آیا خرید کردن حالمان را خوب می‌کند؟


آیا خرید کردن حالمان را خوب می‌کند؟

حمیرا رئیسی درخصوص تاثیرات خرید کردن بر روحیه انسان‌ها، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که برای تمامی افراد خوشایند است و تاثر مثبتی بر احوال آن‌ها دارد این است که فرد قادر باشد نیازها و خواسته‌های خود را...

آیا خرید کردن حالمان را خوب می‌کند؟
حمیرا رئیسی درخصوص تاثیرات خرید کردن بر روحیه انسان‌ها، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که برای تمامی افراد خوشایند است و تاثر مثبتی بر احوال آن‌ها دارد این است که فرد قادر باشد نیازها و خواسته‌های خود را تامین و تهیه کند بنابراین بررسی کردن و قرار گرفتن در فضای بازار نیز موجب ایجاد نشاط و شادی در اشخاص می‌شود.
این دکترای روانشناسی عمومی در چهارمحال و بختیاری افزود: خرید کردن و تاثیر مثبت آن بر روحیه افراد یک جنبه حسی دارد و تهیه مواد جدید و استفاده از کالاهای نو برای تمامی افراد در سراسر نقاط دنیا خوشایند است درحقیقت ایجاد تغییر در وسائل منزل، لباس و پوشش خود و... برای تمامی انسان‌ها لذت‌بخش است که این تغییر نیز مستلزم انجام خرید است اما بهتر است در کنار این موضوع ذهن افراد، نوع نگاه آن‌ها به مسائل و... نیز دچار تغییر شود و اشخاص گمان نکنند تنها راه داشتن احساس شادی و نشاط انجام خرید است.

وی ادامه داد: بنابراین خرید کردن و بررسی بازار ویژگی‌ها و تاثیرات مثبتی بر روحیه افراد دارد اما از طرفی نیز افراط و تفریط در هر موضوعی آسیب‌زا است یعنی کسانی که خواسته یا ناخواسته این نیاز و این بخش از زندگی خود را کمرنگ نگه می‌دارند. درحقیقت افرادی وجود دارند که توانایی خرید کردن دارند اما به خواست خود از انجام آن پرهیز می‌کنند و برعکس بسیاری از افراد که پس از انجام خرید احساس خوشایندی دارند اما خرید کردن برای این افراد دشوار است برخی افراد نیز وجود دارند که به صورت ناخواسته و با توجه به توان مالی که دارند نیاز خود به خرید کردن را نادیده می‌گیرند.

رئیسی عنوان کرد: در مواقعی نیز افراد بدون توجه به وضعیت مالی خود یعنی هم زمانی که وضعیت مالی مطلوبی دارند و هم زمانی که در شرایط مالی دشواری قرار دارند خریدهای زیاد و غیرمتعارفی انجام می‌دهند اما باید توجه داشت افراط و تفریط در این زمینه مشکل‌ساز خواهد بود.

این دکترای روانشناسی عمومی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به صورت کلی می‌توان گفت فلسفه خرید کردن موجب ایجاد نشاط شده و برای افراد لذت‌بخش است درواقع زمانی که در ذهن شخص این احساس وجود دارد که به موردی نیاز دارد و برای تهیه آن برنامه‌ریزی کرده و بودجه موردنیاز را تامین می‌کند و بعد اقدام به خرید و استفاده از آن می‌کند، تمامی این فرآیندها موجب ترشح هورمون‎‌هایی در ذهن می‌شود که باعث بروز نشاط و شادابی در فرد می‌شوند و این موضوع در اکثریت افراد وجود دارد.

وی با تاکید بر تاثیر خرید کردن بر روحیه و نشاط‌بخشی به افراد، تصریح کرد: با وجود این موضوع اما لازم است افراد میان درآمد و هزینه‌های خود تعادلی ایجاد کنند و برای تامین نشاط و شادابی تنها به خرید کردن اکتفا نکنند و از راه‌های دیگر نیز برای دستیابی به حس خوشایند بهره‌مند شوند چراکه خرید کردن فقط یکی از روش‌های لذت بردن است و راه‌های بسیار متنوعی برای دستیابی به نشاط و شادابی وجود دارد.

رئیسی یادآور شد: اگر افراد توانایی مدیریت در انجام خرید را داشته باشند و در مواقعی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیست بتواند تنها برای مشاهده اجناس در بازار حضور پیدا کند دیدن کالاهای جدید نیز موجب بهبود وضعیت روحی این افراد می‌شود اما زمانی که تفکرات منفی در ذهن فرد ایجاد شود و خرید نکردن را دلیلی بر ناتوانایی و ضعیف بودن خود تلقی کند دچار احساسات ناخوشایند، ضعف و ناامیدی خواهد شد.

این دکترای روانشناسی عمومی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌شود افراد بعد از بازگشت از بازار بررسی بر احوال خود داشته باشند و درصورتی که احساس خوشایند دارند همچنان بازارگردی و داشتن خریدهای محدود عاملی در لذت بردن آن‌ها است اما درصورتی که سرشار از احساسات منفی هستند می‌توانند از گزینه‌های دیگری برای بهبود وضعیت روحی و ایجاد شادابی و نشاط در خود بهره ببرند برای مثال می‌توانند پارک رفتن، سر زدن به اقوام، صحبت کردن با یک دوست خوب، حضور در فضاهای عمومی روحیه‌بخش و... استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها