راهی که حضرت معصومه(س) پیش روی دختران منتظر گشوده‌ است


راهی که حضرت معصومه(س) پیش روی دختران منتظر گشوده‌ است

یک کارشناس و خطیب مذهبی با بیان اینکه مقام رفیع حضرت معصومه(س) مرهون روحیه عبودیت و بندگی آن بانو است، گفت: ایشان با تلاش به عصمت رسیدند نه به دلیل انتساب به بیت امامت؛ بانوان منتظر هم با دوری از گناه امام زمان(عج) را خشنود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان،، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت که آغاز آن با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) مقارن است و به منظور بررسی سبکی از زندگی که دختران منتظر باید با الگوگیری از کریمه اهل بیت(ع) داشته باشند، با حجت الاسلام هادی الیاسی، خطیب و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام الیاسی با بیان اینکه خدمت کریمانه و جهاد عالمانه در سیره اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) تجلی و عینیتی ویژه دارد، اظهار کرد: اهل بیت(ع) همه کریم و اهل کرامت هستند چنان که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ». اما در میان همه اهل بیت(ع) حضرت امیرالمومنین(ع) در رویای صادقه ای که مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی داشتند، فرمودند: بر شما باد به رفتن به سوی کریمه اهل بیت(ع) در قم.

این خطیب مذهبی ادامه داد: لذا بنابر این تصریح امیرمومنان(ع)، فاصله بین سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و برادرشان امام رضا(ع) را دهه کرامت نام نهاده اند امید است مردم با پاسداشت ولادت این دو نور از کرامات آن حضرات(ع) بهره مند شوند.

وی درباره ابعاد الگوبخش حیات حضرت فاطمه معصومه(س) برای دختران منتظر، گفت: ایشان در میان همه دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) و خواهران امام رضا(ع)، نزد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) جایگاهی ویژه دارند چنان که فرمودند: از ما نزد شما قبری است هر کس معصومه(س) را در قم زیارت کند، من را زیارت کرده است. این نشان می دهد با توجه به همین روایت و روایات امام صادق(ع) و امام جواد(ع) این بانو جایگاهی ویژه دارند که قطعاً به دلیل دختر یا خواهر امام معصوم بودن، نیست هر چند این نسبت فضیلت دارد.

حجت الاسلام الیاسی تاکید کرد: باید در سیره و سبک زندگی ایشان مرور و بررسی کرد که چه عواملی باعث شده حضرت فاطمه معصومه(س) به این جایگاه برسند؛ یکی از آنها معصومه بودن یعنی پاک و به دورا ز گناه زندگی کردن و طبق رضای خدا عمل کردن در تصمیم گیری ها و اقدامات است. حضرت معصومه(س) به گونه ایزندگی کردند که به مقام عصمت دست یافتند چون عصمت ایشان اکتسابی است و تلاش کرده و به جایگاهی رسیدند تا جایی که در لسان حضرت امام رضا(ع) معصومه نام گرفتند.

وی اضافه کرد: بانوان منتظر هم باید با دوری از هوی و هوس و پاک زندگی کردن در مسیر رضایت امام زمان(عج) گام بردارند.

این استاد حوزه علمیه درباره معنویت و اخلاق حضرت فاطمه معصومه(س)، ابراز کرد: در زیارت حضرت معصومه(س) عباراتی وجود دارد که بندگی و عبودیت ایشان را نشان می دهد، این زیارتنامه ماثور است و از امام معصوم(ع) به ما رسیده؛ جایگاه کریمه اهل بیت(ع) مرهون روحیه عبودیت و بندگی است چراکه خدای متعال خود در قرآن می فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» یعنی برترین شما نزد خدا باتقواترین‌تان است و بارها مار به رعایت تقوا سفارش کرده است و آن را رعایت حق خود معرفی می کند.

وی در ادامه بیان کرد: حضرت معصومه(س) قطعاً چنین بودند که در زیارتنامه آن بانو به شان ویژه شان تصریح شده است: «فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»؛ نقل است این بانو ایامی که در قم حضور داشتند (حدود 17 روزی که در بستر بیماری بودند) اهل عبادت شب و روز و عابده بودند سیره عبادی ایشان به حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاه خاص بخشیده و ما برای شفاعت به آن بانو متوسل می شویم.

حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) فقط به انتساب به بیت امامت بسنده نکردند بلکه با تلاش به این جایگاه رفیع دست یافتند.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حضور نفیسه روشن در کنسرت کامران هومن در خارج + عکس پرمعنای خانم بازیگر