«محرم» دانشگاهی برای تمام سنین/ نوجوانان اینجا یک شبه مرد می شوند


«محرم» دانشگاهی برای تمام سنین/ نوجوانان اینجا یک شبه مرد می شوند

گرگان- عاشورای حسینی برای همه گروه های سنی از کودک ۶ ساله تا پیرمرد سپید موی، درس های بزرگی برای انسان سازی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم شریفی: قریب هزار و ۴۰۰ سال پیش، بنی‌امیه با رفتارهای خود اسلام را کاملاً وارونه کرد و اگر قیام امام حسین (ع) نبود امروز اسلام واقعی از اسلام اموی قابل تشخیص نبود؛ امام حسین (ع) در چنین شرایطی با تمام اهل بیت (ع) خود به جنگ تزویر رفت و با قیام خود دانشگاهی بزرگ برای همه سنین و همه زمان‌ها برجا گذاشت.

از کودک ۶ ماهه تا پیرمرد سپید موی و زنان و مردان همه در کنار امام حسین (ع) نقش آفرینی کردند و الگویی تمام عیار و بدون نقص برای همگان به یادگار گذاشتند.

زنان و مردان مسلمان همه ساله در ایام محرم در عزای حسینی شرکت می‌کنند و با مرور درس‌های بزرگ عاشورا تکلیف خود را در هنگام مواجه با ظلم، دریافت می‌کنند. ظلم ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، ولایتمداری، اهمیت نماز اول وقت، حق‌الناس و هزاران درس بزرگ زندگی در لحظه به لحظه این قیام ارائه می‌شود.

درس‌هایی که بیش از همه لرزه بر اندام ستمگران می‌اندازد و به همین دلیل سال‌ها در طول تاریخ حاکمان ظالم از برپایی عزای حسینی جلوگیری می‌کردند.

برپایی حسینیه کودک با هدف تبیین عاشورا

در این بین نقش کودکان و نوجوانان هم پررنگ بوده لذا باید آنها را با معارف دینی و فلسفه عاشورا، آشنا کرد. معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: مادران مسلمان از گذشته‌های دور همراه با فرزندان خردسال خود در مراسم عزای حسینی شرکت می‌کنند و فرزندان آنها از همان کودکی با مفاهیم بزرگی مثل ولایتمداری و شهادت طلبی آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی افزود: امسال برای اولین بار در کنار محافل مذهبی که در ایام محرم خانواده‌ها مراجعه می‌کنند بخشی را به عنوان «حسینیه کودک» در نظر گرفته‌ایم که کودکان و نوجوانان ما با استفاده از مربیان کار آزموده با زبان کودکانه با فرهنگ غنی عاشورایی آشنا شوند.

«محرم» دانشگاهی برای تمام سنین/ نوجوانان اینجا یک شبه مرد می شوند

وی ادامه داد: آنچه فرزندان در سن کودکی فرا می‌گیرند مانند حک کردن مطلب بر لوح سنگی است و تا ابد در ذهن آنها باقی می‌ماند و به همین دلیل باید از ظرفیت محرم به طور خاص برای تربیت کودکان بهره گرفت.

حضرت ام البنین (ع) الگوی بی نظیر برای تربیت نسل حسینی

یک بانوی طلبه گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: برای تربیت کودکان فاطمی و حسینی، حضرت ام‌البنین (ع) بهترین الگو برای مادران مسلمان است.

فاطمه قادری افزود: حضرت ام‌البنین (ع) بسیار متین بودند و نگاه به زندگی این بانوی بزرگ و ادب کلامی که در گفتگو با حضرت علی (ع) و فرزندان آن حضرت داشتند به ما نشان می‌دهد که در دستگاه اهل بیت (ع) چگونه باید رفتار کنیم.

هیئت عزاداری و محافل روضه حسینی بهترین مکان برای تربیت نسل حسینی هستند طلبه حوزه علمیه صدیقه فاطمه (س) گرگان گفت: مادران ما باید با بازگویی زندگی حضرت ام‌البنین و اهل بیت (ع) نسل مودبی تربیت و به جامعه تحویل دهند.

طبق گفته وی هیئت عزاداری و محافل روضه امام حسین (ع) در محرم بهترین مکان برای تربیت نسل حسینی است.

نوجوانان کربلا الگوی نوجوانان ایرانی در دفاع مقدس بودند

یک کارشناس مذهبی کودکان و نوجوانان هم به خبرنگار مهر گفت: با الگوهای محرمی مثل حضرت علی اصغر (ع)، حضرت رقیه (ع)، حضرت قاسم ابن حسن (ع)، حضرت علی اکبر و دیگر فرزندان ائمه اظهار که در واقعه کربلا نقش آفرینی کردند باید فرزندان ولایتمدار و حسینی تربیت کنیم.‌

حجت الاسلام مهدی فاطمی منش افزود: اگر ما فرزندان مودبی تربیت کنیم آنها قادر خواهند بود صدای هل من ناصر امام زمان خود را بشنوند و عاقبت به خیر شوند همچنان که حضرت عباس (ع) که صاحب ادب و اخلاق فاصله بود توانست صدای هل من ناصر امام حسین (ع) را بشنود و او را یاری کند.

وی گفت: با بیان زندگی با برکت کودکان و نوجوانان اهل بیت پیامبر (ص) و نقش آفرینی آنها در واقعه عاشورا می‌توانیم روحیه ایثار شهادت طلبی، همراهی با امام و بزرگ بودن را به فرزندانمان آموزش دهیم.

«محرم» دانشگاهی برای تمام سنین/ نوجوانان اینجا یک شبه مرد می شوند

فاطمی منش اضافه کرد: در دوران هشت ساله دفاع مقدس، ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داشته‌ایم یعنی حدود یک ششم شهدای ما دانش آموزان نوجوان بودند که با الگوبرداری از نوجوانان کربلا داوطلبانه به میدان مبارزه علیه ظلم رفتند.

وی تصریح کرد: مهرداد عزیزاللهی، مرحمت بالا زاده و صدها نوجوان دیگری که با شوق دفاع از حق و مبارزه با ظلم در دوران دفاع مقدس جانفشانی کردند و به شهادت رسیدند در سخنان و وصیت خود تاکید کردند که قاسم ابن حسن (ع) و حضرت علی اکبر الگوی آنها بوده‌اند.

کارشناس مذهبی کودکان و نوجوانان گفت: باید از روش‌های جدید اما با رویکرد محرمی روحیه جهاد، ولایتمداری و شهادت طلبی را در فرزندانمان رشد دهیم.

فاطمی منش از سرود سلام فرمانده به عنوان نمونه موفقی برای پرورش نسل ولایی نام برد و افزود: استقبال نوجوانان و کودکان ما از این سرود به این دلیل بود که اشعار آن به کودکان ما حس اعتماد به نفس، سردار بودن و فدایی امام بودن را به آنها ی‌انتقال می‌دهد،

وی با بیان اینکه فرزندان ما بزرگ شدن را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند گفت: برای نزدیک کردن جوانان به فرهنگ عاشورایی باید شیوه تبلیغ را هر ساله عوض کرده و از شیوه‌های نوین برای تبلیغ دین اسلام و قیام امام حسین (ع) استفاده کنیم.

از روش‌های نوین برای تبلیغ عاشورا استفاده کنیم

رئیس مرکز اسلامی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: زمانی که انسان کاهش به کودکان می‌افتد باید با زبان کودکانه با آنها گفتگو کند و اصولاً در مراجعه با افراد مختلف باید با زبان خودشان با آنها گفتگو کنیم.

«محرم» دانشگاهی برای تمام سنین/ نوجوانان اینجا یک شبه مرد می شوند

حجت الاسلام نورعلی دیلم اضافه کرد: باید از بستر رمان، داستان کوتاه، نقاشی، پادکست و نرم افزارهای به روز برای تبلیغ محرم و ایام عاشورا بهره ببریم.

وی با بیان اینکه نیاز جامعه امروز بر گسترش مسئله اخلاقیات است، افزود: اخلاقیات و مسائل اجتماعی را باید از دل حادثه عاشورا و اتفاقات واقعی که رخ داده برای کودکان بیان کنیم.

رئیس مرکز اسلامی گلستان تصریح کرد: باید این مسأله برای کودکان ما تبیین شود که وقایع جان‌سوز کربلا به این دلیل اتفاق افتاد که مسلمانان امام زمان خود را تنها گذاشتند و به آنها بیاموزیم که در زندگی همواره به یاد امام زمان (عج) باشند.

دیلم با اشاره به ادب سخن گفتن امام حسین (ع) با فرزندان و اصحاب خود و ادب صحبت کردن فرزندان وی با امام (ع)، گفت: عباراتی که در کلام امام و فرزندان بود، باید برای فرزندانمان گفته شود تا به این وسیله اهمیت احترام به والدین را به خوبی فرا بگیرند.

وی بیان کرد: عاقبت بخیری امر مهمی است که باید اهمیت آن را برای کودکان خود تشریح کنیم و به آنها بیاموزیم که در زندگی همواره به دنبال عاقبت بخیری باشند.

دیلم ادامه داد: کسانی که در عاشورا شکم‌هایشان از لقمه حرام پر شده بود و حق‌الناس بر گردنشان بود حرف حق بر آنها اثر نکرد و عاقبت بخیر نشدند.

وی وفای به عهد، ولایت مداری، راستگوئی، احترام به والدین و اهمیت نماز اول وقت را نمونه‌هایی از درس‌های بزرگ عاشورا و محرم برای فرزندان ما برشمرد.

رئیس مرکز اسلامی گلستان محرم را نمایشگاه بزرگ اخلاقیات دانست که امام حسین (ع) برای ما به یادگار گذاشته است و افزود: باید با شیوه‌های نوین، درس‌های عاشورایی برای فرزندان بیان شود تا همواره پیرو راستین برای امام و اهل بیت (ع) باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟