حمایت بانک کشاورزی از امنیت غذایی مردم


حمایت بانک کشاورزی از امنیت غذایی مردم

بانک کشاورزی همواره به عنوان مهم‌ترین موتور محرک رشد و توسعه بخش کشاورزی مطرح بوده و به خصوص در دوران فعالیت دولت سیزدهم، همزمان با اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی پرداخت یارانه‌ها، عملکرد درخورتوجهی از خود نشان داده است و به معنای واقعی کلمه در کنار تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی بوده و بیشترین مقدار تسهیلات و سرمایه‌گذاری مورد نیاز تمامی زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی کشور را تأمین نموده است.

به گزارش بنکر (Banker در حال حاضر گندم به عنوان غله استراتژیک در ایران و جهان ، نقش محوری در تامین امنیت غذایی کشور دارد و بانک کشاورزی با هدف حمایت از تولید در بخش کشاورزی وکمک به تامین امنیت غذایی کشور، با تمام توان برای اجرای هرچه بهتر عاملیت خرید تضمینی گندم در سطح کشور تلاش می کند.

گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه ای درتولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد. گندم همچنین با تامین 04 درصد انرژی روزانه و 50 درصد پروتئین، نقش مهمی در سلامتی جسمی و ذهنی مردم جامعه دارد .

با توجه به درگیری بین روسیه و اوکراین که بخش عمده‌ای از گندم و دانه‌های روغنی جهان را تولید می‌کنند، توجه به وضعیت محصولات استراتژیک کشورمان، به ویژه ذخایر گندم بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می‌رود، اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز، افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

حمایت بانک کشاورزی از امنیت غذایی مردم

در این راستا وزارت جهاد و بویژه بانک کشاورزی در این حوزه نقش بسیار مهمی را دارند.بانک کشاورزی با پرداخت مطالبات گندمکاران کمک بسیار جدی در تامین امنیت غذایی کشور می کند.

در ادامه همین روند، دکتر مهدی رضایی، سرپرست بانک کشاورزی، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بابت تسویه مطالبات گندمکاران ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی تکلیف شده بود، افزود: خوشبختانه این بانک به طور کامل به تکالیف خود عمل کرده و این مبلغ بابت تسویه مطالبات گندمکاران پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی سال گذشته نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت کرده است، تصریح کرد: با پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در سال جاری، میزان پرداختی‌های این بانک بابت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۱۷۳ درصد رشد داشته است.

دکتر رضایی با اشاره به اهمیت استراتژیک گندم به لحاظ نقش محوری که در تأمین امنیت غذایی مردم دارد، خاطر نشان کرد: مجموعه کارکنان بانک کشاورزی با هدف حمایت از تولید در بخش کشاورزی و کمک به تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور، با تمام توان برای اجرای هرچه بهتر عاملیت خرید تضمینی گندم در سطح کشور تلاش می‌کنند.

سرپرست بانک کشاورزی در ارتباط با مساعدت به کشاورزان در حوزه وصول مطالبات گفت: سال گذشته با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه مبلغ20هزار میلیارد ریال برای استمهال بدهی کشاورزان در قالب بند خ ماده33 قانون برنامه ششم توسعه اختصاص یافت و در سال جاری نیز به همین میزان برای مساعدت با کشاورزان در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، با عاملیت بانک کشاورزی تا 10 مردادماه سال جاری، بیش از 532 هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم به حساب گندمکاران واریز شده است و عملیات پرداخت همچنان ادامه دارد.

از آغاز فصل خرید گندم تا 10 مردادماه سال جاری ، 1896 مرکز خرید در کشور، بالغ بر 6 میلیون و 130 هزار تن گندم را در قالب 1 میلیون و 140 هزار و 509 محموله به ارزش 651 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری و بیش از 82 درصد ارزش گندم خریداری شده را به حساب گنمکاران واریز کرده اند.

گفتنی است با توجه به سوابق خرید تضمینی گندم و تامین پردردسر منابع مالی آن؛ آگاهان در بخش کشاورزی می توانند به روشنی به این جمع بندی برسند که وضعیت در این حوزه در جهت مثبت و بهبود، تغییر کرده است و این واقعیت ها نباید در سایه گرانی های روزافزون نهاده ها و مواد اولیه تولید محصولات کشاورزی و فراورده های غذایی نادیده گرفته شود.

زیرا امیدوار کردن کشاورزان به ویژه گندمکاران به رغم مشکلاتی که دارند، تاثیر تعیین کننده ای در فروش محصولشان به دولت دارد و می تواند فعالیت مخرب واسطه هایی که برآن هستند خرید گندم را از چرخه خرید تضمینی خارج و آن را به کشورهای همجوار قاچاق کنند را به نفع منافع ملی کاهش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال