آب به هیرمند رسید / افغانستان حقابه را نداد، سیل آب را به سیستان رساند + فیلم


آب به هیرمند رسید / افغانستان حقابه را نداد، سیل آب را به سیستان رساند + فیلم

رکنا: در شرایطی که مذاکرات ایران با هیات حاکمه جدید افغانستان بر سر تامین حقابه کشورمان از رودخانه هیرمند، ماه هاست به نتیجه نرسیده است، جاری شدن سیل در همسایه شرقی ایران منجر به آن شد که افغانستانی ها ناچار به رهاسازی بخشی از آب به سمت سیستان...

به گزارش رکنا، بعد از وقوع سیل شدید دو هفته ای در بسیاری از بخش های ایران، چند روزی است که کشور افغانستان درگیر سیل شده است. حجم سیل در این کشور به حدی زیاد است که طالبان مجبور شده است که بخشی از آب هیرمند را به سمت کانال ورودی چاه نیمه در دهانه سد جریکه در منطقه سیستان رها کند. به این ترتیب به جای این که حقابه هیرمند از طریق مذاکرات تامین شود، سیل حقابه ایران از رودخانه را هیرمند را تامین کرد.

با وجود انعقاد قرارداد حقابه هیرمند بین ایران و حکومت های سابق افغانستان، اما از اواخر دهه 1370 و هم‌زمان با کاهش بارش سالانه و گسترش خشکسالی بر سیستان، میزان ورودی آب رود هیرمند به دریاچه هامون مرتبا کاهش یافت. در این میان، عدم تامین حقابه ایران از رودخانه هیرمند، نبود دولت قدرتمند در افغانستان در دهه های اخیر، ساخت بند کجکی بر روی هیرمند، نصب و به‌کارگیری انواع پمپ در مسیر رود هیرمند برای کشاورزی در افغانستان، خشک شدن تالاب هامون و بخش ایرانی رودخانه هیرمند را در پی داشت.


حجم ویدیو: 64.22M | مدت زمان ویدیو: 00:01:02

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال