چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم


چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

شهرکرد-بیست و چهارمین سفر دولت به چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته کشورمان انجام شد و حالا با گذشت بیشتر از ۲ ماه مسئولان از ابلاغ ۱۷ درصد اعتبارات خبر می‌دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری کشورمان بیستم خردادماه ۱۴۰۱ در بیست و چهارمین سفر استانی به چهارمحال و بختیاری سفر کرد، سفری که دستاوردهای مؤثر زیادی به همراه داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کشور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر نیرو، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از اعضای هیئت دولت بودند که در این سفر رئیس جمهور را همراهی کردند.

جدا از اینکه مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و دولتمردان می‌تواند گره‌گشای حوزه‌های مختلف استان باشد؛ نگاه دولت سیزدهم به احیای سفرهای استانی و حضور اعضای کابینه در استان‌های مختلف و بررسی مسائل از نزدیک خود نشان‌دهنده رویکرد مردمی دولت است.

چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

در این راستا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در خبرگزاری مهر مبنی بر پیگیری نظام مسائل و همچنین مصوبات و برنامه‌های دولت در استان‌ها در قالب پرونده‌ای با انتشار گونه‌های مختلف رسانه‌ای ضمن تبیین ظرفیت‌های استان‌ها در بخش‌های مختلف، تلاش کردیم بستری برای تسریع در تحقق وعده‌های دولت و پیگیری مطالبات مردم را فراهم کنیم.

همچنین تولیدات متناسب با مصوبات و وعده‌های دولت در هر استان و همچنین اولویت‌های مندرج در نظام مسائل دیده‌شده است که در قالب این سلسله مطالب با نگاهی عمیق و کاوشگرانه ضمن تبیین ظرفیت‌ها به چالش‌ها و موانع پیش روی تحقق وعده‌ها و مصوبات سفر پرداختیم.

مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری از دولت سیزدهم

قبل از سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به چهارمحال و بختیاری خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

«تکمیل تونل‌های چری و تاراز مطالبه مردم بازفت از رئیس جمهور» ویدئویی بود که در آن تکمیل تونل‌های «چری» و «تاراز»، اصلاح جاده‌های شهری و روستایی، کمک به تأمین داروی دام ویژه عشایر، تخصیص علوفه و نهاده دامی و اصلاح زیر ساخت ارتباطی در این منطقه به عنوان مطالبات مردمی مطرح شد.

«درمان درد کشاورزی ودامپروری بام ایران با ۱,۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار» گزارشی بود که در آن به وضعیت حوزه کشاورزی و نیازمندی‌های استان در این حوزه پرداختیم، همچنین در گزارش «خروج چهارمحال و بختیاری از بن بست با تکمیل محورهای جنوب کشور» عمده‌ترین مشکلات زیرساختی چهارمحال و بختیاری را بازخوانی کردیم.

رئیسی: فقر و بیکاری زیبنده استان چهارمحال و بختیاری نیست

و اما حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نیز در همان بدو ورود خود به چهارمحال و بختیاری و در فرودگاه شهرکرد با ادای احترام به شهدا، جانبازان و خانواده ایثارگران و شهدا با اشاره به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های گردشگری، دامپروری، کشاورزی و … اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه افراد تحصیل کرده در این استان بی شمار است، عنوان کرد: فقر و بیکاری زیبنده استان چهارمحال و بختیاری نیست.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه باید با همراهی، کمک و مشارکت مردم و مسئولان مشکلات استان مرتفع شود، گفت: دغدغه مردم در این زمینه‌ها باید از بین رود.

آیت الله رئیسی به پروژه‌های نیمه تمام استان اشاره کرد و ادامه داد: مردم از دولت انتظار دارند که این پروژه‌ها تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر برنامه ریزی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تا پایان امسال، مطرح کرد: طرح‌های آب رسانی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است که باید برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام بگیرد و اعتبارات لازم در این حوزه در نظر گرفته شود.

آیت الله رئیسی گفت: مسئولان باید مصوبات پایان سفر را پیگیری کرده و طرح‌های مطرح شده را به نتیجه برسانند.

بازخوانی قول‌های اعضای کابینه در سفر به چهارمحال و بختیاری

عنوان مسئول مصوبه سفر
رئیس جمهور برنامه ریزی برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی در استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است

فقر و بیکاری زیبنده منطقه بازفت نیست و محرومیت باید از چهره منطقه حذف شود

اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات مجتمع نساجی حجاب شهرکرد می‌تواند کشور را از واردات پارچه چادر مشکی بی‌نیاز کند

طرح جامع در حوزه آب شرب، کشاورزی و صنعت باید با عدالت و مبتنی بر قانون با نظارت نخبگان تدوین و اجرا شود

اشتغال در چهارمحال و بختیاری بر اساس فعال شدن بخش گردشگری و صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد می‌شود

باید زیر ساخت‌های ورزشی در چهارمحال و بختیاری تقویت شود

انتظار می‌رود در طول این سال‌ها در خصوص رفع محرومیت در این منطقه از جمله احداث زیرساخت، آب و مدرسه‌سازی اقدامات شایسته‌تری انجام می‌گرفت

توسعه راه‌های مواصلاتی و زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری

وزیر میراث فرهنگی اختصاص ۱۲۰ میلیارد اعتبار برای میراث فرهنگی و گردشگری بام ایران

مسجد ۷۰۰ ساله شهر نقنه بازسازی می‌شود

پروژه‌هایی که دارای عقب ماندگی بیشتری هستند با تصمیم گیری درست به آن‌ها اعتبار تخصیص داده می‌شود

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت گردشگری کشاورزی است و این مسئله باید به صورت جدی در استان پیگیری شود

وزیر جهاد کشاورزی برای بخش زیرساخت شهرک‌های کشاورزی ۱۳۰ میلیارد تومان، سنددار کردن اراضی کشاورزی ۸۰ میلیارد تومان، تجهیز آزمایشگاه برای بذر گیاهان دارویی ۱۰ میلیارد تومان، مبارزه با بیماری‌های دام و طیور ۳۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان در بخش نهاده‌های کشاورزی برای نخستین بار ۲۰ میلیارد تومان، بازسازی و مردمت ایلراه‌ها وآب شرب انسان و دام عشایر ۱۴۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت مجتمع آبزی‌پروری و برق‌رسانی ۳۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

به منظور توسعه زنجیره تولید کشاورزی چهارمحال و بختیاری دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است

توسعه کشت گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری ضروری است

وزیر نیرو اجرای طرح‌های آبرسانی در استان سرعت خواهد یافت

دو هزار پنل خورشیدی در چهارمحال و بختیاری توزیع خواهد شد

اعتبار طرح جهاد آب رسانی در چهارمحال و بختیاری به ۳۰۰ میلیارد افزایش می‌یابد

تعداد کمی از روستاها در چهارمحال و بختیاری برق مناسب ندارد که برق رسانی به این روستاها در دستور کار قرار خواهد گرفت

و اما با پایان سفر استانی دولت تشریح مصوبات و پیگیری وعده‌های هیئت دولت در بخش‌های مختلف در دستور کار خبرنگاران استانی مهر قرار گرفت تا بستری برای مطالبه گری و گره‌گشایی از نظام مسائل استان باشد.

بررسی خلأهای قانونی و اجرایی در مسیر تحقق مصوبات و وعده‌ها، نمایه کردن وظایف دستگاه‌های مرتبط برای اجرای مصوبات و بررسی عملکرد نهادها، روند مشارکت فعالان و بهره‌برداران مرتبط با هر حوزه در تحقق مصوبات، دورنمای آینده استان (اعم از تولید و اشتغال) در صورت تحقق مصوبات، وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های راکد درج‌شده در مصوبات سفر و انتشار تقویم زمان‌بندی پیشرفت کار و بهره‌برداری پروژه و درصدگیری از روند تحقق مصوبات در بازه‌های زمانی فصلی و شش‌ماهه و سالانه از محورهای در دستور کار در این بخش بود.

تصویب ۷۰ طرح عمرانی و اجرایی

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تصویب ۷۰ طرح عمرانی و اجرایی در استان، اظهار کرد: این طرح‌ها در قالب ۲۰۸ توافقنامه به تصویب رسیده است.

چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

وی با اشاره به ضرورت توسعه چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: این استان ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی و دامپروری دارد که می‌توان با توسعه این موارد موجب رشد چهار محال و بختیاری و کاهش نرخ بیکاری شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه این استان در حوزه زیر ساختی و زیر بنایی مشکلات عدیده ای دارد، مطرح کرد: کمبود زیر ساخت‌ها در این استان موجب شده چهارمحال و بختیاری در بن بست قرار گیرد.

مرتضوی ادامه داد: ۳۱ طرح در حوزه زیربنایی در این سفر مصوب شده است که می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه استان داشته باشد.

وی تعداد طرح‌های مصوب شده در حوزه آب، خاک و کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان را به ترتیب ۲۴ و ۱۴ طرح عنوان کرد، افزود: ۴۵ طرح نیز در حوزه رفاه اجتماعی، پنج طرح در حوزه صنعت و معدن و ۵۲ طرح در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به تصویب رسیده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار واحد مسکن شهری و سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی در طرح نهضت ملی در چهارمحال و بختیاری احداث خواهد شد، گفت: تسهیلات ویژه سه هزار و ۵۰۰ واحد روستای در حال حاضر تأمین شده است.

مرتضوی به پرداخت تسهیلات ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: امسال بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در چهارمحال و بختیاری پرداخت خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور از پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و مطرح کرد: این مهم نقش بسزایی در استغال زایی و کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت.

۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

علی حیدری سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت، اظهار کرد: از این میزان اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومان جذب طرح‌های عمرانی می‌شود، ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است و مابقی آن اختصاص به تأمین قیر، خریداری خودرو، اتوبوس و سایر فعالیت‌های زیرساختی استان دارد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، تصریح کرد: طرح راه‌آهن استان تاکنون از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است و برای تکمیل زیرسازی آن به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رئیس‌جمهور دیده شده است و پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده تا روسازی طرح را انجام دهد که پیش‌بینی می‌شود دست بالا تا پایان سال ۱۴۰۲ این طرح به بهره‌برداری برسد.

توسعه فرودگاه شهرکرد در دستور کار مسئولان

وی توسعه فرودگاه شهرکرد را از دیگر برنامه‌های مهم استان عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات این فرودگاه کوتاهی باند است که در همین خصوص توسعه باند را در اولویت کار خود قرار داده و پس از آن در تلاش هستیم تا روزانه یک پرواز به مقصد تهران برقرار و چابهار و عسلویه نیز به پروازهای استان اضافه شود.

حیدری خاطرنشان کرد: همچنین تلاش می‌شود تا یک فروند هواپیمای اختصاصی خریداری شود تا بتوان پروازهای استان را افزایش داد.

افزایش ۳۳ برابری اعتبارات راهسازی استان

چهارمحال و بختیاری چشم‌به‌راه محرومیت‌زدایی در دولت سیزدهم

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه از افزایش ۳۳ برابری اعتبارات راهسازی استان در مصوبات سفر رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: اعتبارات راهسازی استان از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با جذب این میزان اعتبار می‌توان طرح‌های مهم راهسازی استان را تکمیل کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ دهانه تونل به طول ۱۲ کیلومتر در استان در حال ساخت است که در نوع خود کم‌نظیر به شمار می‌رود.

حیدری به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح استان متعهد است تا ۵۲ هزار واحد مسکونی احداث کند که تا پایان سال گذشته در ۱۵ شهر استان زمین موردنیاز اجرای این طرح تأمین شد و همزمان با سفر رئیس‌جمهور احداث ۱۵ هزار واحد آغاز شد.

آغاز احداث ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان

وی اعلام کرد: بر این اساس طی ماه‌های اخیر احداث ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است این در حالیست که این تعداد واحد مسکونی با هشت سال احداث مسکن مهر برابری می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری اجرای طرح آبرسانی بن به بروجن را از دیگر طرح‌های مهم استان برشمرد و مطرح کرد: ظرف سه ماه گذشته طرح از پیشرفت بالایی برخوردار شده است و شبکه‌های شریانی این طرح در شهرکرد، بن، سامان، بروجن و فرادنبه وصل شده است.

حیدری اظهار کرد: این طرح آب شرب نیمی از جمعیت استان را تأمین می‌کند و برای نیم دیگر جمعیت استان سد باباحیدر و طرح آبرسانی لردگان و خانمیرزا از سد خرسان و رودخانه کره‌بس در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص تأمین آب شرب مناطق روستایی استان، بیان کرد: در قالب طرح محرومیت زدایی به همت قرارگاه امام حسن (ع) تامین آب شرب ۴۴ روستا در پنج شهرستان استان در دستور کار قرار گرفته است که پس از آن دیگر روستاهایی که مشکل تأمین آب شرب دارد به لیست آبرسانی اضافه می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در بخش‌های برق و گاز نیز تلاش‌های قابل توجهی در استان انجام گرفته بطوری که طرح‌ها گازرسانی در حال اجرای استان پنج برابر متوسط سال‌های گذشته است و در برق‌رسانی نیز طی سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان اجرا شد.

تاکنون ۱۷ درصد اعتبارات سفر رئیس‌‎جمهور به استان ابلاغ شده است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای عدالت، اعتبارات خوبی در سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص پیدا کرد و این اعتبار ۲۶ هزار میلیارد تومانی قابل توجه و چشمگیر است و می‌توان تحول خوبی در استان ایجاد کرد.

حیدری ادامه داد: تاکنون ۱۷ درصد اعتبارات سفر به استان ابلاغ شد.

وی یا بیان اینکه با هدف‌گذاری صورت گرفته درصدد ایجاد تحول در چهارمحال و بختیاری به‌صورت دانش‌بنیان هستیم، تاکید کرد: گام اول جذب اعتبارات ۱۴۰۰ به‌صورت ۱۰۰ درصدی است که خوشبختانه روند جذب اعتبارات در استان مطلوب است، مسئله بعدی تمرکز بر بودجه ۱۴۰۱ بود و با تلاش صورت گرفته ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی استان کسر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند