مدیران سابق همدان پاسخی برای بی آبی ندارند


مدیران سابق همدان پاسخی برای بی آبی ندارند

همدان- در روزهایی که همدان با قطعی های چندین ساعته آب روبرو است، جای خالی پاسخگویی مدیران سابق مرتبط با پروژه انتقال آب از تالوار بیش از پیش احساس می شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه آبرسانی به همدان از تالوار و تاکید بر اجرای آن حدود ۱۸ سال پیش مطرح شد؛ در تیرماه ۸۳ بود طی سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان همدان بر لزوم اجرای این طرح تاکید شد.

پروژه اگرچه در کنار خود، سد اکباتان نیمه خشک را داشت اما باز هم روند اجرایی مطلوبی را تجربه نمی‌کرد؛ به نوعی گویی با یک بارش باران هرچند محدود، باز هم مدیران همدانی دل خوش به پر شدن‌های چند درصدی سد اکباتان می‌شدند و تالوار و آن پروژه را فراموش می‌کردند.

آغاز دولت جدید و تغییرات در شرکت آب منطقه‌ای باز هم تأکیدات بر پروژه آبرسانی به همدان را قوت بخشید به نوعی که ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، محمد ضروری که به تازگی سرپرستی شرکت آب منطقه‌ای همدان را بر عهده گرفته بود، از پیشرفت ۶۴ درصدی طرح اضطراری آبرسانی از سد تالوار به همدان و تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه خبر داد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما به دلیل مشکلات و مسائل مالی که وجود داشته تا کنون به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: هم اکنون پروژه آبرسانی به همدان در قالب طرح اضطراری آبرسانی از تالوار به همدان مطرح است که کارگاه و پروژه آن فعال است، امیدواریم که برنامه زمانبندی این پروژه به نحوی باشد که برای تابستان بتوانیم پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان را به نقطه مطلوبی برسانیم.

اما این ۱۵ سال و ۱۸ سال چه بر سر پروژه آمده بود که به انتها نرسیده بود؟ از مصرف ۹۰ درصدی آب در حوزه کشاورزی گرفته تا بی توجهی به الگوی مصرف، نبود کشاورزی قراردادی و علمی، نبود عزمی جزم برای خاتمه دادن به پروژه‌ای که نه تنها با حیات آدمی سرو کار دارد بلکه پیامدهای بهداشتی و اجتماعی بسیاری را با خود به همراه دارد، چرا و چگونه شکل گرفت؟

مدیران سابق همدان پاسخی برای بی آبی ندارند

بنده کاره‌ای نیستم

فرهاد فرزانه که در آن سال‌ها رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان همدان و البته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بود، در این خصوص به خبرنگار مهر چنین گفت: تالوار تمام شده است و بنده کاره‌ای نیستم، بنده را معاف کنید.

تالوار به من ربطی نداشته است

یکی دیگر از مسئولین سابق در حوزه‌های مربوطه در پاسخ به سوالات مربوط به عملیات آبرسانی به همدان از تالوار نیز گفت: تالوار به من ربطی نداشته است، از زبان من مطلبی را منتشر نکنید.

محمودرضا عراقی که مدیرعامل اسبق آب منطقه‌ای استان همدان و البته معاون عمرانی اسبق در استانداری همدان نیز هست، از خبرنگار مهر در این راستا فرصت خواست تا بتواند به سوالات در حوزه آبرسانی به همدان و تعلل‌های صورت گرفته در این عرصه، پاسخی دهد.

منصور ستوده که مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای همدان است نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۹ ماه است که در همدان نیستم و از اداره جدا شده‌ام، گفت: در جریان نیستم که چه اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون حضور ذهن ندارم که اطلاعاتی ارائه دهم، گفت: در یک فرصت دیگر، اواسط هفته به همدان می آیم، اطلاعات را جمع بندی و خدمتتان ارائه خواهم داد.

پیگیری‌ها از سیدسعید شاهرخی، استاندار سابق همدان نیز تنها با شماره‌ای مشغول مواجه شد.

مدیران سابق همدان پاسخی برای بی آبی ندارند

مردم همدان با قطعی‌های چند روزه آب درحالی روبرو هستند که اگر آبی هم ببینند، نمی‌توانند از آن برای نوشیدن و پخت و پز استفاده کنند! مگر چند درصد مردم توان خرید آب معدنی و یا حمل دبه و ظرف‌های بزرگ آب را دارند تا بتوانند برای چند ساعتی بی آبی را فراموش کنند؟

سد تالوار و آبرسانی به همدان شاید یک پروژه دیده شد، مانند پروژه‌های نیمه تمام دیگر که روی دستان همدان مانده است؛ مانند بیمارستان نیمه تمام چندین ساله اکباتان و پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی اما این پروژه، یک تلنگر را همواره با خود به کول می‌کشید و آن سد خشکیده اکباتان بود!

سال‌های گذشته این سد در هشدار و وضعیت قرمز بود، چرا همان سال‌ها فکری برای خاتمه دادن و عزمی برای اتمام پروژه آبرسانی به همدان از تالوار را نمی‌دیدیم؟ گفته می‌شود که قریب به ۴۵ درصد از آب‌های تصفیه شده در شهر همدان وارد فاضلاب می‌شود، اگر از پل نیازمند همدان رد شوید، صدای آب‌های خروشان را می شنوید، همدان در دامنه کوهستان الوند است، پس چه شد که شبکه‌های آب رسانی آن چنین بی راهه رفته‌اند؟

و حالا نیز، در روزهایی که همدان با قطعی‌های چندین ساعته آب و تکمیل پروژه آبرسانی به همدان از سد تالوار روبرو است، جای خالی و حضور کمرنگ مدیران سابق بیش از پیش احساس می‌شود.

جای خالی که در عدم آینده نگری و عزم در پیشبرد پروژه آبرسانی به همدان دیده می‌شود و جدای از آن، این روزها هم که در سمت‌های دیگری جای دارند و یا بازنشسته شده‌اند، باز هم پای کار نیامده‌اند و قدمی برنداشته اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تکریم و معارفه رئیس جهاددانشگاهی همدان