آفریقای جنوبی: بحران غلات در اوکراین، زنگ هشداری برای آفریقاست


آفریقای جنوبی: بحران غلات در اوکراین، زنگ هشداری برای آفریقاست

رئیس جمهور آفریقای جنوبی بحران اوکراین را زنگ هشداری برای ترغیب آفریقا در خودکفایی در تولید غلات و کود دانست.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد، بحران اوکراین «زنگ هشداری» است که باید آفریقا را ترغیب کند در تولید غلات و کود خودکفا شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در پرتوریا در جریان سفر رسمی الحسن واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج گفت: «آیا ما می‌خواهیم برای سال‌ها به این بخش از جهان برای غلات و کود‌های خود وابسته باشیم؟»

وی با تأکید بر این مساله که کشور‌های آفریقایی باید تولید کشاورزی خود را به منظور کاهش واردات سرعت ببخشند، افزود: «یا باید بگوییم که این مناقشه زنگ هشدار است، مانند کووید-که برای بسیاری از ما در قاره زنگ هشداری شد تا خود تولید واکسن را شروع کنیم؟»

این اظهارات در روزی بیان می‌شود که روسیه و اوکراین توافقنامه مهمی را با سازمان ملل و ترکیه برای رفع موانع موجود بر سر راه صادرات غلات اوکراین در شرایطی که خطر قحطی جهان را تهدید می‌کند، منعقد کردند.

قیمت مواد غذایی در قاره آفریقا به دلیل جنگ در اوکراین، کشوری که یک صادرکننده بزرگ گندم است، افزایش شدیدی پیدا کرده است. میلیون‌ها تن غله در بنادر اوکراین به دلیل حضور کشتی‌های جنگی روسیه و مین‌هایی که کی‌یف برای دفاع از در سواحل خود کار گذاشته است، مسدود شده اند.

تورم و کمبود‌ها به مناقشه‌ها و خشکسالی‌های ویرانگر که از قبل فقیرترین قاره جهان را تحت تأثیر قرار داده است، اضافه می‌شود.

الحسن واتارا نیز که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رامافوسا شرکت کرده بود، گفت که در اوایل هفته، تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مورد از سرگیری صادرات گفتگو کرده است.

وی افزود: «به رئیس جمهور اوکراین گفتم که به دلیل اقتصاد‌ها و وضعیت اجتماعی در بسیاری از کشورها، امیدوارم که اولویت عرضه به قاره آفریقا اختصاص داده شود.»

بر اساس توافقی که روز جمعه به دست آمد، «دالان‌های امن» ایجاد می‌شود تا کشتی‌های تجاری اجازه یابند در دریای سیاه تردد کنند. فصل برداشت جدید در اوکراین به زودی فرا می‌رسد و حدود ۲۵ میلیون تن گندم انباشته شده در سیلو‌های اوکراین اجازه صادرات دریافت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام