انتخاب روان‌شناس و درمانگر خوب


انتخاب روان‌شناس  و درمانگر خوب

به گزارش میگنا ناهید خان احمدی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت همۀ‌ ما احتمالاً در برهه‌­ای از زندگی خود، سردرگم شده و برای حل مشکل‌هایمان نیازمند کمک بوده‌ایم. به گزارش مؤسسه ملی سلامت ذهن بیش از 30...

انتخاب روان‌شناس  و درمانگر خوب
به گزارش میگنا ناهید خان احمدی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت همۀ‌ ما احتمالاً در برهه‌­ای از زندگی خود، سردرگم شده و برای حل مشکل‌هایمان نیازمند کمک بوده‌ایم. به گزارش مؤسسه ملی سلامت ذهن بیش از 30 میلیون آمریکایی به کمک نیاز دارند برای رویارویی با احساس‌ها و مشکل‌هایی که خارج از کنترلشان است؛ همانند: مشکل‌های ازدواج و رابطه، وضعیت خانوادگی، ازدست‌دادن شغل، مرگ یکی از عزیزان، افسردگی، استرس، فرسودگی و سوءمصرف مواد خسارت‌ها و استرس­های زندگی روزمره نیز گاهی می­‌توانند به‌شدت ناتوان­‌کننده شوند.

هر از چند گاهی، ما به کمک افرادی بااستعداد و دارای مجوز نیاز داریم تا بتوانیم این مشکل‌ها را برطرف کنیم. روان‌شناسان با روش‌های درمانی به میلیون­‌ها نفر با سنین مختلف کمک می‌­کنند تا سالم‌­تر و پربازده‌­تر زندگی کنند
برای حالت‌های زیر باید دنبال درمان بود:
هنگامی که حس سردرگمی دارید و برای مدت طولانی احساس درماندگی و ناراحتی می­‌کنید و مشکل‌هایتان حتی باتوجه‌به تلاش‌های شما و همچنین کمک دوستان و خانواده بهتر نمی­‌شوند.
زمانی که در انجام فعالیت‌­های روزانه با مشکل روبه‌رو هستید: مثلاً زمانی که شما نمی‌­توانید در محل کار روی هیچ فعالیتی تمرکز کنید که در نتیجه عملکرد شغلی شما نیز با مشکل روبه‌رو می‌­شود.
هنگامی که بیش از حد نگران هستید و همواره منتظر بدترین شرایط بوده و در لبه پرتگاه مشکل‌ها قرار دارید.
یا زمانی که انجام کارهایتان برای خودتان یا دیگران مضر می‌شوند: به‌عنوان‌مثال، شما در مصرف نوشیدنی­‌های الکلی یا داروهای مخدر زیاده‌روی کرده و به‌شدت مشاجره‌گر و پرخاشگر می‌شوید.
روان‌شناس کیست و روان­‌درمانی چیست؟
روان‌شناسان افرادی هستند که در روان‌­درمانی و سایر درمان­‌های روان‌شناختی دیگر تخصص دارند. آنها همچنین افرادی حرفه‌­ای و بامهارت در تمام زمینه­‌های رفتار انسانی، ارزیابی سلامت روان، تشخیص، درمان و تغییر رفتار هستند. روان‌شناسان به بیماران کمک می‌کنند تا احساس‌ها و باورشان را تغییر دهند و الگوهای رفتاری مؤثرتر و سالم‌­تری ایجاد کنند.
روان‌شناسان به‌خاطر کمک به تغییر اندیشه‌ها، احساس‌ها و رفتارهای افراد از روش­‌های معتبر علمی استفاده می­‌کنند. روان‌­درمانی نیز گامی مشترک بین فردِ بیمار و روان‌شناس است. روان‌­درمانی، محیطی حامی برای گفتگوی آزادانه و محرمانه دربارۀ‌ احساس‌ها و نگرانی­ها فراهم می‌آورد. محرمانه بودن گفتگوها برای روان‌شناسان بسیار حائز اهمیت است. آنها در صورت نیاز به اطلاعات محرمانه شما برای به اشتراک گذاری، حتماً این موضوع رو با شما مطرح خواهند کرد.
چگونه روان‌شناس پیدا کنم؟
برای پیداکردن روان‌شناس از پزشک خود یا متخصص سلامت دیگری کمک بخواهید. با انجمن روان‌شناسی محلی خود تماس بگیرید. با بخش روان‌شناسی دانشگاه یا دانشکدۀ‌ محل زندگی خود مشورت کنید. از دوستان یا اعضای خانوادۀ‌ خود اطلاعاتی دربارۀ‌ روان‌شناسان برتر جویا شوید.
نکته‌هایی که در روند انتخاب باید به آنها توجه کنید:
روان‌شناسان و مراجعه‌کنندگان در تعامل با همدیگر کار می‌­کنند؛ بنابراین، هماهنگی بین آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از روان‌شناسان دربارۀ‌ این موضوع دیدگاهی یکسان دارند که از مهم­ترین عوامل مراجعه کردن یا نکردن به روان‌شناس، بعد از احراز صلاحیت و اعتبار، میزان راحتی فردی شما با آن روان‌شناس است. برقراری رابطه خوب با روان‌شناس به‌شدت اهمیت دارد. روان‌شناسی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می­‌کنید.
سؤال‌هایی که باید از روان‌شناس پرسیده شوند:
آیا مجوز روان‌شناسی دارید؟ چند سال سابقه فعالیت در روان‌شناسی دارید؟
احساس‌های خود از جمله دلواپسی ،تنش، افسردگی و مشکل‌هایی را که در زمینه شغل، ازدواج، تغذیه، خواب و... دارید با روان‌شناس مطرح کنید و از او بپرسید در کمک‌کردن به افرادی با این مشکل‌ها چه تجربه‌هایی دارد؟
دربارۀ‌ زمینه تخصصی او سؤال کنید. به‌عنوان‌مثال، آیا در زمینۀ‌ کار با کودکان و خانواده‌ها تخصصی دارد؟
از چه نوع روش درمانی استفاده می‌کند و آیا این روش­ها در درمان مشکل‌های شما مؤثر هستند یا خیر؟
هزینه‌های درمانی شما بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ (هزینه­‌ها معمولاً بر اساس جلسه‌های 45 الی 50 دقیقه تعیین می‌شوند). آیا برای دریافت هزینۀ‌ درمان، از روش مقیاس متغیر استفاده می‌کند؟
با کدام بیمه­‌ها طرف قرارداد است؟ آیا پرداخت مستقیم یا پرداخت از شرکت بیمه را قبول می‌کند؟ آیا به سازمان مراقبتی مدیریت شده‌ای وابسته است؟ آیا بیمه سلامت روان را می‌­پذیرد؟
آیا مراجعه به روان‌شناس برای من مؤثر خواهد بود؟
بر اساس گزارش حاصل از تحقیقی مربوط به دانشکدۀ پزشکی دانشگاه استنفورد، برخی از روش‌­های روان‌­درمانی به طور مؤثر باعث کاهش: افسردگی، اضطراب بیمار و علائم مربوط به آن‌ها از جمله درد، خستگی و انزجار می‌شوند. تحقیق‌ها نیز از این ایده حمایت می­کنند که سلامت جسمی و عاطفی، ارتباط نزدیکی با هم دارند و مراجعه به روان‌شناس، سلامت عمومی فرد را بهبود می‌بخشد.
شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد: بسیاری از افرادی که حداقل چند جلسه با روان‌شناس دیدار داشته­‌اند، در مقایسه با افرادی که مشکل‌های عاطفی درمان نشده‌­ای دارند، در وضعیت بهتری هستند. پژوهشی مهم نشان داد که 50درصد بیماران بعد از هشت جلسه درمان بهبود می­یابند؛ این در حالی است که 75 درصد افراد در پایان شش ماه مجدداً سلامتی خود را به دست می‌آورند.
چطور از تأثیر درمان مطلع شوم؟
هم‌زمان با شروع درمان، شما باید با روان‌شناسِ خود، هدف‌های مشخصی را تعیین کنید. شاید سعی کنید با احساس ناامیدی ناشی از افسردگی درگیر شوید یا ترسی را کنترل کنید که زندگی روزمره‌تان را مختل می‌کند. به‌خاطر بسپارید که رسیدن به برخی از هدف‌ها در مقایسه با دستیابیِ سایر افراد، زمان بیشتری نیاز دارد. شما و روان‌شناستان باید دربارۀ‌ موضوعی به توافق برسید که انتظار پیشرفت آن را دارید.
دستیابی به حس آسودگی و امیدواری، نشانۀ بسیار خوبی است. افراد اکثراً در طول درمان، احساس‌های متعددی را تجربه می‌کنند. برخی از تردیدها دربارۀ درمان بدین دلیل هستند: که افراد برای بیان تجربه‌های دردناک و مشکل‌‌ساز خود با دشواری روبه‌رو هستند. هنگامی‌که احساس آسودگی یا امیدواری کنید، این نشانه مثبتی است که نمایان می‌کند شما شروع به کاوش در افکار و رفتار خود کرده‌اید.
برای مثال: گریه بی‌دلیل، بی‌­خوابی بی‌­اشتهایی و احساس ناامیدی از جمله علائمی هستند که زنی در اوایل دهه چهل زندگی خود تجربه می­‌کند. او فعالیت­‌های اجتماعی هفتگی خود را متوقف کرده و برای از خواب برخاستن و رفتن به محل کار با مشکل روبه‌رو است. او حس می­‌کند در ابری سیاه، زندگی می­‌کند و نمی‌­تواند به احساسش پایان دهد
درافتادن با علائم افسردگی بسیار دشوار است و علل آن ممکن است به طور آنی مشاهده نشود. تغییرهای شایان توجهی در زندگی، ممکن است باعث افسردگی بشوند؛ مانند: مرگ یکی از عزیزان، ازدست‌دادن شغل یا دوری از منزل برای تحصیل در دانشگاه. روان‌شناسان در کمک به افراد برای پیکار با اختلال‌های افسردگی، تجربۀ خوبی دارند.
روان‌شناسان مشکل‌هایی را که این زن تعریف می­‌کند با بررسی دلیل واکنش وی تحلیل کردند. آیا وی سابقه یا الگوی چنین رفتاری را دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سؤال، این حالت در چه شرایطی رخ می­‌دهد؟ او برای درگیری با چنین احساس‌هایی درگذشته از چه روشی استفاده می­‌کرد و اکنون برای رویارویی با این احساس‌ها چه کاری انجام می‌­دهد؟
روان‌شناس سعی می‌کند به مراجعه‌کننده کمک کند تا آیندۀ‌ مثبت‌تری را ببیند و تفکر منفی را کاهش دهد تفکری که با افسردگی همراه است و در صورت بروز تغییرهای عمده در زندگی، برای حلِ آنها نیز به وی یاری می‌رساند. اگر افسردگی فرد ناشی از مرگ یکی از عزیزان است، روان‌شناس به آسان‌سازی فرایند اندوه کمک می‌کند.
مشکل‌های پزشکی نیز احتمالاً بر علائمی تأثیر می‌گذارد که این زن تجربه می­‌کند. در چنین شرایطی مداخله‌­های پزشکی و روان‌شناختی برای کمک به افراد در راستای رویارویی با افسردگی وارد عمل می­‌شوند.

برگزیده از کتاب :چگونه روان درمانگر انتخاب کنیم ؟
نویسنده نویل سیمنگتن، مترجم مهیار علینقی
تهیه کننده : ناهید خان احمدی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید