در حضور کودکانتان از موبایل استفاده نکنید


استفاده بیش از حد از تلفن های همراه فقط برای بچه‌ ها مشکل ساز نیست و نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که استفاده مستمر والدین از تلفن ‌های هوشمند می تواند تاثیر مخربی بر سلامت روانی والدین داشته...

در حضور کودکانتان از موبایل استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از تلفن های همراه فقط برای بچه‌ ها مشکل ساز نیست و نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که استفاده مستمر والدین از تلفن ‌های هوشمند می تواند تاثیر مخربی بر سلامت روانی والدین داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه واترلو کشف کردند که والدین و مربیانی که بیش از حد از رسانه های دیجیتال استفاده می کنند، در نهایت درگیر شیوه های فرزند پروری منفی مانند فریاد زدن بر سر فرزندان و غر زدن می شوند. این تیم تحقیقات خود را در ابتدای همه گیری کرونا آغاز کرد. مطالعات قبلی نشان داده است که استفاده از موبایل و از رسانه های دیجیتال در این مدت به شدت افزایش یافته است.

این مطالعه نشان می دهد که به طور متوسط، والدین و مراقبان روزانه سه تا چهار ساعت را صرف بازی با موبایل ورسانه های دیجیتال می کنند.

جاسمین ژانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص روانشناسی بالینی در دانشگاه واترلو، در این رابطه می گوید: امروزه همه اعضای خانواده درگیر رسانه های دیجیتال بو و این فقط کودکان نیستند که اغلب در حال استفاده از این دستگاه‌ ها هستند. والدین به دلایل زیادی از رسانه های دیجیتال استفاده می کنند و این رفتارها می تواند بر فرزندان آنها تأثیر بگذارد.

محققان در طول مطالعه خود از ۵۴۹ والدین با حداقل دو فرزند بین ۵ تا ۱۸ سال نظرسنجی کردند. هر یک از این والدین اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده خود از فناوری دیجیتال، سلامت روانی و سلامت روان فرزندانشان، نحوه عملکرد خانواده و شیوه های فرزند پروری خود ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس، بر این اساس مشخص شد مادران و پدرانی که سطوح بالاتری از ناراحتی روانی داشتند، زمان بیشتری از صفحه نمایش استفاده می‌ کردند و زمانی که به دنبال آرامش بودند، بیشتر به دستگاه‌های دیجیتال روی می ‌آوردند. این تیم همچنین دریافت که عادت‌های بد والدین، زمانی که فناوری دیجیتال تعاملات خانوادگی را قطع می‌ کند بیشتر ظاهر می ‌شود.
محققان خاطرنشان می کنند: مطالعه آنها روی برنامه یا وب سایت خاصی که والدین دوست دارند از آن بازدید کنند، تمرکز نکرده است. در عوض، این مطالعه نشان داد که والدینی که بیش از حد از موبایل استفاده می ‌کنند، از حضور در کنار خانواده خود طفره می‌ روند که این امر منجر به ارتباطات عاطفی ضعیف ‌تر می‌شود.

ژانگ در این رابطه می ‌گوید: زمانی که نحوه استفاده والدین از رسانه‌های دیجیتال را مطالعه می ‌کنیم، باید انگیزه‌ های مراقبان را برای استفاده از دستگاه‌ ها و همچنین زمان صرف شده را در نظر بگیریم.

به گزارش سیناپرس، دیلون براون، رئیس بخش تحقیقات روانشناسی بالینی کودک و خانواده و استاد روانشناسی در دانشگاه واترلو، در ادامه توضیحات همکار خود می ‌افزاید: چشم ‌انداز اهمیت استفاده از موبایل در خانواده به رشد و برجسته ‌تر شدن ادامه می ‌دهد. در آینده مهم است که تفاوت‌ های ظریف رسانه‌ های دیجیتال را در نظر بگیریم زیرا برخی از رفتارها به رفاه و برخی دیگر با پریشانی مرتبط هستند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Computers in Human Behavior منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی