دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»


دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»

به مناسبت گرامی داشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، رئیس و اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید مسعود صولتیان پور از شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار و از آنان تجلیل کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم رمضان سال 1399 آیت الله طالقانی با فرمان امام راحل نخستین نماز جمعه را در دانشگاه تهران اقامه کرد و امروز نماز عبادی سیاسی جمعه در جای جای ایران اسلامی برگزار می‌شود.

به مناسبت گرامی داشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، رئیس و اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید مسعود صولتیان پور از شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار و از آنان تجلیل کردند.

حجت الاسلام «امیر مردانی» در حاشیه این دیدار، گفت: انقلاب اسلامی به برکت خون شهیدان به جایگاه والایی رسیده و اکنون خانواده شهدا سرمایه های انقلاب هستند.

رئیس سستاد نماز جمعه یاسوج افزود: اگر استقامت و شجاعت شهدا نبود، هم اکنون این آرامش و امنیت را نداشتیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید همه ما قدرشناس شهدا و خانواده معظم آنها باشیم، گفت: حضور در کنار خانواده شهدا توفیق الهی برای مسئولان و خدمتگزاران نظام است.

دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»

اهمیت نماز جمعه در آیات و احادیث

نماز جمعه عبادتی است که در ظهر روز جمعه و با شرائط خاصی انجام می شود و فضیلت های زیادی دارد. در دین اسلام به نماز جمعه تاکید فراوانی شده است و خداوند در قرآن مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است.

نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم و آسان شدن ترس و هول قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته می شود و ثواب شرکت در نماز جمعه برا ی کسی که قادر به انجام حج نیست، برابر با حج است.

فضیلت های نماز جمعه و آیات مربوطه

پیامبر اسلام در روز جمعه در جمع نمازگزاران مشغول ایراد خطبه بود و مردم در صفوف به هم پیوسته نماز مشغول گوش دادن به خطبه نماز جمعه بودند.

در همین زمان کاروانی از تجار مدینه وارد شدند و اعلام ورود خود و جلب توجه مردم به سمت خود صدای طبل و دایره و سازهای طرب انگیز را در آوردند ، این صداها باعث شد عده ای از مردم صف های نماز را رها کنند و از جمع نمازگزاران پراکنده شوندو به جمع تجار و کالاهایشان بپیوندند و بدین صورت تعداد اندکی در مسجد باقی ماندند.

در این زمان خداوند آیه 11 سوره مبارکه جمعه را نازل فرمودند:

وإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.

و مردم چون تجارتی یا لهو و لعب ببینند به سوی آن می شتابند و تو را ترک می کنند، در حالیکه تو قائم ماندی. بگو که آنچه نزد خداست، برای شما خیلی بهتر است از لهو و لعب و تجارت ای دنیا، و خداوند بهترین روزی دهنده خلایق است.( آیه 11 سوره مبارکه جمعه)

هدف از نازل شدن این آیه

هدف از نازل شدن این آیه شریفه اهمیت نماز جمعه و سودمند بودن خطبه های نماز جمعه برای آخرت و زندگی دنیوی است. نماز جمعه بیش از طبل و دهل و تجارت ارزش دارد.

نماز جمعه، یک عبادت بزرگ دسته جمعی است و تلطیف روح و جان، شستن دل از آلودگی های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب از نتایج برگزاری این عبادت می باشد. خداوند به کسانی که نماز جمعه را مهم بشمارند از جانب خود ثوابی حقیقی و دائمی عنایت می کند.

اهمیت نماز جمعه

نماز جمعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به این دلیل که آیه ای درباره اهمیت آن نازل شده که در آن می فرماید «به محض شنیدن اذان جمعه هر گونه کسب و کار و برنامه مزاحم را رها کنید و به سوی آن بشتابید».

در خطبه ای از پیامبر گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله آمده

«خداوند، نماز جمعه را بر شما واجب کرد. هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من، از روی سبک شمردن و یا انکار رها سازد، خداوند، او را پریشان می کند و به کارش برکت نمی دهد. بدانید! نمازش پذیرفته نمی شود. بدانید! بدانید! زکاتش را قبول نمی کنند. بدانید! حجش، قبول نیست، بدانید! کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند، سبک نشمارد، و منکر نشود». (وسائل الشیعه ،‌ج ۵، ۷)

در صورتی است که نماز جمعه واجب عینی باشد، مذمت های شدیدی در مورد ترک نماز جمعه آمده است .(تفسیر نمونه)

دلیل دیگر بر اهمیت نماز جمعه این است که نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعی است که خواندن آن موجب تلطیف روح و جان، پاک شدن دل از آلودگی های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می شود. از نظر اجتماعی و سیاسی، نماز جمعه یک کنگره عظیم هفتگی است که بزرگترین کنگره اسلامی بعد از کنگره سالانه حج است.

برکات و آثار سازنده تربیتی و اجتماعی این عبادت سیاسی بسیار است،که به چند نمونه اشاره می شود:

1- تقویت روحیه اخوت و برادری

چرا که همه،از هر جا،در یک مجمع و مصلا گرد می آیند و با رنگ هاو نژادهای مختلف کنارهم می نشینند.آنچه در نماز جماعت بود،به مراتب بیشتر و قوی تر در نماز جمعه،این تجمع هفتگی مسلمانان وجوددارد.

۲-تشکل نیروهای اسلام

این عبادت،به نوعی مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تشکل و یکپارچگی می بخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثی شدن توطئه های تفرقه افکنانه و شایعه های آنان است.

۳-رشد فکری-سیاسی مسلمانان

به مقتضای مطالب آگاهی بخشی که در خطبه های جمعه بیان می شود، مردم از مسائل سیاسی کشور خود و جهان با خبر می شوند و با آشنایی به وظایف اجتماعی خویش، در صحنه اجتماع حضور بیشترمی یابند.

۴-تقویت روحیه جمعی

این نیز از آثار نماز جمعه است که قطره های پراکنده افراد انسانی رادر یک اقیانوس،گرد می آورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایی هم،روحیه اجتماعی پیدا می کنند و انزوا و فردگرایی از بین می رود.

۵-مرکزیت بسیج مردم

سنگر نماز جمعه،بهترین جای دعوت مردم به بسیج شدن برای جهادو دفاع و حل مشکلات اجتماعی و یاری رسانی به دیگران است.این قدرت عظیم مردمی که در نماز جمعه متجلی می شود،همواره مورد توجه بوده و در صدر اسلام نیز،رسول خدا(ص)و امیرالمؤمنین(ع)از مساجد و پس از خطبه ها،افراد را بسیج کرده و به جبهه های جهاد،می فرستادند.

و بسیاری آثار دیگر...

دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»

دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»

دیدار اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با خانواده شهید «مسعود صولتیان پور»

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی