احیای بازی‌های بومی و محلی به فراموشی سپرده نشود


احیای بازی‌های بومی و محلی به فراموشی سپرده نشود

زنجان-مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان تاکید کرد: نباید اجازه دهیم احیای بازی‌های بومی و محلی به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد بازرگان ظهر یکشنبه در مجمع سالیانه هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی که با حضور رئیس فدراسیون این رشته ورزشی برگزار شد، با اشاره به اینکه جمعیت قابل توجهی در کشور به ساکنان مناطق روستایی اختصاص دارد، گفت: زنجان به عنوان استانی که حدود ۹۷۰ روستا دارد، این ظرفیت می‌تواند زمینه بروز و ظهور استعدادهای بالقوه در حوزه ورزش را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امکاناتی که در حوزه ورزش در مناطق روستایی داریم، به هیچ وجه قابل قیاس با منطق شهری نیست، ادامه داد: با توجه به اهمیت ترویج سلامت در مناطق روستایی، معتقدیم باید بیش از پیش در زمینه توسعه ورزش در مناطق روستایی تلاش کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه ورزشی در مناطق روستایی به خوبی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: این به معنای واقعی کلمه یک تمرکززدایی در ورزش به شمار می‌رود اما به عینه مشاهده می‌کنیم که در ترکیب تیم‌های ملی و در رده‌های سنی مختلف، عملاً از نوجوانان و جوانان روستایی آن طور که باید استفاده نمی‌شود.

بازرگان با اشاره به اینکه نمی‌توان استعدادهایی را که در مناطق روستایی وجود دارد، نادیده گرفت، عنوان کرد: با توجه به اینکه استعدادهای خوبی در مناطق روستایی داریم، همین امر باعث شده است تا نگاه جدی‌تری به استفاده از این ظرفیت‌ها داشته باشیم و این بدان معنی است که اداره‌کل ورزش و جوانان و نیز هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی رسالت سنگینی در این زمینه دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای امروز، احیای فرهنگ گذشته است، گفت: برای اینکه بتوانیم در این زمینه گام‌های موفقی برداریم، باید نسبت به برگزاری جشنواره‌های مختلف در روستاها اقدام کنیم تا نسل جوان با این سنت‌ها و بازی‌های بومی و محلی بیش از پیش آشنا شوند.

بازرگان با یادآوری اینکه شرایط امروز اقتصادی باعث شده است تا کمک‌های مالی چندانی به بدنه ورزش تزریق نشود، اظهار کرد: بیش از ۶۰ پروژه نیمه‌تمام در حوزه ورزش داریم که برای اتمام آن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، به همین خاطر باید در این زمینه از ظرفیت خیرین استفاده کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


جهاددانشگاهی زنجان؛ بستری مناسب برای رشد جوانان نخبه