رونمایی از 1237 استاندارد مهارتی شغل


رونمایی از 1237 استاندارد مهارتی شغل

مراسم رونمایی از ۱۲۳۷ استاندارد مهارتی مشاغل دانش‌بنیان و آئین‌نامه تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تهران برگزار شد.

رونمایی از 1237 استاندارد مهارتی شغل

به گزارش ایران اکونومیست،‌ سید علی موسوی جم ـ مشاور وزیر تعاون،کار ور فاه اجتماعی در مراسم تبادل موافقت نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تهران اظهار کرد: بی تردید سرمایه‌گذاری در آموزش به خصوص در حوزه مهارت و دانش‌های نوین بیشترین بازدهی را دارد و در حال حاضر دانشگاه‌های نسل پنجم به بحث نوآوری در فعالیت‌های دانش بنیان روی آورده‌اند لذا انتظار ما از دانشگاه‌های ایران خصوصا دانشگاه تهران این است که کمک کنند آموزش‌های فنی و حرفه ای به سمت آموزش‌های دانش بنیان برود.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه فنی و حرفه ای صورت گرفته است. سال گذشته در حوزه مهارت افزایی و صدور مجوزها و کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اقدامات شایسته ای از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای انجام گرفت و امسال نیز با توجه به شعار سال رویکرد سازمان به سمت فعالیت‌های دانش بنیان رفته است.

سازمان فنی و حرفه‌ای پیشرو در ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان

موسوی جم افزود: رئیس‌جمهوری در جلسات مختلف هیات دولت به ارتباط میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با نخبگان و اساتید و دانشگاهیان تاکید و توصیه دارند که معتقدم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه پیشرو بوده است.

سید محمد مقیمی ـ رئیس دانشگاه تهران ـ نیز در این مراسم با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت اظهار کرد: بر اساس نامگذاری روزهای هفته دولت، امروز با عنوان دانش و پیشرفت نامگذاری شده است و امضای تفاهم نامه در چنین روزی موجب خرسندی است.

وی ادامه داد: امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام "تولید، دانش بنیان،اشتغال آفرین" نامگذاری شده است و خوشبختانه در راستای این شعار، تلاشهای قابل توجهی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای صورت گرفته و تحرکات خوبی اتفاق افتاده است.

پرهیز از جزیره ای عمل کردن دستگاهها

مقیمی افزود: در دانشگاه تهران سال گذشته شعار جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین را سرلوحه کار قرار دادیم و امسال نیز در قالب تفاهم نامه ای که به امضا رسید، معتقدیم که باید فارغ از مرزبندی‌های سنتی و بروکراتیکی برای تحقق هدف اصلی جامعه و کشور که همانا پیشرفت و توسعه کشور است با جدیت گام برداریم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از دلایلی که باعث شده نتوانیم از ظرفیت‌هایی که در اختیار ما بوده نهایت استفاده را ببریم جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و سازمان‌ها بوده است در حالی که اگر می خواهیم حافظ خوبی برای بیت المال باشیم صرفا نگهداشت آن کفایت نمی‌کند و باید از بیت المال استفاده بهینه به عمل آوریم.

وی با اشاره به ابلاغ آیین نامه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین خاطرنشان کرد: تصویب این آیین نامه نشان می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی در این مسیر باید هم افزایی لازم را داشته باشند.انتقادی که عمدتا به محیط دانشگاه می شود بیشتر در این خصوص است که نگاه صرفا نظری را دنبال می‌کند. ما همیشه رنج می‌بریم که وقتی فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند از مهارت کافی برخوردار نیستند که بتوانند داشته‌های نظری و تئوریکی خود را در آن به کارگیرند، در حالی که اگر افراد به خصوص فارغ التحصیلان مهارت‌های مورد نیاز را فرا گرفته باشند با کمترین مشکلی به بازار کار راه می یابند.

ایجاد ۲۰۰۰ واحد فناور و دانش بنیان

مقیمی تاکید کرد: در دانشگاه تهران هدفی که در دوران مدیریت دنبال می کنیم این است که ۲۰۰۰ واحد فناور و دانش بنیان را ذیل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایجاد کنیم و درصدد هستیم پایان‌نامه‌ها با رویکردهای فناورانه و دانش بنیان نوشته شود و پیوست‌هایی تدوین شده که دانشجویان و اساتید در قالب کارهای نوآور به پیشرفت فناوری و تجاری سازی دانش در کشور در قالب یک تیم کمک کنند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بهره گیری از ظرفیت شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک صنعتی اشتهارد، گفت: در منطقه اشتهارد چند شهرک صنعتی وجود دارد که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آن را در اختیار دارد اما این مرکز نیازمند بازسازی است و با توجه به آنکه اعتبارات دانشگاه در این زمینه کم بضاعت و محدود است، انتظار می رود که از سوی وزارت کار در خصوص تجهیز این مرکز کمک‌های لازم صورت گیرد تا دانشجویان بتوانند در بخش صنعت به راحتی رفت و آمد کنند و ارتباط پیوسته ای وجود داشته باشد.

نرخ بیکاری در اشتهارد صفر است

ابراهیم کردلو ـ فرماندار اشتهارد ـ نیز در این مراسم اظهار کرد: شهرستان اشتهارد به عنوان یک قطب صنعتی بزرگ در کشور شناخته می شود و سه شهرک صنعتی امید، کوثر و اشتهارد در آن مستقر است که تنها در شهرک صنعتی اشتهارد نزدیک ۸ استان صنعت داریم.بیش از ۲۷۰۰ واحد تولیدی و ۳۰۰۰ واحد صنعتی تولیدی در شهرستان اشتهارد وجود دارد که ویژگی منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است.

وی از فعالیت ۳۷ شرکت دانش بنیان در اشتهارد خبر داد و گفت: ۲۷ شرکت دیگر به زودی به این مراکز افزوده می شود که در مرحله اخذ پروانه هستند.

کردلو تصریح کرد: با فعال سازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اشتهارد می توان گفت که ظرفیت بی نظیر و عظیمی در حوزه مهارت آموزی و گسترش فعالیتهای دانش بنیان ایجاد و فضاها و امکانات خوبی در این مرکز دیده شده است.

فرماندار اشتهارد گفت: تربیت نیروی کار برای شهرکهای صنعتی مستقر در اشتهارد اهمیت بسیاری دارد.نرخ بیکاری در اشتهارد صفر است و بیکار نداریم و در حال حاضر به بیش از ۳۰۰۰ نیرو در شهرکهای صنعتی نیاز داریم، از این رو تبدیل مرکز فنی و حرفه ای به مکان آموزش نیروهای کار برای حضور در واحدهای تولیدی و صنعتی حایز اهمیت است.

وی گفت: در سفرهای استانی اعتبار خوبی برای تجهیز زیرساختهای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مصوب و ابلاغ شده است که از وزارت کار می خواهیم اختصاص درصدی از محل اعتبارات پیش بینی شده برای تجهیز زیرساختهای مرکز فنی و حرفه‌ای اشتهارد را پیگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه