با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید


با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

مواجهه با یکی از خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود. در ادامه به ۱۰ مار کشنده جهان اشاره می‌کنیم.مارها سالانه حدود ۵/۴ میلیون نفر را نیش می‌زنند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بین ۸۱ هزار تا ۱۳۸ هزار نفر جان...

مواجهه با یکی از خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود. در ادامه به ۱۰ مار کشنده جهان اشاره می‌کنیم.

مارها سالانه حدود ۵/۴ میلیون نفر را نیش می‌زنند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بین ۸۱ هزار تا ۱۳۸ هزار نفر جان خود را از دست می دهند. در ادامه مطلب، ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان را به شما معرفی خواهیم کرد که قربانی‌های بخت برگشته خود را در مدت کوتاهی از بین می‌برند.

۱۰ مورد از خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان

مارهای سمی با استفاده از دندان نیش، مواد سمی تولید شده در بزاق خود را به قربانی تزریق می‌کنند. سم مارها در طی میلیون سال تکامل یافته است و باعث واکنش‌های شدید، مثل خونریزی، بی حرکتی و مرگ در قربانی می‌شود.

۱- مامبای سیاه

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

به گزارش مجله لایو ساینس،‌مرگبارترین مار آفریقا، مامبای سیاه است که می‌تواند فقط با دو قطره زهر انسان را بکشد. آن‌ها اسم خود را از رنگ تیره و جوهر داخل دهان خود می‌گیرند؛ اما در واقع رنگ قهوه‌ای دارند.

طول این مار به طور میانگین به ۲/۵ متر می‌رسد و می‌تواند با سرعت ۱۹ کیلومتر در ساعت حرکت کند. مارهای دراز با دو تا سه قطره سم در هر نیش متولد می‌شوند؛ بنابراین از همان ابتدا کشنده هستند. تا بزرگسالی می‌توانند در هر نیش خود تا ۲۰ قطره سم ذخیره کنند. زهر مامبای سیاه پس از تزریق شدن به انسان، محل اتصال اعصاب و ماهیچه‌ها را مختلف می‌کند و در نتیجه باعث فلج شدن می‌شود و همچنین می‌تواند باعث ایست قلبی نیز بشود.

به گزارش بلومنتال از دانشگاه پرتوریا، انگشت یک مرد آفریقایی توسط این مار گزیده شد و او زمانی که به بیمارستان رسید، در عرض ۲۰ دقیقه ایست قلبی کرد و با وجود استفاده از پادزهر چند روز بعد درگذشت. بر اساس تخمین دانشمندان، مامبای سیاه منشاء بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از سم مار در آفریقای جنوبی است.

۲- مار سر نیزه‌ای

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

نیش مار سرنیزه‌ای فردولانس یا bothrops asper می‌تواند بافت بدن قربانی در حال مرگ را سیاه کند. این افعی‌ها در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند. این مارها مسئول نیمی از مسمویت‌های ناشی از مارگزیدگی در این منطقه هستند.

بین ۱/۲ تا ۲/۵ متر طول و ۶ کیلوگرم وزن دارند. سم آن‌ها حاوی یک ماده ضد انعقاد خون است؛ بنابراین نیش این مار می‌تواند باعث خونریزی شود. ترسناک‌ترین نکته این است که مار ماده فردولانس می‌تواند ۹۰ فرزند به دنیا آورد.

۳- مار بومسلنگ

محققان در سال ۲۰۱۷ گزارش دادند که یک متخصص گیاه شناس به نام کارل پترسون اشمیت حدود ۲۴ ساعت پس از گزش انگشت شست توسط مار بومسلنگ بر اثر خونریزی داخل چشم،‌ ریه، کلیه، قلب و مغز خود درگذشت.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

این مار یکی از سمی‌ترین مارهای جهان از نوع نیش عقب است. اشمیت مانند دیگر افراد در سال ۱۸۹۰ معتقد بود که مارهای نیش عقب،‌ سمی نیستند؛ اما اشتباه می‌کرد. مار بومسلنگ در سراسر آفریقا یافت می‌شود؛ اما بیشتر در سوازیلند، بوتسوانا، نامیبیا، موزامبیک و زیمباوه زندگی می‌کند.

این مارها می‌توانند نیش خود را هنگامی که بی استفاده است، داخل دهان خود جمع کنند. این مار دارای سم هموتوکسیک است؛ یعنی قربانیان او از داخل و خارج بدن خود خونریزی می‌کنند. این مار سر تخم مرغی، چشم‌های بزرگ و طرح سبز روشن دارد.

این مار در صورت احساس خطر، گردن خود را دو برابر اندازه خود متورم می‌کند و یک لایه پوستی رنگارنگ از خود نشان می‌دهد. قربانیان این مار از خونریزی شدید ماهیچه‌ای و مغزی رنج خواهند برد و خون از هر خروجی‌ای، مثل لثه‌ها و سوراخ بینی بیرون می‌ریزد.

خون قربانی از طریق مدفوع، ادرار، بزاق و استفراغ بیرون خواهد ریخت تا در نهایت بمیرد! خوشبختانه برای این زهر پادزهر وجود دارد، البته در صورتی که به موقع برسد.

۴- مار ببر شرقی

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

مار ببر شرقی (Notechis scutatus) به دلیل نوارهای زرد و سیاه روی بدنش به این اسم معروف است. این مار حیوان بومی کوه‌ها و علفزارهای جنوب شرقی استرالیا است. سم قوی این مار می‌تواند تنها در ۱۵ دقیقه پس از گزش باعث مسمویت در انسان شود و به طور میانگین سالانه یک نفر را می‌کشد.

۵- افعی راسل

این مار یکی از سمی‌ترین مارهای افعی جهان است و سالانه مسئول حدود ۵۹ هزار مرگ در هند است. این مار شب‌ها در شالیزارهای سریلانکا استراحت می‌کند و در زمان برداشت محصول باعث مرگ و میر بالای شالی کاران می‌شود.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

در کتاب عصب شناسی بالینی در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارش شد که زهر این مار،‌ علائم وحشتناکی از جمله نارسایی حاد کلیه، خونریزی شدید و آسیب چند عضو دارد. برخی از اجزای سم افعی راسل می‌تواند منجر به سکته‌های حاد و سندروم شیهان شود. در این سندروم غده هیپوفیز تولید هورمون‌های خاصی را متوقف می‌کند. قربانیان این مار معمولا به دلیل نارسایی کلیه می میرند.

۶- افعی فلس دار اره‌ای

مار افعی فلس دار اره‌ای کوچک‌ترین مار در بین ۴ مورد از سمی‌ترین مارهای هند است. این افعی به جای صدای کلیشه‌ای فیس فیس با مالیدن فلس‌های مخصوص خود به یکدیگر، صدای جلز و ولز تولید می‌کند. نیش این افعی باعث ایجاد تورم و درد موضعی در ناحیه گزیده شده می‌شود.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

زهر این مار، توانایی لخته شدن خون را مختل می‌کند و باعث خونریزی داخلی و در نهایت نارسایی کلیه می‌شود. تنها راه زنده ماندن قربانی این است که در ظرف چند ساعت پس از گزیدگی، هیدراتاسیون و پادزهر دریافت کنند.

مار کریت نواری

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

مار کریت نواری در طول روز کند حرکت می‌کند و احتمال گزیده شدن توسط این مار در شب بیشتر است. سم کریت نواری می‌تواند ماهیچه‌ها را فلج کند و از حرکت دیافراگم جاوگیری کند؛ در نتیجه هوا وارد ریه نمی‌شود و قربانی خفه می‌شود.

۸- شاه کبرا

شاه کبرا در واقع طولانی‌ترین مار در بین سمی‌ترین مارهای جهان است و اندازه آن به ۵.۴ متر می‌رسد. این مار قادر به تشخیص یک فرد در حال حرکت در فاصله ۱۰۰ متری است و بینایی فوق‌العاده‌ای دارد.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

شاه کبرا از دنده‌ها و ماهیچه‌های خاصی در گردن خود استفاده می‌کند تا پوست اطراف سر خود را باز کند. به گفته باغ وحش سن دیگو، این مار می‌تواند حدود یک سوم طول بدن خود را از روی زمین بلند کند.

این مار شهرت خود را مدیون قدرت زهر نیست، بلکه مدیون میزان تزریق سم است. هر نیش این مار حدود ۷ میلی‌ لیتر زهر تولید می‌کند و این مار معمولا ۳ یا ۴ بار فرد را سریع نیش می‌زند. حتی یک نیش این مار می‌تواند یک انسان را در ۱۵ دقیقه و یک فیل بالغ را در چند ساعت بکشد.

۹- مار تایپان ساحلی

به گفته موزه استرالیا، به دلیل سرعت باورنکردنی این مار ممکن است،‌ قبل از آگاهی از حضور آن چندین بار گزیده شوید. این مار در جنگل‌های مرطوب مناطق ساحلی معتدل و گرمسیر زندگی‌ می‌کند.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

تایپان ساحلی در صورت احساس خطر، تمام بدن خود را از روی زمین بلند می‌کند و با دقت فوق‌العاده زهر را به دشمن خود تزریق می‌کند. این مار تا قبل از سال ۱۹۵۶ که پادزهر آن تولید شد، تقریباً همیشه کشنده بود.

۱۰- تایپان اینلند

تایپان اینلند یا تایپان داخلی، خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مار جهان است. فقط ذره‌ای کوچک از سم این مار می‌تواند انسان را بکشد. این مار در شکاف‌های منطقه کوئینزلند و دشت‌های سیلابی استرالیای جنوبی زندگی می‌کند. تایپان داخلی به ندرت با انسان‌ها در تماس است و در حفره‌هایی که حیوانات دیگر از قبل ساخته‌اند، وجود دارد.

با خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای جهان آشنا شوید

این مار هنگامی که احساس خطر کند، بدن خود را به شکل حرف S در می‌آورد. آنزیم هیالورونید از اجزای اصلی سم این مار است. این آنزیم سرعت جذب سم را در سراسر بدن قربانی افزایش می‌دهد.

منبع :livescience

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر