زمان قدرتنمایی خورشید فرارسید/ پرتاب تاج خورشیدی و نمایش شفق‌های قطبی


زمان قدرتنمایی خورشید فرارسید/ پرتاب تاج خورشیدی و نمایش شفق‌های قطبی

ایرنا نوشت: خورشید این روزها به سمت نقطه اوج فعالیت خود در چرخه ۱۱ ساله خورشیدی می‌رود و به دلیل افزایش فعالیت در لایه بیرونی آن، لکه‌ها و شعله‌های خورشیدی افزایش می‌یابند.

چند روز پیش شفق‌های قطبی سبزرنگ نمایش خیره‌کننده‌ای را رقم زدند و در روز جمعه ۲۶ آگوست (چهارم شهریور)، مجموعه‌ دیگری از شراره‌های خورشیدی از خورشید خارج شدند.

وبگاه آب و هوای فضایی (SpaceWeather) اعلام کرد که لکه خورشیدی AR۳۰۸۹ با مجموعه‌ای از شراره‌های خورشیدی معتدل تشدید می‌شود. رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید ناسا یک شعله بسیار قدرتمند را در ساعت ۷ و ۱۶ دقیقه صبح منطقه زمانی شرقی (جمعه گذشته) ثبت کرد و مردم اروپا و آفریقا برای مدت کمی قطع ارتباطات مخابراتی را تجربه کردند.

انبوهی از ذرات باردار از خورشید پرتاب می‌شوند (پرتاب جرم تاجی) و به احتمال زیاد فردا (دوشنبه ۲۹ آگوست، ۷ شهریور)، به سیاره زمین برخورد می کند و شفق‌های قطبی را در اطراف مدار قطب شمال ایجاد می‌کنند. این نورهای درخشان زمانی ایجاد می‌شوند که ذرات باردار با میدان مغناطیسی زمین تعامل دارند.

خورشید مطمئناً این روزها احساس قدرت می‌کند زیرا در حال ایجاد موجی از آب‌وهوای فضایی است تا شروع حداکثرِ فعالیت چرخه خورشیدی ۱۱ ساله خود را اعلام کند.

انبوهی از نورهای شمالی و جنوبی در اوایل این هفته مشاهده شد. سامانتا کریستوفورِتی (Samantha Cristoforetti) از آژانس فضایی اروپا، موفق به مشاهده این نورها از فضا شد. این فضانورد کهنه‌کار گفت که این قدرتمندترین طوفان طی ۳۰۰ روز حضور او در فضا بوده است.

این رویداد برای مردم روی زمین یا نزدیک به آن، نمایشی عالی رقم می‌زند؛ اما برخی از طوفان‌های قدرتمند ممکن است به خطوط برق، ماهواره‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی که سیاره زمین به آنها وابسته است، آسیب برساند.

هنگامی که خورشید به حداکثر فعالیت خود می‌رسد، بیشتر مستعد کج‌خلقی است؛ زیرا لکه‌های خورشیدی روی سطح پخش می‌شوند و خطوط مغناطیسی می‌پیچند و می‌شکنند.

اگر طوفان به سمت زمین هدایت شود، ممکن است باعث ایجاد شفق‌های قطبی، خاموشی و برخی اثرات دیگر شود. ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضا)، آژانس فضایی اروپا و سایر نهادهای فضایی به صورت ۲۴ ساعته مراقب آب‌وهوای خورشیدی هستند تا بیشترین محافظت را از زمین، مدیران ماهواره‌ها و فضانوردان انجام دهند.

۵۸۵۸

کد خبر 1667330

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی