سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران ؛ تلفن همراه در ایران 28 ساله شد


سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران ؛ تلفن همراه در ایران 28 ساله شد

امروز چهارشنبه 19 مرداد 1401، سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران است و فناوری تلفن همراه در کشورمان 28 ساله شد.روز 19 مرداد با برقراری ارتباطات سیار در ایران گره خورده و اولین سیم کارت در کشورمان در چنین روزی عرضه شد. در نوزدهم مرداد سال 1373،...

امروز چهارشنبه 19 مرداد 1401، سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران است و فناوری تلفن همراه در کشورمان 28 ساله شد.

روز 19 مرداد با برقراری ارتباطات سیار در ایران گره خورده و اولین سیم کارت در کشورمان در چنین روزی عرضه شد. در نوزدهم مرداد سال 1373، چهار سیم کارت به نهاد ریاست جمهوی واگذار شد تا رسما فناوری تلفن همراه وارد ایران شود. در اولین مرحله از این فرایند، 24 سایت BTS در سال 1373 راه‌اندازی شد و با ظرفیت‌سازی برای 9200 شماره در شهر تهران با مسئولیت امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران، چرخ فناوری تلفن همراه در کشورمان به راه افتاد.

نگاهی به عرضه اولین سیم کارت در ایران

همانطور که گفتیم، در روز 19 مرداد 1373، چهار سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری واگذار شد تا برای اولین بار شاهد عرضه رسمی سیم کارت در ایران باشیم. پس از آن به دنبال استقبال چشمگیر مردم، مخابرات ایران برای گسترش پوشش سیم کارت تلفن همراه از تهران به کل کشور تلاش کرد. مدت زیادی طول نکشید تا این که توسعه شبکه تلفن همراه به یکی از اهداف اصلی مجموعه مخابرات تبدیل شد. در آن روزها تغییر پارادایم‌های ارتباطی در دنیا به رونق رسیده بود و این نیاز در جامعه‌ی ما نیز احساس می‌شد.

به خاطر همین ضرورت، هیات دولت به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار ایران را با سرمایه 2 هزار میلیارد ریالی به تصویب رساند. بنابراین تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد. به دنبال جدی‌تر شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور، این شرکت با درک اقتضائات جدید بازار رقابتی، از سال 1386 با نام تجاری همراه اول به فعالیت خود ادامه داد.

در 28 آذر 1389 پنج درصد از سهام همراه اول در فرابورس عرضه شد و نماد «همراه» در 29 مرداد 1392 رسما وارد بازار بورس کشور شد و روی تابلوی معاملات بازار سرمایه قرار گرفت. این مسیر پرپیچ‌وخم در این سال‌ها ادامه داشت و همراه اول همگام با کشورهای پیشرفته دنیا روی مدار توسعه ارتباطات سیار حرکت کرد. حالا نیز اپراتور اول تلفن همراه ایران بیش از 100 میلیون سیم کارت دائمی و اعتباری را واگذار کرده و در رتبه نخست اپراتورهای خاورمیانه قرار گرفته است.

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور که به سه ماهه ابتدایی سال 1401 مربوط می‌شود، اکنون همراه اول حدود 68 هزار سایت فعال ارتباطی مبتنی بر تکنولوژی‌های 2G، 3G و 4G در سراسر کشور دارد. اپراتور اول ارتباطی ایران با داشتن بیش از 56 درصد تمامی سایت‌های ارتباطی کشور، پوشش 96.5 درصدی جمعیت کشور، پوشش 1395 شهر و پوشش حدود 45 هزار روستای کشور به خصوص در فناوری 3جی و 4جی را رقم زده که آمار چشمگیری در صنعت ارتباطات محسوب می‌شود. همچنین در حال حاضر بیش از 82 هزار و 146 کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش امواج رادیویی این اپراتور قرار گرفته‌اند.

همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، علاوه بر پرچمداری در زمینه توسعه‌ی جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی، بالاترین رکورد سرعت اینترنت 5G را در کشور در اختیار دارد و حدود 52 میلیون مشترک 3G و 4G را به خود اختصاص داده که حدود 45 میلیون اشتراک به مشترکان 4G مربوط می‌شود.

اپراتور اول ارتباطی کشور در سال گذشته یعنی 1400 موفق شد رکورد 5574 پتابایت را در زمینه مصرف دیتا به ثبت برساند که رشد 44 درصدی نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. رکورد ترافیک دیتای روزانه همراه اول نیز در سال 1400 به 19.2 پتابایت رسید که با احتساب ترافیک مبین نت، برای اولین بار در کشور به بیش از 20 پتابایت رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی