بازار خودروی ایران به کدام سو می‌رود؟


بازار خودروی ایران به کدام سو می‌رود؟

این روزها بازار خودروی ایران متأثر از دو موضوع احیای برجام و آزادسازی واردات خودرو به‌طور کامل به اغما رفته و دچار رکودی سنگین شده است. به پیش‌بینی برخی فعالان بازار، در صورت آزادسازی مؤثر و واقعی واردات خودرو امکان ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها در...

این روزها بازار خودروی ایران متأثر از دو موضوع احیای برجام و آزادسازی واردات خودرو به‌طور کامل به اغما رفته و دچار رکودی سنگین شده است. به پیش‌بینی برخی فعالان بازار، در صورت آزادسازی مؤثر و واقعی واردات خودرو امکان ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها در بازار وجود دارد.

بازار خودروی ایران به کدام سو می‌رود؟

از سویی کاهش قیمت ارز در بازار ناشی از اخبار مثبت در مذاکرات هسته‌ای در هفته اخیر این انتظار را ایجاد کرده که قیمت خودروها نیز به همان نسبت کاهش یابد. البته در اقدامی پیش‌دستانه و خلاف جهت بازار، منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که به‌زودی مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر خواهد شد البته گفته شده این افزایش قیمت جزئی خواهد بود.

رکورد در بازار خرید و فروش

در حال حاضر باوجود فصل تابستان که فصل رونق مسافرت و خرید و فروش خودرو است، بازار خودرو راکد مانده و مشتریان در انتظار اخبار خوش واردات و کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند. در همین حال برخی فروشندگان از پایین آوردن قیمت خودروی نو یا کارکرده خود نیز اجتناب می‌کنند و بدین ترتیب قیمت‌های پیشنهادی در خال مقاومت در ترازهای بالا هستند. مقاومتی که هر آن می‌تواند با اعلام جزئیات آزادسازی واردات خودرو درهم شکسته یا تثبیت شود. نکته مهم این است که قدرت خرید اغلب افراد جامعه به حدی کاسته شده که در صورت افزایش یا تثبیت قیمت‌ها نیز همچنان شاهد رکود در این بخش خواهیم بود.

کاهش مشهود قیمت خودروها

گشتی در بازار خرید و فروش خودرو در نمایشگاه‌ها و آگهی‌های آنلاین فروش خودرو نشان می‌دهد که عموماً قیمت‌ها با کاهشی چند میلیون تومانی همراه شده اما هنوز نمی‌توان نام سقوط قیمت‌ها را به این کاهش‌ها اطلاق کرد. در جدول ذیل قیمت چند حودروی پرطرفدار بازار را نسبت به دو هفته قبل مقایسه کرده‌ایم.

قیمت نیمه مرداد (میلیون تومان)قیمت آخر مرداد (میلیون تومان)
دنا پلاس۴۳۷۴۲۰
پژو پارس TU5۳۶۰۳۷۲
پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان برقی۳۸۴۳۹۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC۴۴۱۵۰۸
تارا اتوماتیک۵۷۲۵۸۸
تیبا ۲۲۰۲۲۰۹
کوییک R۱۹۹۲۰۷
شاهین۳۵۶۳۷۲
ام‌وی‌ام X22 پرو۶۷۵۶۹۵
درنهایت پیش‌بینی شما از روند قیمت‌ها در آینده نزدیک چیست؟ آیا قیمت‌ها ریزش خواهند داشت، تثبیت می‌شوند یا باز هم افزایش خواهند یافت؟
برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل