حدادعادل: زبان فارسی در ایران مساله جناحی نیست


حدادعادل: زبان فارسی در ایران مساله جناحی نیست

به گفته رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، موضوع زبان فارسی موضوع هویت ملت ایران است. زبان فارسی در ایران مساله جناحی نیست و هرکس خواهان وجود ملت ایران باشد، باید خواهان زبان فارسی باشد.

حدادعادل: زبان فارسی در ایران مساله جناحی نیست

به گزارش ایران اکونومیست، چهاردهمین نشست شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف برگزار شد.

حدادعادل در این نشست با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم برگزاری منظم‌تر جلسات مرتبط با زبان فارسی است، گفت: در هر دوره از برگزاری جلسات شاهد حضور دستگاه‌های بیشتری هستیم، شاهد دیدگاه جدی دولت در این مسیر هستم و فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست که این اقدامات را انجام می‌دهد.

به گفته رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از جلوه‌های توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زبان فارسی راه‌اندازی سامانه جامع زبان فارسی است.

حدادعادل افزود: مناسب می‌دانم درباره اهمیت زبان فارسی صحبت کنم، زیرا موضوع زبان فارسی موضوع هویت ملت ایران است. زبان فارسی در ایران مساله جناحی نیست و هرکس خواهان وجود ملت ایران باشد باید خواهان زبان فارسی باشد.

او با تاکید بر اینکه زبان، ظرف فرهنگ است و هویت هر کشوری به فرهنگ آن بستگی دارد، ادامه داد: شاهدیم که از ابتدای انقلاب و جنگ ۸ ساله، دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید جنگ نرم را در دستور کار خود قرار بدهند. در نتیجه تخریب زبان را در دستور کار خود قراردادند.

روال کار پلیس برای کاهش اسامی غیرفارسی است

علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا نیز درباره اقداماتی که پلیس در خصوص موضوع‌های مرتبط با زبان فارسی انجام می‌دهد، توضیح داد: نگاه می‌کنیم اگر نام واحد صنفی نام بیگانه باشد، استعلام می‌شود. با این گفتمان و اراده اطمینان می‌دهیم تا نتیجه روال کار ما کاهش اسامی غیرفارسی باشد.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز با تاکید بر اینکه باید امکان گزارش دادن تخلف‌ها در بانک اطلاعات ممکن شود، ادامه داد: باید در سامانه جامع پاسداست زبان فارسی اسامی خاص تعیین تکلیف شود، همچنین در حوزه آموزش و پرورش قوانین پاسداشت از زبان فارسی را داشته‌باشیم. همچنین در سایر حوزه‌های صنایع مانند تولید خودرو به مساله زبان فارسی توجه کنیم.

علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز با تاکید بر ارتباط بلندمدت آموزش و پرورش با شورای زبان فارسی گفت: توجه به زبان فارسی همواره دغدغه آموزش و پرورش بوده‌است. بحث اول مساله زبان فارسی و پاسداشت از زبان فارسی است و سطح دوم اهتمام به فرهنگ غنی مربوط است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه