بیوگرافی پرویز فتاح


بیوگرافی پرویز فتاح

رکنا سیاسی : سید پرویز فتاح قره باغ متولد سال ۱۳۴۰ در روستای قره‌باغ، ارومیه، آذربایجان غربی، سیاستمدار ایرانی، سِمت رئیس بنیاد مستضعفان و عضو هیئت امنای کمیته امداد می باشد.

قره باغ درروستایی مابین شهر ارومیه و سلماس می باشد که فتاح از دوران نوجوانی درادامه راه برادر بزرگترخود که از طرفداران امام خمینی (ره) بود وارد سیاست شد.

او از نوجوانی با مطالعه آثاری شهید مرتضی مطهری ودکتر علی شریعتی بزرگ شد تا اینکه در بحبوحه انقلاب اسلامی مسئول انجمن اسلامی مدرسه اش شد.

با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 وقتی تنها 17 سال سن داشت جزو موسسین جهاد اسلامی و مسئول کمیته فرهنگی این سازمان در استان آذربایجان غربی شد

جوان 19 ساله ای که 8 سال در جبهه بود

سال 1359 وقتی 19 ساله بود و آماده تحصیل در حوزه علمیه می شد با شروع جنگ و فرمان امام خمینی (ره) پوتین رزم به پا کرد و عازم جبهه شد.

بیوگرافی پرویز فتاح

ازدواج با یک خانم معلم

ایشان چند سال پیش ازدواج کرده و خانمش معلم و فرهنگی بود که به دلیل مشغله کاری دیگر نتوانست به کارش ادامه دهد و پس از آن در رشته مترجمی زبان انگلیسی به تحصیل پرداخت .

فرزندان پرویز فتاح

فتاح دارای دو فرزند دختر و پسر به نام های نعیمه و امیرحسین می باشد . دخترش نعیمه فتاح، دانش آموخته رشته حقوق دانشگاه تهران و از دانشجویان نخبه و ممتاز است که در المپیاد ادبی نیز رتبه آورده و امیرحسین فتاح، دانش آموخته رشته نرم‌افزار می‌باشند.

حکم از رئیس جمهور

سال 1368 در 28 سالگی با پایان جنگ از سوی رئیس جمهور وقت (آیت الله خامنه ای) به عضویت ستاد 9 نفره درآمد تا خطوط مرزی دو کشور ایران و عراق را تعیین کند

ورود به شاخه سازندگی سپاه

از سال 1369 نیز مامور مبادله اجساد کشته های ایران و عراق شد تا اینکه با ورود به بدنه سپاه از فاز نظامی فاصله گرفت و رو به کارهای سازندگی آورد.

او به مدت 3 سال مدیر امور قراردادی پروژه های عمرانی قرارگاه خاتم الانبیا شد و سپس 11 سال قائم مقام و معاون فنی شرکت مهندسی سپاسد بود.

مدیریت پروژه های سد کرخه و گتوند از جمله فعالیت های جدی او بود.

هیئت علمی و زبان ها

فتاح از سال 72 عضو هیئت علمی دانشگاه و از سال 74 نیز معاون تحصیلات تکمیلی و عضو شورای دانشگاه امام حسین (ع) بود.

او علاوه زبان فارسی، به زبان مادری اش ترکی و زبان های انگلیسی و کردی نیز تسلط دارد.

از وزیری نیرو تا تعاون سپاه

سال 1384 با شروع دولت محمود احمدی نژاد با سابقه دوستی قدیمی که با وی داشت بعنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت و تا سال 88 در این مقام بود.

ماجرای وزیر شدن

فتاح در مورد وزیر شدنش گفته است: ورود من به دولت خیلی عجیب بود هرچه فکر می‌کنم، می‌بینم هدایتی در واقعیت قضیه وجود داشت. من دوستی ۳۰ ساله با آقای احمدی‌نژاد داشتم، ولی ۶ ماه قبل از انتخابات، ایشان را اصلاً ندیده بودم. نکته عجیب این بود که ۲۰ روز پس از انتخابات و پیروزی آقای احمدی‌نژاد که حتی آن موقع هم ایشان را ندیده بودم یکی از دوستان جبهه‌ای ما صبح آمد دفترم و گفت: شما وزیر می‌شوید و من این موضوع را در خواب دیدم، اول صبح آمد این را گفت و رفت.

این اتفاق چند بار افتاد. هفته آخری که قرار بود ایشان فهرست وزرا را به مجلس بدهد (مردادماه) صبح با خانمم رفتیم فرودگاه، چون پسرم امیرحسین از طرف مدرسه به سفر عمره می‌رفت، ۷/۵ صبح برگشتم منزل که خانمم را برسانم، تلفن زنگ زد گفتند آقای رئیس‌جمهور با شما کار دارند، بعد گفتند، کجایید، چند بار زنگ زدیم نبودید، گفتند آب دستت است بگذار زمین بیا اینجا. منتظرم. گفتم خیر است انشاء الله. رفتم ریاست جمهوری، اولین بار در طول عمرم بود که آنجا می‌رفتم، از در عادی هم رفتیم. هیچ کس ما را نمی‌شناخت. به هر کسی گفتم رئیس‌جمهور ما را می‌خواهد، یک ساعت ما را معطل کردند. خدا لطف کرد و بنده خدایی آنجا مرا شناخت و راهنمایی‌ام کرد و رفتیم خدمت آقای رئیس‌جمهوری ( احمدی نژاد) . ایشان یک جمله گفت: عصردیروز ( جمعه ) من لیست را بسته بودم، بعد گفتم یک بار دیگر نگاه کنم و امروز (شنبه) آن را بفرستم مجلس. دیدم جای شما خالی است.

سپس به عنوان وزیر نیرو مرا به مجلس معرفی کرد .

فتاح از سال 88 تا 1394 مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه شد.

نجات خبرنگار زن از سیلاب

بیوگرافی پرویز فتاح

پرویز فتاح در ماجرای سیلابی شدن شهرهای شمالی در فروردین 98 یکی از چهره هایی بود که به شدت مورد توجه و حتی نقدهای متفاوت قرار گرفت.

وی در خصوص این حادثه می گوید : یک خبرنگار خانم با رشادت و هیجان هم گزارش تهیه می کرد و هم به مردم کمک می کرد ، که یکدفعه رفت سمت یک چاله بزرگ و افتاد در آن لحظه فکرمحرم و نامحرم را نمی کردم ناگهان به سمتش رفتم تا از زمین بلند شود.

فتاح افزود : البته من اندکی پام صدمه دید که مهم نیست اگر نمی گرفتمش با چادر و وسایلی که داشت نمی توا نست خودش رو کنترل کند و خطر خیلی جدی براش پیش می آمد

رئیس کمیته امداد با حکم رهبری

ایشان در سال 1394 وقتی 54 ساله بود با حکم رهبری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شد که عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.

او در سال های حضور خود در این نهاد میانگین 7 میلیون تومان حقوق دریافت می کرد.

انتصاب به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان

بعداز دوران وزارت ، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ و طی حکمی ضمن انتصاب مرتضی بختیاری به عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرویز فتاح را به سمت ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

افتخارات

فتاح در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی کشور نشان ملی مدیر برگزیده جهادی را دریافت نمود.

سوابق شغلی و مدیریتی

• فعالیت در جهاد سازندگی در سال‌های ۵۸

• از مؤسسین جهاد استان و مسئول کمیته فرهنگی جهاد استان آذربایجان غربی

• حضور در جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مدیریتی و مهندسی

• مسئول ستاد نیروهای سازمان ملل در ایران در سال‌های ۷۰– ۶۸

• مدیر امور قراردادی پروژه‌های عمرانی در امور سازندگی به مدت ۳ سال

• قائم‌مقام شرکت مهندس سپاسد و معاون فنی ١١سال

• مدیر پروژه سدهای کرخه و گتوند ۴سال

• وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد ۴سال

• مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه از سال ۸۸تا ۹۴

• رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از سال۹۴ تا ۹۸

• ریاست فعلی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از ۳١ تیر ۹۸ تا حال

وزارت خزانه داری آمریکا در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ پرویز فتاح را به‌عنوان یکی از مقامات رسمی نظام و رئیس بنیاد مستضعفین،در لیست تحریم قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک