جنگنده‌ای برای حمله به عمق خاک دشمن


جنگنده‌ای برای حمله به عمق خاک دشمن

جنگنده رادار گریز «جی-۲۰» بال مثلثی ساخت چین تقریباً یک دهه است که در مراحل مختلف توسعه قرار دارد و طبق نظر کارشناسان الهام گرفته از سه نوع جنگنده روسی و آمریکایی است.

جنگنده رادار گریز «جی-۲۰» بال مثلثی ساخت چین تقریباً یک دهه است که در مراحل مختلف توسعه قرار دارد و طبق نظر کارشناسان الهام گرفته از سه نوع جنگنده روسی و آمریکایی است.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» روز یکشنبه در مطلبی به قلم «الکس هولینگز» نوشت، چین سابقه در الگوبرداری از طرح‌ها و فناوری‌های رقبای خود دارد و شواهد نشان می‌دهد که چنگدو جی-۲۰ ، جنگنده رادارگریز برتر این کشور از این قاعده مستثنی نیست.

بر اساس این گزارش، جی-۲۰ اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان است که عملیاتی شده و عملاً به انحصار ۳۴ ساله آمریکا در این زمینه پایان داد. جی-۲۰ باجود اتهام زنی رقبا، دقیقاً شبیه سایر جنگنده‌های نسل پنجم نیست.

*جی-۲۰ اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان

چنگدو جی-۲۰ اولین جنگنده نسل پنجم چین است که ریشه آن به برنامه این کشور در اواخر دهه نود میلادی برمی‌گردد. در سال ۲۰۰۸، حدود ۱۱ سال پس از اولین پرواز« اف-۲۲ رپتور»، پروژه چنگدو به عنوان پایه ای برای اولین جنگنده رادارگریز چین انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ به تولید رسید. این جنگنده تک سرنشین و دو موتوره دارای طول بال‌ بیش از ۴۲ فوت و بزرگتر از اف-۲۲ است. این جنگنده اغلب با جنگنده برتری هوایی اف-۲۲ آمریکا مقایسه می‌شود، اما از نظر فنی، برای ایفای نقشی متفاوت طراحی شده است.

حداکثر سرعت این جنگنده دو ماخ و سقف پرواز ۶۶۰۰۰ فوت است. این جت می‌تواند چهار موشک میان‌برد یا دوربرد و دو موشک هوا به هوای کوتاه برد اضافی را حمل کند.

جنگنده‌ای برای حمله به عمق خاک دشمن

* جی-۲۰ به قلب دشمن حمله می‌کند

در حالی که رپتور همیشه برای تسلط بر نبردهای هوایی در نظر گرفته شده، اما جی-۲۰ در اصل برای پرواز در عمق خاک دشمن و انجام حملات علیه اهداف زمینی طراحی شده است. چین از آن زمان انرژی و منابع قابل توجهی را برای پر کردن شکاف توانایی نبرد هوایی اختصاص داده و سامانه‌های جدیدی مانند کنترل بردار رانش را در جدیدترین نسخه‌های این جت به منظور تبدیل آن به یک جنگنده شکاری- رهگیر پویاتر وارد کرده است. گفته می‌شود جی-۲۰ از موتور «ای ال-۳۱ اف» روسی استفاده می‌کند که چینی‌ها آن را به قیمت نیم میلیارد دلار خریداری کردند.

*جنگنده جی-۲۰ برگرفته شده از سه نمونه

در خاتمه این مطلب آمده است، جی-۲۰ به احتمال زیاد فرزند سه جنگنده رادارگریز مختلف است. طراحی کلی این جنگنده ممکن است به شدت از پروژه «میگ- ۱.۴۴» شرکت میگویان اقتباس شده باشد، اما عملکرد آن شبیه جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۲۲ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام