پوکی استخوان عامل مرگ حدود 3500 نفر سالانه در ایران


پوکی استخوان عامل مرگ حدود 3500 نفر سالانه در ایران

کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که برای بسیاری از عملکرد‌ها در سلامت انسان لازم است. کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است که ۹۹ درصد آن در دندان‌ها و استخوان‌ها یافت می‌شود. متابولیسم کلسیم شامل سایر مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین D و فسفر می‌شود.

تشکیل و نگهداری استخوان یک فرآیند مادام العمر است. توجه اولیه به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان در دوران کودکی و بزرگسالی توده استخوانی پایدارتری را در طول سال‌های پیری ایجاد می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافی کلسیم می‌تواند خطر شکستگی، پوکی استخوان و دیابت را در برخی از جمعیت‌ها کاهش دهد. نیاز‌های غذایی کلسیم و سایر مواد مغذی مشترک در سراسر جهان کمی متفاوت است. عدم تحمل لاکتوز به دلیل کمبود لاکتاز یکی از دلایل رایج مصرف کم کلسیم است. استراتژی‌هایی برای رسیدگی به این مانع بالقوه برای مصرف کافی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آمار پوکی استخوان در کشور

طبق گزارشی از افشین استوار، رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه ۱۷۰ هزار مورد شکستگی به دلیل پوکی استخوان در کشور اتفاق می‌افتد. وی خاطرنشان کرد: از هر دو زن و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر به شکستگی ناشی از پوکی استخوان دچار شده است که بیماری نسبتا شدیدی نیز تلقی می‌شود.

وی همچنین بیان کرد که شاهد مرگ ۳۵۵۴ نفر بر اثر پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن در کشورمان هستیم، که ۲۰ تا ۵۰ درصد آن‌ها شکستگی لگن را شامل می‌شود و این موضوع خود منجر به مرگ بسیاری از سالمندان می‌گردد. همچنین ۸۰ درصد افرادی که از شکستن لگن جان سالم به در ببرند نیز هرگز به حالت اولیه باز نمی‌گردند و برای راه رفتن به کمک دیگران، واکر یا عصا نیاز دارند.

مدیرکل سابق دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر اعلام نمود متاسفانه از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور ۱۶۰ زن و ۱۴۰ مرد دچار شکستگی لگن می‌شوند. وی همچنین اظهار داشت که متاسفانه شکستگی لگن از بروز تمامی سرطان‌های مختص بانوان مثل سرطان‌های تخمدان، رحم و پستان در کشور بیشتر است.

پوکی استخوان عامل مرگ حدود 3500 نفر سالانه در ایران

استوار همچنین اضافه کرد «این بیماری به میزان اهمیتی که دارد توجه‌ها را جلب نکرده؛ در حالی که بار اقتصادی آن با سکته‌های قلبی و مغزی برابر است. به طور تخمینی بار این بیماری در ایران سالانه به ۷ هزار میلیارد تومان میرسد. پوکی استخوان در دو سوم افراد با ریسک بالا دیر تشخیص داده می‌شود و متاسفانه اولین علامت این بیماری ظهور شکستگی در لگن است.

در مورد دارو‌ها نیز وی تصریح کرد که درمان و دارو‌های این بیماری به طور کامل در دسترس است، اما مشکل اصلی این است که متاسفانه برای ۷۰ درصد افرادی که به شکستگی لگن دچار می‌شوند اصلا درمان شروع نمی‌شود. در واقع ۸۷ درصد زنان درمانشان را ادامه نمی‌دهند چرا که درمان بیماری طولانی است و باید حداقل سه سال زمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب صرف کرد.

همچنین کیفیت خدمات به بیماران پوکی استخوان در کشور به خاطر ناآگاهی درمانگران و همچنین هزینه‌های درمان و مراقبت چالشی جدی است. وی در این باره اظهار داشت که «آگاهی کافی در جامعه نسبت به پوکی استخوان و تبعات آن وجود ندارد و تعداد دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور محدود است که ۵۰ درصد این تعداد نیز در تهران قرار گرفته و دو سوم مراکز استان‌ها به طور کلی فاقد این دستگاه هستند.

قرص کلسی هیل ایکس-مارت

کلسى هیل مکملی حاوى ترکیبات لازم براى سلامت استخوان هاى بدن است. این مکمل حاوی موادی از قبیل کلسیم، ویتامین D۳، ویتامین K۲ و ویتامین E است. از آنجا که بدن افراد برای حرکت ماهیچه ها، ترشح هورمون ها، ساخت و حفظ استخوان‌های قوی نیاز به کلسیم دارد کلسی هیل می‌تواند در راستای تقویت استخوان‌ها به بدن کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و ترک خوردگی یا شکستن استخوان‌های ضعیف در سن بالا را کاهش دهد.

ویژگی‌های کلسی هیل:

- کمک به ترمیم و بازسازی استخوان‌های ضعیف
- جلوگیری از تجمع کلسیم در دیواره عروق
- افزایش تراکم استخوان
- جلوگیری از تحلیل استخوان
- جلوگیری از شکست‌های استخوانی
- مناسب استفاده روزانه
- تقویت سیستم ایمنی

طریقه مصرف قرص کلسی هیل

روزی ۲ قرص کلسی هیل همراه با وعده غذایی و با معده پر میل شود.

موارد منع مصرف

در صورت داشتن حساسیت یا بیماری خاص، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
مصرف در دوران بارداری و شیردهی
خانم‌های باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.

عوارض جانبی

در صورت مصرف به اندازه دوز توصیه شده یا تحت تجویز پزشک، عوارض خاصی نخواهد داشت.

تداخل دارویی

تاکنون تداخل دارویی خاصی برای این دارو مشخص نشده است.
جدول ترکیبات کلسی هیل (به ازای هر قرص):

عنوان مقدار
Calcium Carbonate 1200 mg
Vitamin D3 400 IU
Vitamin K2 90 mcg
Vitamin E 10 mg
معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر Nikanpharma.com از سال ۱۳۹۳ در زمینه واردات مکمل‌های غذایی و دارویی فعالیت خود را از کشو‌رهای انگلستان، چک و سوئیس شروع کرده و توانسته با انتخاب هوشمند و درست محصولات، تامین کننده نیاز‌های اساسی مردم در زمینه مکمل‌ها محسوب شود. این شرکت از سال ۱۳۹۷ با به کار گیری نیرو‌های جوان و خلاق، پا به عرصه تولیدات مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور گذاشت و پس از ۲ سال تلاش به صورت مستمر برای شناسایی بازار و تامین با کیفیت‌ترین مواد اولیه در سال ۱۳۹۹ محصولات برند ایکس-مارت و هیرونیک خود را با بالاترین کیفیت به بازار عرضه کرد.

منبع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)