مواسات اولین تعلیمات دین/ پیاده سازی مدل زندگی جمعی در مساجد


مواسات اولین تعلیمات دین/ پیاده سازی مدل زندگی جمعی در مساجد

حجت الاسلام پناهیان گفت: مواسات اولین تعلیمات دین است، سعی کنید اربعین زیارت بروید کوله را بردارید و تنهای به جاده بزنید بلکه گروهی بروید و زندگی جمعیرا به عشق امام حسین(ع) تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در نهمین شب مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: نتوانستیم از 8سال جهاد در دوران دفاع مقدس نتوانستیم برای اقتصاد کشور الگو بگیریم.

خطیب دینی افزود: در تفکر و تمدن غربی بنا بر این است که انسان ها وحشی، متکبر هستند و برای کنترل آنها باید برنامه ای داشته باشیم که همدیگر را کنترل کنند.

وی با اشاره به نقش مساجد و هیات در ترویج سبک زندگی اسلامی، گفت: در مساجد مدل زندگی جمعی باید پیاده شود. همانطور که پیامبر در آغاز هجرت به مسلمانان یاد داد.

حجت الاسلام والمسلین پناهیان خاطرنشان کرد: مواسات اولین تعلیمات دین است. سعی کنید اربعین زیارت بروید کوله را بردارید و تنهای به جاده بزنید بلکه گروهی بروید و زندگی جمعی را به عشق امام حسین (ع) تجربه کنید.

خطیب دینی ادامه داد: اگر زندگی جمعی را در اربعین تجربه کردید که راه را آغاز کردید و اگر در اربعین زندگی جمعی را تجربه نکردید، هیچ وقت دیگر اصلاح نخواهید شد.

وی گفت: هیات یعنی جمعی تصمیم می گیرند براساس محوریت امام حسین (ع) زندگی جمعی را بیاموزند و زندگی جمعی را تجربه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: اخلاق دینی اسلامی از اولین قدم ها برای مواسات تا پایان باید نوشته شود. حسادت نکن، تکبر نکن، خساست نداشته باش، صفات و رفتارها و اخلاق اجتماعی که در دین وجود دارد نشات گرفته از زندگی جمعی است.

وی افزود: نماز جماعت عبادت جمعی جامعه ای است که دارند باهم جمعی زندگی می کنند و مسجد مکانی است برای اجتماع و زندگی جمعی مردم است.

خطیب دینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ایشان فرمودند اربعین طلیعه تمدن اسلامی است. بنابراین تقاضا می کنم به جز برگزاری مراسم، چند هیات در کشور راه اندازی کنیم تا زندگی جمعی را باهم تجربه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: دولت امیرالمومنین علی (ع) چرا کار را به معاویه سپرد؟ درحالیکه تبلیغات امام علی (ع) قویتر بود و هیچ بحران اقتصادی در جامعه نبود، قدرت نظامی قوی داشت و مردم معتقد بودند، مردم دارای بصیرت بودند، پس عامل چه بوده است؟ حکومت ولایی مبتنی است بر زندگی متحدانه. زندگی جمعی در آن دوره هم سخت بود.

وی با بیان اینکه پایه حکومت ولایی بر اساس ارتباط جمعی است، گفت: تا زمانی که زندگی جمعی و اتحاد را اجرایی نکنیم صهیونیست ها با همین پیراهن مشکی بر ما حکومت خواهند کردند. معاویه از اصل فردیت استفاده می کرد و بر روی تک تک افراد سرمایه گذاری می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: افراد با پیامبر (ص) تکی پیمان می بستند اما پیمان جمعی نمی بستند.

وی با بیان اینکه زندگی مواسات جمعی را تقویت کنید، تاکید کرد: اگر چنین زندگی وجود داشت امام حسین (ع) به قتلگاه نمی رفت و بسیاری از اتفاقات رخ نمی داد.

خطیب دینی تصریح کرد: مهم ترین نیاز بشریت و بندگان خدا به دلسوزی برای هم و متعاونانه زندگی کردن است که امر به معروف و نهی از منکر یکی از کارهایی است که در این مدل زندگی باید انجام دهیم.

وی افزود: احیای امر به معروف و نهی از منکر به یک مدل زندگی جمعی نیاز دارد، وقتی زندگی جمعی داشته باشیم دیگر فقیر نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: بسیج، طرح محله مردم سالار را اجرا می کند تا زندگی جمعی را اجرایی کنند. در ایام کرونا یک شهرکی وجود داشت که بسیاری از مردم پول نان نداشتند بنابراین نان را در آن شهرک رایگان اعلام کردند و یک شماره حساب هم داده شد تا هر کس هر چقدر توانست پول بابت نان واریز کند. امروز میزان نقدینگی آن حساب به گونه ای است که پول نان سه ماه آینده نیز در آن حساب وجود دارد.

خطیب دینی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت فرمود تا برای دخالت و نظارت مردم در اداره امور کشور برنامه ریزی کند از این دولت برای مردمی سازی دولت تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه باید کارهای اربعین را به مردم بسپاریم، گفت: باید یک مدل دیگری زندگی کنیم؛ مدل زندگی بنا بر گذشت و ایثار است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: اگر دین نتواند زندگی مواساتانه را به مدل اداره جامعه تبدیل کند، حرفی برای گفتن ندارد.

وی با بیان اینکه توزیع عادلانه ثروت باعث بهبود کیفیت زندگی در جامعه می شود، گفت: اداره امور کشور را باید به خود مردم بسپاریم. امام علی (ع) می فرماید:« شما برادران دینی هستید، و بین شما جز خبث سرائر و زشتی ضمایر تفرقه ایجاد نمی کند؛ در نتیجه این رذایل اخلاقی، به دیدار یکدیگر نمی روید، نسبت به یکدیگر خیرخواهی نمی کنید و به همدیگر مودت نمی ورزید.».

خطیب دینی تاکید کرد: تفرقه هر امتی را که پیش از شما بوده نابود کرده است. خدا امت های قبلی را لعن نکرد مگر در ترک امر به معروف و نهی از منکر. اما امر به معروف و نهی از منکر را صرفا در حجاب نبینید.

وی ادامه داد: امروز از دولت، مجلس و قوه قضائیه انتظار داریم تا بخشی از بار مسئولیت ها را بر دوش مردم بگذارند و مردم را در اداره امور مشارکت دهند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)