(تصاویر) غار سنگی خالو حسین کوهکن


(تصاویر) غار سنگی خالو حسین کوهکن

خالو حسین محلی را در غار برای دفن خود ساخته بود. او در سال ۱۳۹۴ به خاطر شکستگی پای راست مجبور شد به روستا برای درمان برود. وصیت او تا آن زمان دفن در این مکان بود، ولی بعد از این اتفاق و تنهایی چندین ساله‌ای که داشت با حضور در کنار مردم و اقوام...

غار سنگی خالو حسین کوهکن غاری دست‌ساز است که در منطقهٔ میگوره از توابع بانه‌وره در شهرستان پاوه واقع شده‌ است و توسط مردی کُرد به نام حسین عثمانی معروف به خالو حسین کوهکن در مدت نزدیک به ۱۹ سال کنده‌کاری شده، که فقط یک پا داشته‌ است.

این بنا از چهار خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. او خانه‌هایش را به طول ۲ تا ۳ متر و ارتفاع ۱.۲ تا ۱.۷ متر ساخته‌ است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است. ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله می‌باشد.

در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به ۳ ورودی دیگر ختم می‌شود. او حتی برای خود دستشویی و حمام نیز ساخته‌ است.

خالو حسین محلی را در غار برای دفن خود ساخته بود. او در سال ۱۳۹۴ به خاطر شکستگی پای راست مجبور شد به روستا برای درمان برود. وصیت او تا آن زمان دفن در این مکان بود، ولی بعد از این اتفاق و تنهایی چندین ساله‌ای که داشت با حضور در کنار مردم و اقوام تصمیم گرفت که وصیت خود را تغییر دهد و در قبرستان بانه‌وره دفن شود.

خالو حسین کوهکن در ۵ مرداد ماه ۱۳۹۵ درگذشت. امروزه این مکان با همت فرزندان و نوادگان خالو حسین و همکاری میراث فرهنگی پاوه، محلی برای بازدید گردشگران شده است.

عکاس: احمد بلباسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)