پنجاه و سومین سالروز جنایت صهیونیست ها علیه مسجدالاقصی


پنجاه و سومین سالروز جنایت صهیونیست ها علیه مسجدالاقصی

۵۳ سال پیش، در جنایتی بزرگ، صهیونیست ها، مسجدالاقصی را به آتش کشیدند.آتش سوزی در مسجد الاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و ایران،این روز را روز جهانی مسجد نامگذاری کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: امروز یکشنبه 21 آگوست 2022 مصادف است با پنجاه و سومین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی به دست صهیونیست ها و این جنایتی بود که هیچ گاه در طول تاریخ لکه ننگ آن پاک نخواهد شد.

در سال 1969 میلادی یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام «مایکل دینس روهن» یهودی استرالیایی تبار بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید و طی آن قسمت های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت. شعله های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنس نقره خالص بود، کشیده شد.

فلسطینیان در نهایت جلوی گسترش دامنه آتش ‌سوزی را گرفته و اجازه ندادند دیگر بخش‌های مسجد الاقصی طعمه حریق شود.

بر اثر این آتش سوزی، مسجد عمر که سقفی گلی و پل هایی چوبی داشت، سوخت و علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3 راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون ها و نمادهای زینتی در این مکان از بین رفت و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت های زیادی هم به درها و پنجره های مسجد وارد شد.

همچنین بخش هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و 48 پنجره شیشه ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن های زیادی هم در آتش سوخت.

رژیم صهیونیستی مدعی شد که عامل این آتش‌ سوزی گردشگری بوده که وارد فلسطین اشغالی شده است و به این عنوان وی را بازداشت کرد اما در نهایت به بهانه آنکه او مشکل روانی دارد و پس از مدتی بستری در تیمارستانی در نزدیکی عکا، او را به کشورش بازگرداند.

آتش ‌سوزی در مسجدالاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه شد و از پیامدهای آن می ‌توان به برگزاری اولین اجلاس سران اسلامی در رباط و راه‌ا ندازی سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که در آن تمامی کشورهای اسلامی عضو شدند.

با ادامه واکنش ‌ها به این جنایت، شوارای امنیت نیز قطعنامه ۲۷۱ را در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۶۹ صادر کرد و این اقدام را محکوم کرد و این رژیم را بر پایبندی به توافقنامه ژنو و موازین بین ‌المللی ملزم کرد.

منبر صلاح الدین ایوبی ( یا منبر نور الدین زنگی) که در این آتش ‌سوزی سوخت، به دستور ملک حسین پادشاه اردن بازسازی شد و در سال 2007 در مسجد الاقصی قرار داده شد.

همچنین یک روز مناسبتی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران است. ۲۱ اوت هر سال (برابر با ۳۱ مرداد)، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

امسال پنجاه و سومین سالروز آتش کشیدن مسجد الاقصی است و با گذشت این سال ها، جنایات دشمن صهیونیستی علیه این مکان مقدس نه تنها کم نشده است، بلکه به طورقابل ملاحظه ای شدت پیدا کرده است.

رژیم صهیونیستی با شیوه های مختلف تلاش می کند طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان را اجرا کند و بر این مسجد سیطره پیدا کند و معبد کذایی یهود را بر روی خرابه‌ های آن بنا کند.

بر همین اساس، تجاوزات شهرک ‌نشینان اشغالگر علیه مسجدالاقصی در مناسبت‌ های مختلف به طور جمعی و علنی افزایش یافته است.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟