دیدار با «ارغوان»


دیدار با «ارغوان»

دنیای اقتصاد : زمان تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) مشخص شده اما هنوز معلوم نیست که تشییع پیکر از کجا انجام می‌شود. قرار است پیکر شاعر چهارشنبه ۲۶ مرداد، ساعت ۲۰ به تهران برسد و مراسم تشییع پیکر، روز پنجشنبه ۲۷ مرداد انجام می‌شود. با این...

درهای این خانه که به روایت برخی بازدیدکنندگان سال‌ها بسته مانده بود، از روز چهارشنبه گذشته به روی علاقه‌مندان باز شده است. شرکت سیمان تهران در این چند روز شرایطی را برای بازدید و پذیرایی از علاقه‌مندان «سایه» و ارغوان خانه او فراهم کرده است. البته مدیرعامل شرکتی که در حال حاضر مالکیت خانه سابق ابتهاج را دارد، می‌گوید درهای این خانه پیش از این نیز بسته نبوده است و علاقه‌مندان می‌توانستند از«ارغوان» بازدید کنند. علاقه‌مندانی که این روزها به آن‌جا می‌روند با یکدیگر از «سایه» می‌گویند و عده‌ای نیز در حال عکاسی و فیلم‌برداری هستند. گاهی صدای شعرخوانی «سایه» هم به گوش می‌رسد. نکته جالب این است که بنای خانه به همان شکل اولیه حفظ شده و توجه اغلب بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. در فضایی که بازدیدکنندگان به آن مراجعه می‌کنند، کسی به‌عنوان راهنما پاسخگوی پرسش‌های علاقه‌مندان نیست.

احمدعلی ابتهاج، عموی «سایه» مدیرعامل شرکت سیمان تهران بوده و مجتمع کناری خانه هوشنگ ابتهاج نیز دفتر کار و محل زندگی او بوده است. هوشنگ ابتهاج علاوه بر فعالیتی که در حوزه شرکت سیمان در محل این خانه داشته در طبقه پایین، نشست‌های ادبی و هنری برگزار می‌کرد و هنرمندان سرشناسی در آن حضور پیدا می‌کردند. در سال ۶۳ یا ۶۴ ابتهاج خانه را فروخت و بعد از آن سیمان تهران هم خانه را دوباره از مالک قبلی خرید. علی‌اصغر گرشاسبی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمان هگمتان در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «شرکت سیمان تهران در این ۲۰ سال همواره هزینه کرده تا این ساختمان را به شکل اولیه نگه دارد و این برای بازدیدکنندگانی که در این چند روز مراجعه می‌کردند، جالب بود. برنامه‌مان برای آینده هم همین است که این بنا را به عنوان یک یادگار فرهنگی، به همین شکل سنتی حفظ کنیم و درخت ارغوان هم چند سالی است که تحت کنترل کارشناسان کشاورزی‌ است.»

در آن سوی خانه، محلی که گفته می‌شود به عموی هوشنگ ابتهاج تعلق داشته، موزه شرکت سیمان تهران نیز واقع شده است. عمارت اصلی آن متعلق به سیروس فرمانفرماییان بوده که پس از چند سال به تملک فردی به نام منوچهر قراگوزلو درمی‌آید و در فاصله سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳ توسط او به بانک پارس رهن داده می‌شود تا اینکه در تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه ۱۳۴۳ توسط سیمان تهران خریداری می‌شود. گویا برنامه شرکت سیمان این است که همه آثار و وسایل مربوط به احمدعلی ابتهاج را در این موزه حفظ کند و آثاری را نیز از هوشنگ ابتهاج به آن بیفزاید. مدیرعامل شرکت مالک خانه درباره اینکه امکان جابه‌جایی محل موزه هوشنگ ابتهاج به جایی در نزدیکی درخت ارغوان وجود ندارد، توضیح می‌دهد: «در حال تدارک هستیم تا اگر لازم شد، بخشی از آثار استاد هوشنگ ابتهاج را در این‌جا هم قرار دهیم اما باید با هماهنگی موزه شرکت سیمان تهران انجام شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران