ویروس جدید لانگیا در چین چیست؟


یک ویروس جدید به نام هنیپا ویروس لانگیا، مشکوک به ایجاد عفونت در ۳۵ نفر در استان های شاندونگ و هنان چین است. به گزارش سیناپرس، این بیماری مربوط به ویروس های هندرا و نیپا است که باعث بیماری...

ویروس جدید لانگیا در چین چیست؟

یک ویروس جدید به نام هنیپا ویروس لانگیا، مشکوک به ایجاد عفونت در ۳۵ نفر در استان های شاندونگ و هنان چین است.

به گزارش سیناپرس، این بیماری مربوط به ویروس های هندرا و نیپا است که باعث بیماری در انسان می شود. با این حال، مسائل زیادی درباره ویروس جدید معروف به LayV از جمله اینکه آیا از انسان به انسان سرایت می ‌کند یا خیر، وجود دارد.

محققان چینی برای اولین بار این ویروس جدید را به عنوان بخشی از نظارت معمول در افراد مبتلا به تب که تماس با حیوانات را گزارش کرده بودند، شناسایی کردند. هنگامی که ویروس شناسایی شد،

محققان به دنبال ویروس در سایر افراد بودند. علائم گزارش شده اغلب خفیف به نظر می رسد که شامل تب، خستگی، سرفه، از دست دادن اشتها، دردهای عضلانی، حالت تهوع و سردرد است. با این حال، شدت این ناهنجاری ها، نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان و میزان کشنده بودن آن هنوز گزارش نشده است.

پژوهشگران همچنین بررسی کردند: آیا حیوانات اهلی یا وحشی منبع این ویروس بوده اند. در ادامه محققان تعداد کمی از بزها و سگ ها را پیدا کردند که احتمالا در گذشته به این ویروس آلوده بوده اند و شواهد مهمی وجود داشت که بخش قابل توجهی از خروس های وحشی نیز دارای ویروس هستند. این موضوع نشان می ‌دهد که انسان ‌ها ممکن است ویروس را از خروس های وحشی گرفته باشند.

محققان برای یافتن این ویروس جدید از یک تکنیک مدرن به نام آنالیز متاژنومیک استفاده کردند. پژوهشگران تمام مواد ژنتیکی را توالی ‌بندی کرده و سپس توالی‌ های شناخته شده مثلاً دی ان ای انسان را کنار می گذارند تا دنبال توالی ‌های ناشناخته بگردند که ممکن است نشان دهنده یک ویروس جدید باشد.

پژوهشگران می گویند که آنها هیچ دلیل دیگری برای بیماری در ۲۶ نفر پیدا نکردند و شواهدی وجود داشت که سیستم ایمنی ۱۴ نفر به ویروس پاسخ داده بود و افرادی که دارای حال وخیم تری بودند ویروس بیشتری داشتند.

به گفته محققان، به نظر می رسد که این ویروس جدید پسر عموی دو ویروس دیگر است که در انسان مهم هستند که شامل ویروس نیپا و هندرا (Nipah Hendra) می شود. ویروس هندرا اولین بار در سال ۱۹۹۴ در کوئینزلند گزارش شد که باعث مرگ ۱۴ اسب و یک مربی سوارکاری شد.

از آن زمان شیوع بسیاری در اسب ها در کوئینزلند و شمال نیو ساوت ولز گزارش شده است و عموماً تصور می شود که به دلیل عفونت های فراوان روباه های پرنده باشد. در مجموع، هفت مورد انسانی ویروس هندرا در استرالیا گزارش شده است که بیشتر شامل دامپزشکان است که با اسب های بیمار کار می کنند. ویروس نیپا در سطح جهانی قابل توجه تر است و شیوع آن در بنگلادش اغلب گزارش شده و شدت عفونت آن می تواند از آنسفالیت بسیار خفیف تا التهاب مغز کشنده متغیر باشد.

اولین شیوع در مالزی و سنگاپور در افرادی گزارش شد که تماس نزدیک با خوک داشتند. با این حال، تصور می ‌شود که شیوع ‌های اخیر در چین به دلیل مواد غذایی آلوده به ادرار یا بزاق خفاش ‌های آلوده بوده است. به طور قابل توجهی، به نظر می رسد که ویروس نیپا از فردی به فرد دیگر، عمدتاً در میان افراد خانواده، منتقل می شود.

به گزارش سیناپرس، آلن چنگ (Allen Cheng) استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی دانشگاه موناش درباره این بیماری می گوید: اطلاعات کمی در مورد این ویروس جدید وجود دارد و موارد گزارش شده در حال حاضر احتمالاً فقط نوک کوه یخ هستند. در این مرحله هیچ نشانه ای وجود ندارد که ویروس از انسان به انسان سرایت می کند. برای تعیین اینکه عفونت چقدر می ‌تواند شدید باشد، چگونه گسترش می ‌یابد و چقدر ممکن است در چین و یا منطقه گسترده باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: livemint

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟