قشم از اردوی تیم ملی بسکتبال سه به سه میزبانی می‌کند


قشم از اردوی تیم ملی بسکتبال سه به سه میزبانی می‌کند

قشم - ایرنا - رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان قشم از برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی بسکتبال سه به سه به میزبانی این شهرستان برای آمادگی حضور در مسابقات بین المللی کاپ آسیا خبر داد.

رضا دریایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اردوی تیم ملی بسکتبال سه به سه جمهوری اسلامی ایران از عصر پنجشنبه(۲۶ خرداد ۱۴۰۱) به سر مربیگری «رضا هنگام پور» مربی ارزشمند هرمزگانی و حضور «نوید آرازشی» رییس کمیته سه به سه فدراسیون بسکتبال در سالن ورزشی شهدای خلیج فارس قشم آغاز شده است.

وی ادامه داد: این اردو با حضور «اسحق حاتمی» و «محمدیزدان پناه» بازیکنان هرمزگانی لیگ برتری از قشم و میناب با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان، شورای اسلامی شهر و شهرداری قشم، سازمان منطقه آزاد و هیات بسکتبال استان به مدت (چهار روز) تا روز یکشنبه چهارم تیر ۱۴۰۱ در جزیره قشم نگین خلیج فارس ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بسکتبال سه نفره ورزشی هیجان انگیزه و ابتکاری و منشا این رشته ورزشی «بسکتبال خیابانی» است که در حال حاضر به عنوان ورزش شماره یک تیمی شهری در جهان شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۷، فدراسیون بین المللی بسکتبال (FIAB) قوانین جهانی بسکتبال سه نفره را به صورت رسمی تصویب کرد و نخستین بار مسابقات این رشته در المپیک جوانان ۲۰۱۰ سنگاپور برگزار شد.

از سال ۲۰۱۲، فدراسیون بین المللی بسکتبال جام جهانی بسکتبال سه نفره را برگزار می‌کند در حالی که تور جهانی این رشته ورزشی به صورت باشگاهی است.

در سال ۲۰۱۷، بسکتبال سه نفره به عنوان یک رشته ورزشی رسمی المپیک برای بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ انتخاب شد، این رشته نخستین رشته ورزشی جدید بازی‌های المپیک جوانان است که در بازی‌های المپیک گنجانده شده است.

به این ترتیب، فقط در مدت هفت سال این رشته ورزشی از خیابان‌ها به المیپک رسیده است.

در حال حاضر حدود ۱۸۲ کشور در مسابقات جهانی این رشته ورزشی شرکت می‌کنند. تعداد بازیکنانی که این ورزش را انجام می‌دهند بیش از ۴۳۰ هزار نفر است.

مسابقات بسکتبال سه نفره در زمینی نصف زمین بسکتبال پنج نفره صورت می‌گیرد. هر دو تیم به درون یک تور توپ را می‌اندازند. تیم‌ها از چهار بازیکن، سه بازیکن در زمین و یک بازیکن تعویضی تشکیل شده است.

با انداختن سکه شروع کننده بازی مشخص می‌شود. خط سه امتیازی در بسکتبال معمولی به خط دو امتیازی در بسکتبال سه نفره تبدیل شده است.

امتیازات در بازی بسکتبال سه نفره اینگونه است که کسانی که از خارج این خط توپ را داخل تور بیندازند دو امتیاز و کسانی که از داخل خط توپ را داخل تور بیندازند یک امتیاز بدست می‌آورند.

پرتاب‌های آزاد که به خاطر خطا تیم مقابل صورت می‌گیرد یک امتیاز دارد. برنده تیمی است که در پایان دوره ۱۰ دقیقه‌ای بیشترین امتیاز را کسب کند یا نخستین تیمی است که به امتیاز ۲۱ امتیاز برسد.

قشم از اردوی تیم ملی بسکتبال سه به سه میزبانی می‌کند

اگر نتیجه پس از ۱۰ دقیقه مساوی شد، نخستین تیمی که در وقت اضافه دو امتیاز بیشتر از تیم مقابل بدست آورد برنده بازی اعلام می‌شود.

این رشته ورزشی پرسرعت و پویا است که وضعیت بازیکنان بین حمله و دفاع مدام در حال تغییر است.

بسکتبال سه نفره به دلیل فضای سرگرم کننده که دارد معمولا در مکان‌های مشهور و شناخته شده انجام می‌شود.

با این حال نکته قابل توجه در بسکتبال سه نفره، سرعت سریع آن است. پس از گل یا خطا هیچ وقفه‌ای رخ نمی‌دهد و تیم مقابل باید در عرض ۱۲ ثانیه به توپ یک ضربه بزند.

برخلاف بسکتبال پنج نفره، بازیکنان یک نقش تخصصی در بازی ندارند. بلکه همه بازیکنان همه کاره هستند. بازیکنان باید هم مهارت بالا در پرتاب توپ داخل حلقه و هم دفاع داشته باشند.

در بیشتر اوقات بازیکنان با یک موقعیت تک به تک روبرو می‌شوند و تیم دفاعی باید سریع حریف خود را علامت‌گذاری کنند تا ضربه آن‌ها را مهار کنند.

از طرف دیگر، تیم حمله باید سریع عمل کند تا فرصتی برای شوت زدن پیدا کند. تیم‌های قوی توپ را به سرعت پاس می‌دهند تا حریف خود را گول بزنند.

مربیان اجازه حضور در زمین را ندارند. بنابراین بازیکنان باید راهبردی خود را بسازند. بازیکنان همچنین باید واکنش، هماهنگی و بینایی خوبی داشته باشند. زیرا بسکتبال سه نفره از نظر بدنی با تعویض‌های مداوم موقعیت همراه است.

قشم از اردوی تیم ملی بسکتبال سه به سه میزبانی می‌کند

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساناز جلیلی کیست؛ چرا در ترکیه خودکشی کرد