روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!


روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!

آژانس فضایی روسیه ، روسکوسموس اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۴ از آژانس فضایی بین المللی (ISS) خارج خواهد شد و ایستگاه اختصاصی خود را احداث می‌کند.امروز یوری بوریسف رئیس تازه منصوب شده آژانس فضایی روسکوسموس روسیه در دیدار با رئیس جمهور پوتین عنوان کرده...

آژانس فضایی روسیه ، روسکوسموس اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۴ از آژانس فضایی بین المللی (ISS) خارج خواهد شد و ایستگاه اختصاصی خود را احداث می‌کند.

امروز یوری بوریسف رئیس تازه منصوب شده آژانس فضایی روسکوسموس روسیه در دیدار با رئیس جمهور پوتین عنوان کرده است که روسیه تا سال ۲۰۲۴ ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را ترک خواهد کرد و سپس روی ساخت ایستگاه مداری خودش تمرکز می‌کند.

روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!

دیمیتری روگوزین، مدیر کل سابق روسکوسموس پیش از این تهدید کرده بود که در صورت ادامه تحریم‌های همه‌جانبه از سوی غرب، کشور روسیه از ISS خارج خواهد شد. اکنون صحبت‌های رئیس جدید این آژانس نشان می‌دهد که تهدیدهای روسیه کاملاً جدی است.

بوریسف در این ملاقات به پوتین گفته است:

شما می‌دانید که ما در چارچوب همکاری‌های جهانی مشغول کار در ایستگاه فضایی بین المللی هستیم. اگرچه ما به تمام تعهدات خود با همکارانمان ادامه می‌دهیم، اما تصمیم گرفته‌ایم که بعد از سال ۲۰۲۴ از این ایستگاه خارج شویم. تصور می‌کنم که، آن موقع زمان خوبی برای ساخت ایستگاه مداری روسیه باشد.

به گفته بوریسف، توسعه و ساخت ایستگاه فضایی مداری روسیه یا ROSS، اولویت اصلی برنامه‌های فضایی روسیه خواهد بود. بوریسف همچنین شماتیک اولیه این ایستگاه فضایی را هم از طریق اپلیکیشن تلگرام منتشر کرده است. به نقل از رسانه روسی TASS، شرکت روسی ESRC وظیفه ساخت مدل اولیه این پایگاه را بر عهده گرفته است که ظاهراً تا سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد. این ماژول در یک واحد تحقیق و نیرو که برای یک پروژه پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده بود، ساخته می‌شود.

خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین المللی ، اهرم فشار برای لغو تحریم‌ها است

این غم‌انگیز است که روسیه از ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رفت، ولی تا زمانی که آخرین فضانورد روس این ایستگاه را ترک نکند، ما این خبر را باور نمی‌کنیم. اعلامیه بوریس مبنی بر خروج قریب‌الوقوع این کشور از ISS ممکن است با هدف اعمال فشار به غرب برای لغو تحریم‌ها علیه روسیه منتشر شده باشد. این درحالیست که ناسا پیشتر گفته بود هیچ یک از همکاران در ISS، بدون دیگری قادر به انجام کاری نیستند.

روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!روسیه تا سال 2024 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک می‌کند!

طرح اولیه ایستگاه فضایی روسیه

ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۱۹۹۸ با همکاری چند ملیتی بین ناسا، روسکوسموس، آژانس فضایی کانادا، آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن احداث شد. از آن زمان به بعد، همیشه حداقل یکی از فضانوردان ناسا و روسکوسموس دائماً در این ایستگاه حضور داشته‌اند. برنامه این چند آژانس، بازنشستگی پست مداری قدیمی در سال ۲۰۳۰ است که آن از مدار خارج خواهد شد و به بخش دور افتاده‌ای از اقیانوس آرام پرتاب می‌شود.

رئیس آژانس فضایی روسیه در صحبت‌های خودش به مشکلاتی که تحریم‌های بین‌المللی پیش پای آن‌ها گذاشته می‌گوید و مدعی شده است که در ارائه خدمات فضایی از جمله ناوبری، ارتباطات و انتقال داده دچار مشکل شده‌اند. از آنجا که تحریم‌ها ضربه محکمی به اقتصاد و زنجیره تأمین روسیه وارد می‌کند و پوتین همواره امور نظامی را نسبت به اکتشافات فضایی در اولویت قرار می‌دهد، روسکوسموس با چالش جدی مواجه شده است.

قطعاً روسیه می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ آژانس فضایی بین المللی را ترک کند، اما آیا اقتصاد این کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که بتواند تا ۳ سال آینده ایستگاه فضایی خودش را به مدار بفرستد و مجدداً به فضا سفر کند؟ ما که بعید می‌دانیم!

منبع :gizmodo

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج