش و فناوری نوین است

رییس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران با بیان اینکه دومین جشنواره‌ طراحی طلا و جواهر تعداد ۱۱ داور دارد، افزود: نخستین دوره این جشنواره‌ ملی در سال ۹۳ برگزار شد و امسال هم دومین دوره از این جشنواره بعد از گذشت چند سال برگزار می‌شود.

پیش‌بین با بیان اینکه برگزاری این جشنواره محرک علاقه، انگیزه و مصرف این حرفه توسط جوانان است، افزود: مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۱۵ تیرماه و زمان برگزاری آن 31 همین‌ماه برنامه‌ریزی شده است.

در پایان این مراسم از پوستر دومین جشنواره‌ طراحی طلا و جواهر با حضور بخشی از فعالان حوزه جواهرات، گوهرسنگ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌های مشهد رونمایی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022