شهر قلعه رئیسی از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد


شهر قلعه رئیسی از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

رکنا: غرب شهر قلعه رئیسی به رودخانه و گودال های عمیق ختم می شود که آب آن شالیزارهای سبزیجات رو پیاز این بخش را تامین می کند و در زبان محلی مردم منطقه به رو معروف است.

به گزارش رکنا، قلعه رئیسی شهری است در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران. این شهر در بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. غرب شهر قلعه رئیسی به رودخانه و گودال های عمیق ختم می شود که آب آن شالیزارهای سبزیجات رو پیاز این بخش را تامین میکند و در زبان محلی مردم منطقه به رو معروف است.

این شهر در مسیر ارتباطی روستاها و بخش‌های همجوار قرار دارد و به نوعی گلوگاه ارتباطی این مناطق به شمار می رود، که این ارتباط موقعیتی استراتژیک از لحاظ سیاسی و فرهنگی به قلعه رئیسی بخشیده‌است.

آبشار چاروسا

شهر قلعه رئیسی از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

بخش چاروسا با وجود جنگل‌ها و منابع طبیعی که دارد یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است که هر سال گردشگران زیادی به منطقه سفر می‌کنند. طبیعت بکر و زیبای این منطقه وجود آبشارها و رودخانه‌های فراوان با وجود دشت‌ها و کوه‌های سرشار از درختان و گل‌های وحشی چشم هر رهگذر را به سوی این منطقه جذب می‌کند. این آبشار با چشم‌اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در بالای و کنار این آبشار چشمه‌های پرآب متعددی از دل کوه‌ می‌جوشد و زیبای آن را دوچندان می‌کند.

آبشار کمر دوغ

آبشار کمردوغ کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. آبشار زیبای کمردوغ در شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیبایی های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود این آبشار دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرضه دارد پس از عبور از جاده های پرپیچ و خم زیبا و درختان و جنگل های رویایی بلوط پس از عبور از شهر دهدشت ، مرکز شهرستان کهگیلویه نمایان می شود.در سرچشمه آبشار کمردوغ، اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا باعث پهن شدن سرریز آب و وسعت یافتن طول آبشار شده و آبشاری مصنوعی را در جنوب آبشار طبیعی آن ایجاد کرده است. واقع شدن یک تنگه زیبا در مسیر جریان آب بر زیبایی آبشار افزوده است.هوای خنک و باطراوت سرسبزی و شادابی کوه‌های بلند و دلنشین، آبشار کمردوغ را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

شهر قلعه رئیسی از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه که به‌عنوان نماد این بخش از آنها یاد می‌شود وجود بارگاه مقدس امامزادگان «سید محمید» و «میرسالار» از نوادگان امام هشتم است. که در نزدیکی این آبشار هر سال شمار فراوانی زائر را به این منطقه جذب و ارزش و اثر طبیعی آن را دوچندان می‌کند. امامزاده سید محمید(ع) جزو امامزادگان واجب‌التعظیم در این منطقه با فاصله ۱۰ کیلومتری با شهر قلعه رئیسی و ۷۵ کیلومتری دهدشت واقع شده است.

بقعه امامزاده شهسوار

شهر قلعه رئیسی از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه، در فاصله ۱۲ کیلومتری قلعه رئیسی و ۶۰ کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، در وسط قبرستان قدیمی ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد. روستای جاورده از شمال به رودخانه چاروسا، از جنوب به روستای بلویری، از مغرب به کوه گل، از مشرق به کوه سیلیلاک (ابراهیم ) محصور و محدود است.

بنای امامزاده دارای یک واحد اتاق ۴*۶ متر که در وسط آن، مرقد مطهر در ابعاد ۱۱۰*۱۷۰*۵۰ سانتی متر قرار دارد و زمانی دارای گنبدی گچی از نوع مخروطی هرمی بوده است. در سال ۱۱۷۳ (ه.ش) دردوره حکومت زندیه به دستور کلانتر وقت منطقه، مرمت و گنبد متروکه آن باز سازی کامل شد، از آن تاریخ تا سال ۱۳۴۷ (ه .ش) هیچ گونه تعمیر و مرمتی انجام نگرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !