نشست بررسی مهار گرد و غبار در کشورهای مبدا برگزار خواهد شد


نشست بررسی مهار گرد و غبار در کشورهای مبدا برگزار خواهد شد

کرج - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدید از کشورهای همسایه و کانون گرد و خاک در هفته جاری، گفت: هماهنگی های لازم توسط وزاری امور خارجه کشورمان برای برگزاری نشسjی با این مضمون در ۲۱ تیرماه جاری در حال انجام...

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز شنبه در حاشیه افتتاحیه نخستین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط بانی کشور واقع در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران، افزود: برای مهار کانون های داخلی و خارجی گرد و خاک نشست های هفتگی ستاد هماهنگی و سیاستگذاری گرد و خاک کشور با حضور دستگاه های ذیربط در محل سازمان محیط زیست به صورت مرتب برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه مجدانه به دنبال این هستیم آلام و دردهای مردم را درباره گرد و غبار کاهش دهیم، بیان داشت: در بعد بین المللی با توجه به کریدور و مسیر پیمایش گرد و غبار در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نشست هایی با ۲ کشور عراق و سوریه برگزار شد.

سلاجقه با بیان اینکه مراوداتی با کشور ترکمنستان در شمال شرق ایران انجام شده تا در نشست هفته جاری سران حوزه دریای خزر موضوع گرد و غبار بررسی شود، اظهار داشت: در بعد داخلی هم دستگاه ها مکلف هستند در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اقداماتی را برای مقابله با گرد و غبار انجام دهند.

وی گفت: در استان هایی مانند خوزستان که منشا اصلی گرد و غبار هستند پروژه هایی به صورت ویژه توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حال انجام است ضمن اینکه محیط زیست هم به عنوان دستگاه ناظر پیگیر این موضوع خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: متاسفانه در استان های البرز، قزوین و تهران جهت باد غالب از سمت غرب به شرق است و این در حالی است که بوئین زهرا و دیگر دشت های این منطقه نیز با توجه به کاهش بارش ها و نزولات جوی از پوشش مناسبی برخوردار نیستند.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: تغییر کاربری هایی که در مسیر سه استان مذکور انجام می شود البرز و تهران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است در نتیجه ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مکلف شده اند با توجه به پهنه بندی های صورت گرفته روش نوین پوشش گیاهی را برای مهار گرد و غبار انجام دهند.

برخورد قانونی با پروژه هایی که پیوست زیست محیطی ندارند

سلاجقه در ادامه در خصوص اجرای برخی پروژه ها که به محیط زیست آسیب می زنند، تصریح کرد: درخصوص پروژه هایی که پیوست محیط زیست ندارند، شاخص های لازم زمان اجرا و پس از آن پایش می شوند، در هر مرحله که محیط زیست از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد طبق قانون برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه های در حال تصویب بر اساس تکلیف رییس جمهور باید از پیوست زیست محیطی برخورار باشند، در بخش دیگری گفت: متاسفانه با نوسان شرایط اقتصادی متخلفین به پوشش گیاهی و حیات وحش هجوم می برند.

سلاجقه با اشاره به اینکه در تلاش برای تجهیز انفرادی و گروهی محیط بانان هستیم، افزود: اصلاح قانون مبنی بر مجوز استفاده از سلاح را در دستور کار داریم و امیدواریم مجلس با تصویب آن، این دغدغه را مرتفع کند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تالاب های کشور به دلیل کاهش نزولات جوی وضعیت خوبی ندارند، اظهار داشت: وزارت نیرو در تامین حق آبه تالاب ها همکاری نکرده اند البته این موضوع در دستور کار انها است.

تاکید رییس جمهور بر احیای تالاب صالحیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در خصوص وضعیت تالاب صالحیه در البرز، گفت: رییس جمهور در سفر به استان البرز بر احیاء تالاب صالحیه تاکید داشت و ساماندهی آن را از سازمان محیط زیست مطالبه کرد، البته بازدیدی از این تالاب انجام و اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

سلاجقه افزود: کارخانه های حاشیه تالاب صالحیه مکلف هستند حق آبه تالاب صالحیه را اختصاص دهند، استفاده از مخازن بستر رودخانه کردان برای تامین حقابه اقدام دیگری است که محقق خواهد شد.

وی افزود: تمام راهکارها را برای احیاء تالاب صالحیه که در جوار پایتخت قرار گرفته و در صورت بروز مشکل هر ۲ استان را تحت تاثیر قرار می دهد در دستور کار قرار خواهیم داد.

در نخستین دوره از آموزش های محیط بانی ۹۰ نفر از محیط بانان سراسر کشور آموزش های لازم را فرامی گیرند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصادف خودرو در کرج با سه کشته برجای گذاشت