نشست خبری رییس فدراسیون شطرنج برگزار شد؛ تامینی: به اسم فدراسیون ما کود، شکر و لپ تاپ وارد شده است!


نشست خبری رییس فدراسیون شطرنج برگزار شد؛ تامینی: به اسم فدراسیون ما کود، شکر و لپ تاپ وارد شده است!

نشست خبری رییس و نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج صبح امروز( سه شنبه) در محل این فدراسیون برگزار شد.

به گزارش رکنا، در ابتدای این نشست حسن تامینی رییس فدراسیون شطرنج گفت: بحث انتخابات شطرنج مطرح شده بود مدت ها این فدراسیون به صورت سرپرستی اداره می شد و نیاز بود تا پس از انتخابات، شطرنج دوباره سرسامان داده و دوباره روی ریل مثبت قدم برداریم. در انتخابات بدون حمایت ورزش و با پشتیبانی های اشخاصی که در آن سوی مرزها برای شطرنج تصمیم می گرفتند را نداشتیم. خود من ۲۷سال عضو هیات علمی دانشگاه تهران و سالیان سال هم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم. پس از آن هم به واسطه خودم از بیرون به فدراسیون شطرنج نیاورده ام.

وی افزود: در مقطع ابتدایی ۵ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه وارد وزارت ورزش کردیم اما چون اواخر دولت بود پول را برگردانند. به همین دلیل باید انگیزه را به ورزشکاران بازگردانیم.

رییس فدراسیون شطرنج درباره اینکه بحث بازگرداندن فیروزجا به ایران چه شد، گفت: فیروزجا خواسته اش این بود که هنگام حضور در ایران جایی برای محل اسکان خود ندارد. برای حل این معضل هتل شطرنج را برای خوابگاه ساختند اما اکنون‌ کار به جایی رسیده که حتی سیستم گرمایشی و برق فدراسیون تحت تاثیر تصمیمات هتل ورزش بالا و پایین می شود. در اولین سفر خارجی به روسیه می خواستیم فیروزجا را به ایران برگردانیم، در آن زمان زیر پرچم فیده مسابقه می داد اما وقتی دیدیم او زیر پرچم کشور دیگری بازی کرده واقعا کار برای ما سخت شده است تا بخواهیم او را برگردانیم. خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان در یک سال گذشته حتی یک شطرنج باز از ایران خروج نکرده است.بعد از سال ها توانستیم تیم ملی را روانه المپیاد جهانی در هندوستان کنیم.

تامینی با اشاره به بدهی های فراوان این فدراسیون بیان کرد: در مورد بدهی های فدراسیون باید بگویم تا چند ماه اخیر آن را به فیده پرداخت کرده ایم و برای این ماه های اخیر از فیده زمان گرفته ایم و مشکلی در زمینه تعلیق و محرومیت برای ما وجود ندارد. این بدهی هم حاصل اقدامات روسای قبلی فدراسیون شطرنج بوده است.

وی درباره بحث شطرنج و اقلیت های مذهبی گفت: در فدراسیون شطرنج هیچ محدودیتی برای اقلیت‌های دینی وجود ندارد و اتفاقا همکاری خوبی هم در این زمینه داشته ایم.

رییس فدراسیون شطرنج درباره مشکلات فراوان این رشته گفت: درباره کارشکنی داخلی مشکلات فراوان است و قابل گفتن نیست. اگر فردی بررسی کند مشاهده خواهد کرد در دوره های قبلی چه کارهای عجیبی رخ داده است.حتی با همه این افراد منتقد چند بار صحبت داشتیم و از آن ها درخواست کردند از کارهای خودشان دست بکشنند و به ما در فدراسیون کمک کنند.

تامینی در مورد اینکه چه زمانی شاهد خروج کامبوزیا از این رشته هستیم،اینطور پاسخ داد: درباره شخص کامبوزیا باید بگویم او مشکلات زیادی برای فدراسیون شطرنج ایجاد کرده است. برای نمونه از سال ۱۳۹۲ حدود 14 میلیارد تومان مالیات باید پرداخت شود که گویا دوستان در آن مقطع از طریق فدراسیون اقلامی وارد کشور کرده اند.

وی درباره اینکه برا چه از اصحاب رسانه دوری کرده است،اینطور می گوید: تلاشم بر این است کمتر حاشیه داشته باشم همانطور که در مجلس بوده سعی کردم در ورزش هم دنبال ادامه این رویه باشم.

رییس فدراسیون شطرنج در خصوص اینکه آیا فدراسیون تمایل به جذب مربی خارجی دارد یا خیر، گفت: مربیان سطح شطرنج استاد بزرگان ما به حدی رسیده که واقعا مربیان ما و خیلی کشش ندارند حد برای آنها تعریف کنیم. یک مربی ارمنستان برای مقطعی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت باید بدهی که به او داریم تسویه حساب کردیم. یکی از نیازهای ما استخدام یک مربی خوب برای شطرنج است.برای گرفتن مربی خارجی هم درخواست داریم مسئولان وزارت ورزش به ما تزریق منابع مالی در این مورد داشته باشند و درباره سایر موارد نیازی به کمک‌آن‌ها نداریم.

تامینی درباره حضور افراد چند شغله در این فدراسیون گفت: در مورد حضور افراد چند شغله باید بگویم چاره ای جز این نداریم چون هزینه های زندگی بالاست اما با این وجود دوستان با عشق و علاقه تمام فکر و ذهن خود را روی کار می گذارند.

همچنین در ادامه این نشست عرفان هاشمی دبیر فدراسیون شطرنج با اشاره به مشکلات عدیده ای که در این فدراسیون با آن دست به گریبان هستند تاکید کرد که کمی بی انصافی در بحث منتشرشدن اخبار دیده شد و همین امر باعث شد تا دلسردی هایی برای ما ایجاد شود و علاقه زیادی به مصاحبه کردن با اصحاب رسانه نداشته باشیم.

وی افزود: خود من از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ رییس کمیته داوران فدراسیون شطرنج بودم و به همین دلیل از قبل با این سیستم آشنا بودم. مهم ترین موردی که واقعا مشکلاتی ایجاد کرده موضوع مالیات‌های سنگین است.

وی درباره بدهی های مالیاتی این فدراسیون گفت: در مورد بدهی مالیاتی ۱۴ میلیاردی باید اشاره کنم اصل بدهی ۹ میلیارد تومان بوده و مابقی بدهی تاخیر بوده است. واقعا چه قدر حجم از معاملات و واردات بالا بوده که این مالیات تعلق گرفته است؟ تازه این عزیزان از کد اقتصادی فدراسیون استفاده کرده‌اند و مالیات پایین به آن تعلق گرفته است. متاسفانه به اسم فدراسیون شطرنج کود، شکر و لپ تاپ وارد شده و حجم معاملات ۴ هزار میلیارد تومان بوده است که ریز این واردات را دارم. حتی در دوره ریاست پهلوان هم دادگاهی در این زمینه برگزار شده که متاسفانه شرکت نکرده‌اند. واقعا چگونه برخی دوستان رویشان می‌شود که صحبت کنند.

دبیر فدراسیون شطرنج تصریح کرد: در مورد المپیاد جهانی و شیوه اعزام، توانستیم با پیگیری های خانم پریدر و کمک فیده تیم را به هندوستان اعزام کردیم. در بخش بانوان موفق به کسب مدال برنز کتگوری ‌B را به دست آوردیم. البته چون زمان بلیت ها به گونه ای بود که نتوانستیم عکس مدال ها را بگیریم. از شانس بد سید امین طباطبایی شرایط خوبی نداشت و بیمار بودند و پرهام مقصودلو هم دچار عفونت خونی بود. همین امر به ما لطمه بدی وارد کرد زیرا ۲ نفر از مهره های کلیدی خودمان را با شرایط خوب در اختیار نداشتیم. نتایجی که تیم ایران بدون فیروزجا گرفت عالی بود. به طور مثال در بازی با آمریکا ۲.۵ بر ۱.۵ شکست خوردیم اما توانستیم فرانسه را ببریم.

وی ادامه داد: پرهام مقصودلو جز ورزش شطرنج شغل دیگری ندارد و هیچ وقت هم نشده وارد حواشی شود اما آنقدر فشار روی آنها زیاد شد که او در صفحه شخصی خودش پیامی را به انتقاد از فدراسیون به اشتراک گذاشت.‌مجموع صحبت های من این است اعضای تیم ملی شطرنج وضعیت فدراسیون را درک و رصد می کنند و ما هم به خوبی اطلاع داریم که از شرایط موجود گلایه مند هستند و در سوی مقابل ما هم در صدد حل مشکلات آن ها هستیم.

در ادامه این نشست شادی پریدر نایب رییس بانوان فدراسیون گفت: یکی از دلایل مصاحبه نکردن من این است که فرد خیلی رک هستم. هر شخص دیگری من بود و جایزه بهترین مربی دنیا را دریافت می کرد، از آن استفاده ابزاری می کرد اما من نکردم. حتی پس از دریافت جایزه هم متاسفانه حواشی زیادی ایجاد و باعث شد در ابتدا مصاحبه نکنم اما چوب این مصاحبه نکردن را بازیکنان خوردند. در المپیاد جهانی شطرنج به دلیل مشغله کاری فراوان فقط ۴ ساعت می‌خوابیدم و حتی وقتی برای خوشحالی جایزه‌ام نداشتم.

وی در واکنش به استوری تند پرهام مقصودلو بیان کرد: ما بارها به وزارت ورزش نامه زدیم که قهرمان‌های شطرنج را بیشتر ببینید. واقعا دلیل همه ورزشکاران برای رفتن از کشور یک جور نیست‌. به طور مثال در حال حاضر مشکل اصلی امین طباطبایی مشکل سربازی است و هر بار که به خارج از کشور می‌رود مشکلاتی از بابت سربازی برای او ایجاد می‌شود‌. مگر شطرنج مانند فوتبال جام جهانی ندارد که این ورزشکاران مشکل سربازی‌شان حل شود، تصمیم گرفته شد فوتبال در صورت صعود از گروه خود در جام جهانی بازیکنان آنها از خدمت مقدس سربازی معاف شوند و چرا نباید برای ورزشکاران ما این اتفاق رخ دهد. من چقدر تلاش کنم تا این ورزشکاران را در ایران نگه دارم وقتی هیچ گونه حمایتی نمی‌شود. البته مشکل برخی آنها مالی نیست و دغدغه های زیادی دارند. این تیم بدون هیچ پولی از وزارت ورزش راهی المپیاد جهانی شطرنج شد.

نایب رییس فدراسیون درباره اینکه بدهی های این فدراسیون را باید وزارت ورزش پرداخت کند، بیان کرد: برای این مساله وزارت ورزش و امضای معاونین وزارتخانه پای قراراداد مسابقاتی که به فیده بدهکاریم را امضا کرده است، اما با وجود این اتفاف هیچ حمایتی از ما نمی‌کند. واقعا وزارت ورزش خجالت نمی‌کشد که اینگونه با شطرنج برخورد می‌کند. وزارت ورزش به ما پولی تزریق نکرد اما باز نماینده حراست این وزارتخانه با ما آمد و همان باعث بروز حواشی درخصوص کاپیتانی تیم ملی ایجاد شد.

پریدر ادامه داد: چون در بازی های آسیایی هستیم کمیته ملی المپیک لطف کرد به ما ۱۰ هزار یورو پول اختصاص داد. برای بحث جذب مربیان خارجی به آنها پیشنهاد کردم به دلایل مختلف از جمله عدم وقت کافی یا ناکافی بودن بحث حقوق درخواست ما را نپذیرفتند. از کمیته ملی المپیک هر وقت درخواست پول داشتیم به ما بدون دغذعه کمک مالی کرده اند.

وی در خصوص هیات رییسه گفت: انتخابات خرداد ماه برگزار شد و بابد اشاره کنم که تایید صلاحیت اعضای معرفی شده آمده، اما وزارت ورزش آن را اعلام نمی‌کند. در داخل اساسنامه آمده که هیات رییسه باید در ابتدا اساسنامه را تایید و سپس روند انتخابات آغاز شود. واقعا کارهایی که وزارت ورزش انجام می‌دهد عجیب و غریب است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل