بسیاری از روستاهای کشور دهیار ندارند


بسیاری از روستاهای کشور دهیار ندارند

قم- جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا گفت: بسیاری از روستاها در کشور دهیار ندارند و آن دسته از روستاهایی نیز که دارای دهیار می‌باشند تنها در ساعات خاصی دهیار حضور می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجید بکایی روز شنبه در همایش حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری که در سالن همایش‌های مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: عقب ماندگی‌ها در برخی از نقاط کشور زیاد است که جبران این وضعیت نیازمند یک تحول و اقدام جهادی است.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا، عنوان داشت: وضعیت زندگی در روستاها و تغییراتی که در این مناطق رخ داده است موجب شده تا بسیاری از روستاهایی که زمانی خودشان تولید کننده بودند امروز به مصرف کننده تبدیل شود.

وی عنوان داشت: امروز ۲۲ درصد از روستاهای کشور سکونت در آن وجو دارد و بسیاری از مواد غذایی خارج از کشور وارد می‌شود که این امر نشان دهنده عدم توجه به سرمایه گذاری در روستاهای کشور است.

بکایی ابراز داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب برای خودکفایی می‌بایست به ظرفیت روستاها توجه شود و این کار از روستاها باید آغاز شود که در این راستا نیازمند نقشه راه هستیم که اگر این نقشه راه نباشد از اهداف خود دور می‌مانیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا، با تاکید بر ایجاد تحول در روستاها ابراز داشت: این تحول از طریق سلسله مراتب اداری اتفاق نمی‌افتد و در این زمینه شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مؤثری بر عهده دارند.

وی عنوان داشت: شوراهای اسلامی روستا، دهیار، روحانی مستقر در روستا و همچنین فرمانداران و استانداران در راستای تحول روستاها می‌توانند نقش آفرین باشند و البته مردم نیز در این میان نقش مهمی بر عهده دارند.

بکایی گفت: شوراهای اسلامی در روستاها وظیفه انتخاب دهیار را بر عهده دارند که در این زمینه فردی می‌بایست انتخاب شود که دارای روحیه و رویکرد تحولی باشد و اداره روستاها می‌بایست بر اساس قانون دهیاری‌ها باشد.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا، با بیان اینکه بسیاری از روستاها در کشور وجود دارند که دهیار ندارند افزود: آن دسته از روستاهایی نیز که دارای دهیار می‌باشند تنها در ساعات خاصی دهیار در آن روستا حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، باید بیش از هزار سند توسعه روستایی تهیه و تنظیم می‌شد افزود: ظرفیت‌های روستاها قرار بود مورد شناسایی قرار گیرد و معرفی شود تا سایر دستگاه‌ها نیز در این راستا برنامه‌هایی برای توسعه روستاها تدوین کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | محمدرضا گلزار دست به دامان هوادارانش شد؛ مشکل آقای بازیگر چیست؟ چرا کلافه شده؟