نقش سلامت اقتصادی خانواده در سلامت معنوی فرزندان


 نقش سلامت اقتصادی خانواده در سلامت معنوی فرزندان

حجت الاسلام ساجدی گفت: عوامل متعددی بر روح و روان فرزندان موثرند که یکی از آنها سلامت اقتصادی خانواده است.

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی»در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: در آیه 64 سوره مبارکه اسراء اشاره‌ شده است که شیطان در اموال و اولاد انسان شریک می‌شود (شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ).

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار کرد: روایاتی که در تفسیر این آیه ذکرشده است بیان می‌دارد که شراکت شیطان با انسان در اولاد از طریق مال حرامی است که بر نطفه و جنین اثر می‌گذارد و موجب تخریب استعدادهای معنوی آن‌ها می‌شود و این‌گونه نسل‌ها تباه می شود.

وی تصریح کرد: پیامبر خدا (ص) خطاب به ابن مسعود به همین آیه استدلال می‌کنند: «ای پسر مسعود! حرام نخور، حرام نپوش، از راه حرام کسب مکن! مگر نشنیدی که خداوند به شیطان فرموده است با سوارگان و پیادگانت بر انسان بتاز و در اموال و اولاد با آن‌ها شریک شو! ای پسر مسعود ...هیچ‌گاه به مال حرام و زنان حرام نزدیک نشو».

وی ادامه داد: وقتی از امام باقر(ع) درباره شریک شدن شیطان پرسیده شد امام فرمود: «آنچه از مال حرام به وجود آید، شریک شیطان است».

حجت الاسلام ساجدی افزود: شراکت شیطان در اولاد به هر معنایی باشد، تبلور اخلاقی رفتاری آن در فرزندان همانا خصلت‌های شیطانی است. شرارت، بی‌بندوباری، لااُبالی‌گری، انحراف و سایر خصلت‌های مذموم اخلاقی جلوه شیطانی انسان است.

تاکید آموزه های وحیانی بر نقش پاکی مال (خوراک و پوشاک و لوازم زندگی) بر نطفه و جنین و ابعاد شخصیتی فرزند، از یک سو حاکی از رابطه جسم و روح است و از سوی دیگر ضرورت لقمه حلال برای سلامت معنوی فرزندان را نشان می دهد.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: عوامل متعددی بر روح و روان فرزندان موثرند که یکی از آنها سلامت اقتصادی خانواده است.

وی گفت:امام صادق(ع) از کسب درآمدهای حرام نهی می‌کند و اثر وضعی آن را انحراف فرزندان معرفی می‌کنند. ایشان به‌صراحت بیان می‌کنند که «کسْبُ الْحَرَامِ یبینُ فِی الذُّرِّیة» آثار سوء کسب حرام در نسل و فرزندان آشکار می‌شود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید