رشد شاخص بورس مصر با استعفای رئیس بانک مرکزی‌ این کشور


رشد شاخص بورس مصر با استعفای رئیس بانک مرکزی‌ این کشور

شاخص‌های بازار بورس مصر با استعفای رئیس بانک مرکزی این کشور افزایش یافت.

رشد شاخص بورس مصر با استعفای رئیس بانک مرکزی‌ این کشور

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل ایران اکونومیست به نقل از الاهرام، بورس اوراق بهادار مصر روز چهارشنبه با افزایش مجموع شاخص‌های خود و افزایش ارزش بازار ۹.۳ میلیارد پوندی به معاملات خود پایان داد.

این روزنامه مصری گزارش داد: شاخص «EGX۳۰» با رشد ۲.۲۴ درصدی در سطح ۱۰۰۶۳.۵۸ واحد بسته شد، در حالی که شاخص شرکت‌های کوچک و متوسط ​​«EGX ۷۰ هم وزن» با ۰.۵۵ درصد افزایش در سطح ۲۱۶۱.۸۸ واحد رشد کردند. شاخص ایجی ایکس ۱۰۰ هم وزن هم با ۰.۹۹ درصد افزایش در سطح ۳۰۹۵.۲۲ واحد قرار گرفت.

محافل اقتصادی مصر صبح دیروز چهارشنبه خبر استعفای طارق عامر، رئیس کل بانک مرکزی این کشور از سمت خود را دریافت کردند و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ضمن پذیرش استعفای طارق با صدور حکمی او را به عنوان مشاور رئیس جمهوری منصوب کرد.

این در حالی است که شاخص‌های بورس مصر در پایان معاملات روز سه‌شنبه یعنی اواسط هفته، متغیر بود، زیرا شاخص اصلی تحت فشار ریزش سهام پیشرو با کاهش همراه بود، در حالی که شاخص‌های EGX70 و EGX100 رشد کردند و سرمایه بازار ۱.۴۵ میلیارد پوند از دست داد تا در ۶۶۹.۵۳۰ میلیارد پوندی بسته شود.

حجم معاملات سهام با انجام ۵۶.۲ هزار نوبت معاملاتی برای ۱۹۰ شرکت به ۹۰۰ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱.۴ میلیارد پوند رسید و معاملات مصری ها ۸۶.۸۶ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند، در حالی که خارجی‌ها ۸.۴۸ درصد و عرب‌ها ۴.۶۷ درصد در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه را به خود اختصاص دادند. موسسات ۲۱.۲۳ درصد از معاملات بورس را به خود اختصاص دادند و مابقی معاملات متعلق به افراد با نرخ ۷۸.۷۶ درصد بود.

ارزش معاملات خالص افراد و مؤسسات عربی و خارجی برای فروش به ترتیب ۱۱.۲ میلیون پوند، ۱.۶ میلیون پوند، ۲۳.۳ میلیون پوند و ۹۹.۳ میلیون پوند بود، در حالی که خالص معاملات افراد و مؤسسات مصری تمایل به خرید با ارزش به ترتیب ۸۰.۱ میلیون پوند و ۵۵.۳ میلیون پوند داشته است.

مصر به عنوان پرجمعیت ترین کشور خاورمیانه با تورم بی سابقه روبروست و مشکلات اقتصادی خود را ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت بالای نفت و کاهش گردشگری می‌داند.

رئیس جمهور مصر هنوز جایگزینی برای عامر، که در نوامبر ۲۰۱۵ به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شده بود، معرفی نکرده است.

به گفته کارشناسان رئیس مستعفی بانک مرکزی مصر از کاهش ارزش پوند به عنوان راهی برای تضمین وام از صندوق بین المللی پول حمایت می‌کرد و از همین رو ارزش پول مصر به کاهش خود ادامه می‌دهد و در میان فشارهای مداوم، تا پایان سال 2024 به 25 پوند در ازای هر دلار خواهد رسید.

استعفای رئیس بانک مرکزی مصر پس از آن صورت گرفت که مسئولین وزارتخانه‌های کلیدی این کشور نیز روز شنبه تغییر کردند، زیرا دولت با فشارهای فزاینده ناشی از چالش‌های اقتصادی مواجه است.

تغییر کابینه که در جلسه اضطراری هیات دولت به تصویب رسید، ۱۳ وزارتخانه از جمله بهداشت، آموزش، فرهنگ، توسعه محلی و آبیاری را تحت تأثیر قرار داد. وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر نیز تغییر کرد.

صنعت گردشگری مصر که میلیون‌ها نفر در استخدام آن هستند تحت تأثیر سال‌ها آشفتگی، همه‌گیری کرونا و سپس جنگ در اوکراین قرار گرفته است.

تبعات جنگ روسیه برای مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان که حدود ۸۰ درصد آن را از منطقه دریای سیاه تامین می‌کند،سنگین بود. در هفته‌های اول پس از حمله به اوکراین در اواخر فوریه، قیمت گندم و سایر غلات و همچنین قیمت سوخت به شدت افزایش یافت. اگرچه حالا قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته است،اما هزینه غلات حداقل ۵۰ درصد بالاتر از قبل از همه گیری در اوایل سال ۲۰۲۰ است. علاوه بر این، هزینه حمل و نقل برای صادرات آن غلات از طریق دریای سیاه بالا است.

تورم در کشور ۱۰۳ میلیون نفری در ماه ژوئیه به ۱۴.۶ درصد رسیده که فشار بر خانوارهای کم درآمد و نیازهای روزمره را افزایش داده است. بر اساس آمارهای دولتی، حدود یک سوم مردم مصر در فقر زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید