از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد


از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

برگزاری سوگواره علمدار کربلا(س)، توزیع مواد خوراکی توسط موکب سیار کانون حضرت خدیجه کبری(س)، اطعام و اسکان زائران اربعین و فعالیت‌های فرهنگی ازجمله برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برای ایام اربعین حسینی است.

به گزارش خبرنگارگروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی فعالان اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با عنوان «مسجد تا حرم» امروز (یکشنبه، 9 مرداد ماه) در باغ زیبای تهران در حال برگزاری است.

بنابر این گزارش، در این نشست، مسئولان موکب های اربعین کانون های مساجد برنامه ها و فعالیت هایشان در ایام اربعین حسینی را تشریح کردند.

انتخاب ستاد فهمای ایلام به دبیری کمیته مشارکت های اربعین

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

حجت الاسلام چراغی پور در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر 900 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند، گفت: 63 درصد شرکت کنندگان در این سامانه مرز مهران را برای خروج انتخاب کرده اند و پیش بینی ما این است که پنج میلیون نفر در رویداد اربعین شرکت کنند.

مدیر ستاد فهمای استان ایلام با اشاره به اینکه ستاد فهمای استان ایلام به عنوان دبیر کمیته مشارکت های اربعین انتخاب شده است، گفت: در همین راستا برنامه های فرهنگی، دینی و سوگواره علمدار کربلا با همکاری آستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) را برای این ایام تدارک دیده ایم.

راه اندازی موکب سیار بچه های مسجد

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

همچنین، حجت الاسلام زهیر ثباتی مقدم، مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) قم گفت: همه ساله این کانون در مهران، کربلا و زرباطیه اقدام به برپایی موکب حضرت معصومه (س) می کرد اما امسال بنا داریم که موکب فیزیکی نداشته باشیم و موکب ما تنها در محورهای توزیع آب، گوشت، ارزاق، نان، یخ و نمک حضرت خدیجه کبری (س) به دیگر موکب ها با ماشین های سیار خدمت رسانی داشته باشد.

علاوه بر این، نادعلی‌زاده، مدیر کانون فرهنگی هنری شهید گرایلی بر لزوم شناختن ظرفیت اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که زیرساخت های لازم برای حضور هرچه بیشتر مردم در مراسم پیاده روی اربعین فراهم شود و برای مردمی کردن این رویداد بزرگ تلاش کنیم.

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

وی افزود: دو موضوع در مورد مراسم اربعین باید مورد توجه قرار گیرد، اول آنکه زمینه حضور هرچه بیشتر مردم را در این حماسه بزرگ فراهم کنیم، دوم آنکه از موکب های عراقی پشتیبانی کنیم تا این مراسم پرشور و پایدار بماند.

نادعلی‌زاده افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان و تعطیلی مدارس قرار داریم، ضرورت دارد که زمینه حضور دانش آموزان، نوجوانان و جوانان در این مراسم را فراهم کنیم چون فرهنگ سازی مراسم پیاده روی اربعین و جریان سازی آن می تواند نقش قابل توجهی در مقابله با جنگ نرم دشمن داشته باشد.

وی بر لزوم فراهم کردن زمینه حضور سفر اولی ها در این مراسم تاکید کرد و گفت: در این زمینه ضرورت دارد که خیرین پای کار آیند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، آبیار، مدیر کانون فرهنگی هنری موعود خراسان جنوبی با اعلام برنامه های اربعین حسینی این کانون در سال های گذشته، گفت: ما برنامه هایمان را بر اساس نیازسنجی که از مراسم اربعین و حضور مردم داشتیم، تدارک دیده ایم؛ در همین راستا تلاش کردیم که موکب‌مان را با غرفه‌های خیاطی، امور گمشدگان، ایستگاه نانوایی و فرهنگی در مراسم پیاده روی اربعین فعال کنیم.

وی اهتمام به برپایی نماز جماعت، حضور روحانی مسلط به زبان های خارجی، اجرای طرح ختم قرآن کریم و هدیه ثواب آن به ارواح شهدا را از جمله برنامه های این کانون در مراسم پیاده روی اربعین سال های گذشته نام برد و گفت: ما در سال های قبل در شهرهای کربلا، کاظمین و کوفه اقدام به راه اندازی موکب اربعین کردیم.

در ادامه این نشست، عنایتی، مدیر یکی از کانون های فرهنگی هنری استان اصفهان بر لزوم اهتمام به فعالیت های هنری کانون های مساجد تاکید کرد و گفت: گروه سرود کانون ما برای مراسم پیاده روی اربعین اقدام به تهیه و تولید سرود نموده است.

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

راه اندازی پاتوق های اجرای برنامه بچه های مسجد

وی ادامه داد: یکی از برنامه های ما برای اربعین امسال راه اندازی پاتوق های اجرای برنامه با حضور نوجوانان است چراکه در کانون های مساجد هنرمندان ممتازی در عرصه بین المللی و داخلی فعالیت می کنند.

عنایتی از راه اندازی موکب بچه های مسجد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان و تعطیلی مدارس هستیم با راه اندازی این موکب تلاش داریم که شوق حضور در این مراسم را برای نوجوانان فراهم کنیم.

وی با اشاره به فعالیت رادیو اربعین گفت: پیشنهاد می شود که بخشی از برنامه های رادیو اربعین به فعالیت بچه های مساجد اختصاص یابد.

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

وی اهتمام به موضوع نماز جماعت در هر سه نوبت را بخش دیگری از برنامه های کانون های مساجد استان ایلام برای اربعین حسینی معرفی کرد و گفت: قرار است 50 کانون فرهنگی هنری این استان در مراسم پیاده روی اربعین از 15 شهریور تا 5 مهر خدمات ارایه دهند.

در ادامه نشست، هوشمند، مدیر کانون فرهنگی هنری جواد الائمه(ع) از برپایی موکب این کانون در کاظمین خبر داد و گفت: قرار است زمینه اسکان دو هزار زائر برادر و هزار زائر خواهر در این مراسم فراهم شود.

وی بر لزوم فرهنگ سازی مکتب اربعین تاکید کرد و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ اربعین نیازمند حمایت های ویژه است.

در ادامه این نشست، قربانی پور، مسئول موکب بی بی شریفه استان اصفهان با اشاره به خدمات این موکب گفت: در سال های گذشته 110 هزار پرس غذای گرم به همت این موکب بین زائران توزیع شد.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، نظری، مسئول موکب امیرالمومنین(ع) دولت آباد کرمانشاه نیز با اشاره به برنامه های این کانون در اربعین حسینی، گفت: راه اندازی کارگاه های سخنرانی کوتاه، تهیه و توزیع کتابچه آداب زیارت اربعین، اجرای ویژه برنامه فرهنگی جمله این برنامه ها.

از اطعام و اسکان زائران تا راه‌اندازی موکب سیار اربعین توسط بچه‌های مسجد

در ادامه این نشست، قاسم نعیمی، مدیر کانون فرهنگی هنری «حکمت» استان گلستان نیز با اشاره به برنامه های این کانون از برگزاری مسابقه دل‌نوشته به امام حسین (ع)، بازسازی صحنه کربلا، توزیع بسته های فرهنگی، برگزاری نشست های پرسش و پاسخ به زبان های فارسی و عربی اسکان یک هزار نفر در ایام اربعین خبر داد.

در ادامه این نشست، حسین قدیری، مدیر کانون فرهنگی هنری علی ابن ابیطالب (ع) استان ایلام با اشاره به اینکه قبل از دوران کرونا اسکان یک هزار و 500 نفر از طریق موکب این کانون انجام می شد، گفت: فراخوان و فعال کردن خادم‌یاران حسینی به منظور فعالیت در حوزه کودکان از جمله برنامه های تدارک دیده شده توسط این کانون است.

وی به دیگر برنامه های این کانون اشاره کرد و گفت: مشاوره درسی، ازدواج، مشاوره خانواده، توزیع بسته های بهداشتی و فراهم کردن زمینه های اشتغال از دیگر برنامه های این کانون در مناسبت های مختلف است.

گفتنی است، این هم اندیشی عصر امروز و با برپایی کارگاه های تخصصی و تشریح برنامه دیگر کانون های مسجدی ادامه می یابد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !